ulliss
Hej
Jag har en trädgård där det finns en konstig häck med säkert 20 olika risiga buskar och mindre träd, ett gäng kirskål, gräs, humle i mängder som trasslat in sej i allt det andra... mad.gif som jag vill göra om till en vintergrön-liguster-häck.. Det känns som ett omöjligt projekt men det ska väl kanske gå.. Men hur?? Är det någon som kan hjälpa mej? huh.gif
Hannele
CITAT (ulliss @ 12-09-2005, 18:39)
det finns en konstig häck med säkert 20 olika risiga buskar och mindre träd

Låter underbart! En blandhäck är det vackraste och mest levande som finns.
Nu på hösten skulle jag försöka gräva upp humlen, för den verkar inte passa in.
Inte utan höga humlestöd i alla fall, annars kan den fungera som marktäckare.
De olika buskarna skulle jag försöka snygga till på vårvintern, som man gör;
avlägsna de äldsta grenarna enda ner till marken och lämna några unga skott kvar.

Ett träd i mitten kan bli hur vackert som helst.
Det går bra att blanda buskar och ha träd i mitten:

Lady Farm, England.
För en trädgårdsägare gäller det att se möjligheter och ha lite tålamod. sleep.gif
Och glömma bort att stirra på grannens grönare gräsmatta..
ulliss
jo i o f s.. men jag vill inte det, jag vill ha en enhetlig häck och jag undrar hur man gör, rent praktiskt, med att få bort alla gamla risbuskar med tillhörande rötter... Är det bäst med en jordfräs eller HUR gör man?
Sommartorparn
CITAT (ulliss @ 13-09-2005, 18:59)
jo i o f s.. men jag vill inte det, jag vill ha en enhetlig häck och jag undrar hur man gör, rent praktiskt, med att få bort alla gamla risbuskar med tillhörande rötter... Är det bäst med en jordfräs eller HUR gör man?

Om du vill bli av med befintliga buskage och sätta något nytt är enklaste sättet att beställa en grävare som med en liten bobcat grävmaskin gräver bort det hela. Då får du förhoppningsvis bort kirskålen på samma gång.

Om häcken redan till största delen består av liguster så skulle jag skära ned rubb och stubb ca 20 cm från marken i vår, täcka stubben med torv (hindrar ogräs och håller fukt) och sedan helt enkelt förhindra alla icke-liguster buskar från att växa upp. Ligustern kommer att bli tät och frodig så att de stubbar som finns kvar av det andra kommer inte att störa.

PS Jag föryngrade min ligusterhäck på detta sätt i våras och den blir jättefin. Sedan får man klippa varje år så att den växer sakta och blir tät.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon