Full version: HJÄLP
ulliss
Vad gör jag åt liljebaggarna som invaderat mina liljor?? sad.gif
Anki V
Baythion myrmedel, har jag lärt mig här på Odla.nu smile.gif

Lilljebaggar, döda!!!

Mvh/Anki
mamamaggan
Tar upp en gammal tråd som blivit aktuell i dag. Har klämt ihjäl de första 8 !!!! liljebaggarna. Får snarast bege mig till plantskolan och inhandla Baythion myrmedel som hjälpte väldigt bra i fjol.
malin72
pga mina katter som strosar runt så vill jag vara försiktig med medel sad.gif
kör mitt lilla sätt men det e ju jobbigt....har en burk stående ute med såpa vatten sen plockar jag dom varje morgon och ner med dom i burken...blir mycket plock så jag funderar över nåt annat sätt men som sagt vill ju inte hälla ut massa medel unsure.gif
svår det där för dom är ju så jobbiga och SNABBA på att äta och föröka sig mad.gif mad.gif
amaira
Visst är de marodörer, men OJ vilka skönheter! De är som blommor i sig själva wub.gif .

Jag älskar de vackert rödlysande skalbaggarna. wub.gif Men jo, jag krossar dem också sleep.gif ... med sorg i hjärtat.

Jag skulle aldrig vilja ha dem borta totalt, de tillhör min vårträdgård (och sommar och höst och ... och hål i liljebladen).

Förresten, ta en i din kupade hand och håll intill örat! De ropar på hjälp ohmy.gif De "piper" faktiskt!

"Vem är du? Vad tänker du göra med mig?"
malin72
usch då var du tvungen att säga så att dom ropar på hjälp laugh.gif
jag har svårt ändå att döda dom rolleyes.gif rolleyes.gif
men jag är så illa tvungen för hos mig sitter det nu minst 4 på varje lilja mad.gif mad.gif
Ramoth
De 8 första .... huh.gif
Var på jakt igår och tog livet av oräkneliga röda marodörer.
*Hade* två stora - för att inte säga magnigika - ruggar med liljor.
Under ett par år har baggarna ökat lavinartat här och nu i vår grävde jag upp det allra mesta av mina kära liljor och gav bort till en bekant i mer baggfritt område.
Så nu hade de små kräken samlats på mina kvarvarande stelkar.
Då var de lätta att plocka och döda mad.gif
Har letat ägg och torkat av bladet också.
Att det finns ett effektivt medel låter som en gåva från Gud!
Hade ingen aning om att det fanns något annat än plocka som hjälpte wacko.gif
Monarda
Ja, vad har hänt egentligen? För 4-5 år sedan fanns det knappt en liljebagge i min trädgård men på senare år kryllar det av dom och i år
verkar det vara värre än någonsin. Har dom inga naturliga fiender? Mina krolliljor har knappt kommit upp och det är redan stora hål i dom.
guns
Tack för tipset om myrmedel, nu har jag klämt ihjäl ett hundratatl men det dyker bara upp nya helatiden mad.gif Vill undvika alla gifter men nu får det vara nog!
kristerh
Hällde över myrmedel i förrgår och sedan dess har jag inte sett en enda bagge, innan dess var jag ute varje dag o plockade flera gånger, det kom hela tiden nya liljebaggar.
krister
mamamaggan
Visst är det effektivt! Har strött ut medlet och nu ser jag inte till en enda liljebagge. Fast de hann nästan äta upp mina kungsängsliljor. mad.gif

Men jag hittade inte medlet som strö i burk utan köpte det i påsar som man egentligen skulle lösa upp i vatten och vattna med mot myror. Öppnade en påse och strödde ut. Lika effektivt det.
Eivor på Väddö
Av en slump kom jag på ett effektivt liljebaggsmedel. För att skydda tulpaner och andra lökväxter har jag använt hårspray. För att sprida lukten riktigt mycket sprutade jag också på olika liljor. Och si där - inga liljebaggar på dem som blivit sprutade. Däremot på dem som inte fick någon dusch. Så nu går jag var 3-4 dag och sprayar hårspray. Rosor, tulpaner och som sagt liljor är jättefina i år. Billigaste sprayen på ÖB kostar 10 kr. Det är det väl värt för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon