Maggan H
Har börjat leta frö tills nästa säsong, längtar redan tongue.gif men hittar ingen riktigt klarblå ampelblomma, förslag? Helst enfärgad, möjligen vitblandad. smile.gif
Lady Hamilton
huh.gif Tycker du att Femtungan är för lila?
Annars är du en "självklar aspirant" på sticklingar till våren,om du vill laugh.gif
( unsure.gif Förutsatt att jag klarar övervintringen smile.gif )
Eva i Skåne
Femtunga var vad jag också direkt tänkte på, men den går inte att fröså har jag lärt mig.

Hamilton. Berätta hur du övervintrar!
Jag har tagit några sticklingar för några veckor sedan och tänkte försöka övervintra dem i fönstret.
Hela den stora plantan har för mycket plats.
Är det kanske bättre att klippa ner den och spara?

Sen finns det blå snöflinga. Jag vet inte om den finns som frö. Har inte sett den bland fröpåsarna. Klarblå är den väl inte heller, ganska blek tycker jag.
Jag har alltid vit snöflinga i mina amplar och den gör sig väldigt bra, men kanske inte som ensamväxt...

Jaha, sen är det förstås lobelia. Den finns det ju många nyanser av.
Lady Hamilton
Det är första gången jag prövar laugh.gif Och jag har tagit en mindre planta som jag klippt ner och ska försöka övervintra i mitt isolerade uterum (15*)

Så har jag även tänkt göra med vit o blå snöflinga smile.gif

Håll tummarna! wub.gif
Betty
Hänglobelia, hängverbena, heliotrop, luktärt, Torenia...
Maggan H
Ja, kanske man skulle prova femtungan i fönsterlådorna, har jag aldrig haft förut. Har alltid en planta nånstans, för det mesta i en träkärra, den är ljuvlig! Ska oxå prova att spara min! Bra att du har reserv, Hamilton, ifall ifall.... Vad ska man sätta till den, man bör väl ha nåt som växer något uppåt oxå? Blått eller vitt, har fått dille på dom färgerna, håller på att gräva ut hela rabatten nu... biggrin.gif Fast å andra sidan är ju lobelian riktigt blå... Hmm, kärt besvär detta! tongue.gif wub.gif
Lady Hamilton
.... Vad ska man sätta till den, man bör väl ha nåt som växer något uppåt oxå? (Maggan)

Så här ser min ut som jag har kvar ute, den klarar några minus grader.
För min del tycker jag att det räcker med femtunga i krukan.
Men vi alla är olika i tycke o smak

Maggan H
Det ser ju mycket fylligare ut när man ser den så som din hänger, Hamilton, håller fullständigt med att det räcker så. Om man nu skulle lyckas övervintra den, kan man dela den till våren då? Och ska man klippa ner den, nu eller sen? jag lyckades inte med sticklingar i våras så det gör jag säkert inte nästa gång heller... unsure.gif sad.gif
Lady Hamilton
Som du vet köpte jag sticklingar i våras........3st, var av jag behöll 1 st själv som jag tog sticklingar på, det lyckades till hälften.
Det jag avser är att övervintra det som överlever...........Jag har tagit in en mindre som "test", den har jag bara planterat i en kruka. Om den visar tecken på vantrivsel kommer jag att klippa ner de andra innan jag planterar om. Om det verkar gå bra har jag som avsikt att klippa ner femtungorna när de slutat att blomma.
MEN eftersom jag även har mitt "miniväxthus" med undervärme kan det nog tänkas att några sticklingar kommer att hamna där under belysning. Jag kommer alltså att göra ALLT som står i min makt för att klara detta.
Skulle resultatet vara"klent" i vår, prövar jag igen att ta sticklingar.

Skulle det "gå åt skogen" har jag numera kontakter som kan ta hem nya frächa sticklingar tidigt i vår.

laugh.gif Men blir det det sistnämda laugh.gif laugh.gif Håller du o jag tyst om det......
sleep.gif Diskret skickar jag dig färdigrotade sticklingar när så temperaturen tillåter!
Zazu
nolana paradoxa, cymbalblomma wub.gif
Lady Hamilton
wub.gif den tror jag även att jag vill så..............
Carex
Skulle vilja slå ett slag för Surfina eller petunia, de kan ofta fås i lilablå nyanser och ofta med inslag av vitt. De är billiga, tacksamma och man köper dem direkt som plantor på försommaren!
Dessutom är de så otroligt fina, enda nackdelen som jag kan komma å är att man måste putsa dem hela tiden, dvs. ta bort gamla blommor, men ju mer man putsar, desto flitigare blommar de hela sommaren!
Maggan H
Söt blomma, cymbalen, men den är för ljus. Surfinia tänkte jag på men kunde inte hitta frö på den blålila färgen och vet nu av årets erfarenhet att det inte går att ta frö på själv. biggrin.gif Det var nog det största misstaget i sådderna i år!
Hoppas du lyckas med femtungan, Siw, för jag gör det nog inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon