Full version: En rolig söndag
kristerh
Var tvungen att åka till veterinären med min lilla kisse, hon hade några veckor tidigare blivit överfallen o biten av en katt som bor längre bort på gatan och som inte verkar vara riktigt frisk, den söker bråk hela tiden och överfaller hela tiden grannskapets alla katter och nu var det min katts tur,
hon började halta väldigt så jag trodde att hon stukat/vrickat foten och bara låg o sov, åkte till vet o fick sitta där i 7 tim... när vi väl kom in visade det sig att hon fått en varböld av bettet, det snittades o tömdes på ca 2 matskedar var, och nu måste jag skölja rent i tre dagar och Greta måste äta penicillin i 10 dagar, fy fan för dessa agressiva katter mad.gif
råttgift kan det vara nåt tro wink.gif
2600 kostade vet besöket, medicinen 150:- och taxiresa 230:-
och inte får man tillb speciellt mycket på försäkringen heller wink.gif självrisken är 1200 samt 20% på resten, och medicin o taxiresa får man stå för själv.
Vi har Agria som försäkringsbolag, är det någon som vet nåt bolag som har lite bättre villkor så tar jag tacksamt emot tips.
krister
flower
Usch.. vad tråkigt med missen.. tur iallafall att det inte var värre.. jag kollade i telefonkatalogen och såg att folksam och If har djurförsäkringar.. hoppas att de har bättre villkor än Agria har..
AnitaO
Det är skit när djuren blir sjuka och skadade.
Dyrt är det också.
Agria har en försäkring som heter "Agria Plus Extra".
I den ingår medecin upp till 3000:-
Men då är ju givetvis pemien dyrare också.

Hoppas lilla kisse snart mår bra igen wub.gif
netaave
Kolla med if
Helen B
CITAT (kristerh @ 12-09-2005, 17:06)
Var tvungen att åka till veterinären med min lilla kisse, hon hade några veckor tidigare blivit överfallen o biten av en katt som bor längre bort på gatan och som inte verkar vara riktigt frisk, den söker bråk hela tiden och överfaller hela tiden grannskapets alla katter och nu var det min katts tur,
krister

Jaa du, vad gör man med dessa elaka katter? sad.gif Vi har ochså en elaking här i området som både biter katter och människor (inte någon i vår familj...ännu). Han är galen. Så fort han närmar sig våran tomt får han sig en dusch (om jag hinner) samt en massa morrande och fräsande från mig. Våran Kajsa blev biten av honom i våras och vart jättedålig. Hög feber och bara sov. Den räkningen gick på 1200:-. Vi har Folksam och de har ochså 1200:- i självrisk samt 20% på resten.
Hoppas att Greta blir bra fort och att det funkar att rengöra såret. Birmor är så vackra!! Vi hade för några år sedan en blåmaskad kille som tyvärr blev sjuk så vi fick ta bort honom när han var 5 år.
Kathy
Usch, så trist för lilla Greta, hoppas hon piggar på sig snart.
wolkenkrabber
kan man inte göra nått åt aggressiva katter? leta reda på ägaren och berätta hur det ligger till eller anmäla?
kristerh
CITAT (wolkenkrabber @ 12-09-2005, 22:08)
kan man inte göra nått åt aggressiva katter? leta reda på ägaren och berätta hur det ligger till eller anmäla?

Jo vi har pratat med ägaren, hon tänkte faktiskt avliva dem ett tag men veterinären avrådde wink.gif
krister
kristerh
CITAT (Helen B @ 12-09-2005, 19:11)
Så fort han närmar sig våran tomt får han sig en dusch (om jag hinner) samt en massa morrande och fräsande från mig.

Jag brukar kasta grus på dem om de kommer inärheten, men man kan inte alltid stå på vakt, tyvärr wink.gif
krister
ninnisky
CITAT (wolkenkrabber @ 12-09-2005, 22:08)

Vi har också en aggressiv katt i närheten. Men inte vill ägaren bry sig om den, inte! Kattstackaren är snart 25 år gammal - så vi hoppas huh.gif huh.gif

Råttgift smile.gif - nä, så kattovänlig får man inte vara, fast gärna ville sleep.gif
kristerh
CITAT (ninnisky @ 12-09-2005, 22:15)
Råttgift smile.gif - nä, så kattovänlig får man inte vara, fast gärna ville sleep.gif

tanken har slagit mig wink.gif unsure.gif
krister
Ti bee
Stackars din misse! Hoppas att hon snart blir helt kry igen!
Jag har också en katt här hemma med infektion, min kattpojk har en väldigt svullen baktå, jag vet inte riktigt vad som har hänt. Mina katter har fått bli utekatter på "riktigt" efter att ha varit kattgårdskatter länge, så det är möjligt att han har råkat i revirstrider. Men han är hel i övrigt, tack och lov. Vi har tid hos farbror doktorn imorgon.

Vi har Sveland försäkringar till våra katter, Agria blev så dyrt för ett antal år sedan, så då bytte vi bolag. Sveland är bra, du kan ju titta närmre på deras villkor och jämföra om du vill.

Klappa kisse från mig! smile.gif
wolkenkrabber
mitt katt hade änglavakt idag, nå småglin har klirrat flaskor mitt ute i gatan framför mitt hus, fick sopa upp lite rästen får komunen sopa upp imorgon, katten skrang rätt över glaset utan att skära sönder tassarna
AndreasBlomquist
Locka till dig den argsinta kissen så att den kommer så nära att du kan ta tag i den. Då kletar du lite senap i rumpan på den så ska du få se på springande kisse sen... wink.gif

OBS! Ovanstående är ju inte att rekommendera om man inte vill att katten ska gå en plågsam springande död till mötes... Och nej, jag har aldrig gjort så med en katt och kommer aldrig heller att göra det.
AnnammA
CITAT (AndreasBlomquist @ 13-09-2005, 00:32)
Locka till dig den argsinta kissen så att den kommer så nära att du kan ta tag i den. Då kletar du lite senap i rumpan på den så ska du få se på springande kisse sen... wink.gif

OBS! Ovanstående är ju inte att rekommendera om man inte vill att katten ska gå en plågsam springande död till mötes... Och nej, jag har aldrig gjort så med en katt och kommer aldrig heller att göra det.

ohmy.gif

-----

AnnA
AndreasBlomquist
CITAT (AnnammA @ 13-09-2005, 00:55)

ohmy.gif

-----

AnnA

Som sagt, jag var inte direkt allvarlig i det hela...
amaira
Egentligen bode ju den som har en aggresiv katt som springer lös och anfaller, vara den som betalar räkningarna.

Hade det varit en hund ... osv ( rolleyes.gif ) Ja ni har redan hört min åsikt om djuransvar, som jag tycker borde inbegripa katter också sleep.gif ...

Hoppas Greta kryar på sig riktigt fort, och inte protesterar alltför mycket mot behandlingen. Hon är så oerhört fin, din Greta! wub.gif
Gillan

Men,Andreas då. vad är det du rekomenderar laugh.gif laugh.gif
-Tur jag vet att du inte är seriös just nu wub.gif laugh.gif laugh.gif
HippieSpellan
hm.. katter är som människor, vissa kan inte visa något hyfs alls, och vissa är verkligen surkärringar... hade en sådan katt, både mamma, mormor och jag åkte till vårdC för att få stelkrampssprutor en dag. självklart älskade jag den katten...men en riktig bråkstake var hon min skrållan.
hm tips.. ja du jag vet inte... spraya fy! fungerar nog inte, speciellt om din egen katt ska ut också.. låta sin katt gå självförsvaringskurs? men hemskt är det när sina älskade lurvbollar blir skadade i bråk.

men det kändes ganska dyrt hos vetrinären... var det akuten?
Linda_A
CITAT (amaira @ 13-09-2005, 07:16)
Egentligen bode ju den som har en aggresiv katt som springer lös och anfaller, vara den som betalar räkningarna.

Hade det varit en hund ... osv ( rolleyes.gif ) Ja ni har redan hört min åsikt om djuransvar, som jag tycker borde inbegripa katter också sleep.gif ...

Jag kan bara hålla med. Jag förstår inte varför man får ha katter springade lösa ute hur som helst. (har många skäl till det men det hör inte till tråden)

Men hoppas att din katt blir bättre. smile.gif
*Felix matte*
Synd att en så aggressiv katt tillåts springa fritt. sad.gif
Håller tummar för att Greta snart är pigg och kry igen.
kristerh
CITAT (HippieSpellan @ 13-09-2005, 07:20)
men det kändes ganska dyrt hos vetrinären... var det akuten?

Jo det var akuten, bagarmossens djursjukhus, det var ju på en söndag så priserna var dubbla mot på en vardag unsure.gif
ett vanligt besök på en vardag hos dem kostar 700 nånting och på helgen 1400 nånting för bara inskrivningen, sedan kostar allt xtra, det satt någon skylt där de upplyste om att priserna var 50% dyrare på helgerna och det gällde allt.
krister
Kakaduan
Man tycker ju det vore rimligt att den kattens ägare får betala din självrisk!

Kakaduan
kristerh
Tack för alla kryapåhälsningar,
kan meddela att Greta redan är som en ny (människa) ... unsure.gif
var hemma igår o vårdade sjuklingen, har infört en rapporteringsorsak på jobbet nämligen VAK = vård av katt... hon fick mat på sängen, hon fick då givetvis det hon tycker bäst om; kokt torsk och äggula samt lite annat smaskens, + att jag lyfte ner henne från alla höga ställen hon hoppat upp på så hon inte skulle behöva anstränga sitt lilla ben,
hon var vaken nästan hela gårdagen så det märks att hon är på bättringsvägen, samt att hon rev ner gardinstången när hon skulle upp på sin klätterställning som ligger vid fönstret.

Och penicilinet slukar hon nästan genast,(det har leversmak),
enda problemet var att tvätta såret, då morrade hon på mig, tror jag det när någon häller på koksaltlösning på såret...
Om ni tycker hon är bortskämd så kan jag meddela att DET ÄR HON...
men endast det bästa är gott nog åt min storfurstinna biggrin.gif rolleyes.gif
krister
Kathy
Klart att hon är bortskämd, hon är ju en Birma. biggrin.gif
De är så ljuvliga att det är lätt att skämma bort dem. wub.gif
Ewa L
En verklig skönhet! wub.gif

Jag har också negativa erfarenheter av djursjukhus i somras. Tico skadade sig rejält i tassen i mitten av juli. Det värsta var att jag blev tvungen att kånka på honom i nästan två dygn. In och ut ur bilen etc. 18,5 kg! unsure.gif Då hade jag definitivt önskat att han hade varit en liten kisse.

Så utöver de 2.000,- det kostade mig, har jag också jobbat sedan dess med enorma smärtor i bröstkorgen. sad.gif
liv
Tur att katter har 7 liv.
Hon får väl ge tillbaka nästa gång
wub.gif
renate
Du måste verkligen älskar din Greta,vara hemma för VAK är omtänksamt.Bortskämt?nej tycker jag inte,bara högt älskat.Greta är ja en furstinna. Hoppas hon är snart frisk igen.
pejori
stackars greta ohmy.gif ohmy.gif
hoppas på bättring och skickar en burk tonfisk till henne biggrin.gif biggrin.gif
silos
Kryapåhälsningar till ALLA djur och människor som är sjuka wub.gif wub.gif wub.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 14-09-2005, 09:35)
stackars greta ohmy.gif ohmy.gif
hoppas på bättring och skickar en burk tonfisk till henne biggrin.gif biggrin.gif

Tack, men tonfisk befattar hon sig inte med laugh.gif det ska vara annat gott som räkor, kokt torsk, köttfärs, lövbiff, grytbitar går bra oxså rolleyes.gif
ev rå strömming men då ska den vara färsk, annars duger den inte unsure.gif dvs äkta råvaror skall hon ha storfurstinnan laugh.gif
tilläggas kan att hon mår som en "prinsessa" idag, det var länge sedan jag såg henne så pigg, verkar som hon samlat energi när hon sovit pga sin sjukdom.
krister
pejori
AH...två kräftsjättar kommer istället då laugh.gif laugh.gif
färska laugh.gif
lilla mamma
Senap, det är så ni gör i KIIL där grisera kör BIIL!

Den katten och ett... i ....., det är synd om katten
Sulawesii
Skönt att hon mår bättre! smile.gif
liv
CITAT (silos @ 14-09-2005, 09:44)
Kryapåhälsningar till ALLA djur och människor som är sjuka wub.gif wub.gif wub.gif

Vacker tanke ,,jag instämmer laugh.gif
Carex
Vet inte hur det påverkar din katt, men det finns grönt gelé på flaska som man kan lägga ut där man inte vill ha katter.
Fråga någon kunnig om de har någon produkt som kanske kan ses som en spärr så den agressiva katten inte kommer in och din egen kanske får hålla sig inom ett särskilt område, bättre det än att bl skadad.
AndreasBlomquist
CITAT (lilla mamma @ 14-09-2005, 20:05)

Nej, det var något jag lärde mig av en Kristinehamnare! wink.gif

Här har ni som har högtalare något roligt att se på!
kristerh
CITAT (Carex @ 14-09-2005, 23:51)
Vet inte hur det påverkar din katt, men det finns grönt gelé på flaska som man kan lägga ut där man inte vill ha katter.
Fråga någon kunnig om de har någon produkt som kanske kan ses som en spärr så den agressiva katten inte kommer in och din egen kanske får hålla sig inom ett särskilt område, bättre det än att bl skadad.

Ja man kanske ska testa på vissa ställen där katterna kommer in på tomten wink.gif fast då hittar de säkert nya ställen unsure.gif då kommer det att gå åt en hel del medel... wink.gif unsure.gif min kisse lämnar sällan tomten, hon brukar strosa i närheten, iaf innan påhoppet, nu är hon inte så intresserad av att gå ut längre wink.gif tråkigt eftersom hon får lite stimulans o tidsfördriv av detta.
krister
pejori
CITAT (AndreasBlomquist @ 15-09-2005, 05:43)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif den var rolig andreas laugh.gif laugh.gif
Gillan
CITAT (pejori @ 15-09-2005, 10:18)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif den var rolig andreas laugh.gif laugh.gif

Instämmer med föregående laugh.gif laugh.gif laugh.gif
silos
CITAT (Evgeni @ 15-09-2005, 10:25)

Instämmer med föregående laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag med laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki på Öland

Jag hade sett den förut så jag tänkte klicka bort den men då kom min valp rusande och satte sig framför högtalaren, stirrade på den och vickade på huvudet och satt bara där en lång stund och lyssnade och vred huvudet fram och tillbaka. Sen la hon sig ner och stack in huvudet under datorskåpet för att se om "den" satt därunder. Flera gånger vände hon sig mot mig och tittade på mig med en blick som sa "vad ääär det som låter???"
Anki
*Felix matte*
CITAT (lilla mamma @ 14-09-2005, 20:05)

Nej, det var något jag lärde mig av en Kristinehamnare! wink.gif

Här har ni som har högtalare något roligt att se på!

Tackar för den länken! wub.gif alltid lika kul. laugh.gif
lilla mamma
En äkta kilsbo laugh.gif Underbart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon