ulliss
Hej
Jag har en trdgrd dr det finns en konstig hck med skert 20 olika risiga buskar och mindre trd, ett gng kirskl, grs, humle i mngder som trasslat in sej i allt det andra... mad.gif som jag vill gra om till en vintergrn-liguster-hck.. Det knns som ett omjligt projekt men det ska vl kanske g.. Men hur?? r det ngon som kan hjlpa mej? huh.gif
Hannele
CITAT (ulliss @ 12-09-2005, 18:39)
det finns en konstig hck med skert 20 olika risiga buskar och mindre trd

Lter underbart! En blandhck r det vackraste och mest levande som finns.
Nu p hsten skulle jag frska grva upp humlen, fr den verkar inte passa in.
Inte utan hga humlestd i alla fall, annars kan den fungera som marktckare.
De olika buskarna skulle jag frska snygga till p vrvintern, som man gr;
avlgsna de ldsta grenarna enda ner till marken och lmna ngra unga skott kvar.

Ett trd i mitten kan bli hur vackert som helst.
Det gr bra att blanda buskar och ha trd i mitten:

Lady Farm, England.
Fr en trdgrdsgare gller det att se mjligheter och ha lite tlamod. sleep.gif
Och glmma bort att stirra p grannens grnare grsmatta..
ulliss
jo i o f s.. men jag vill inte det, jag vill ha en enhetlig hck och jag undrar hur man gr, rent praktiskt, med att f bort alla gamla risbuskar med tillhrande rtter... r det bst med en jordfrs eller HUR gr man?
Sommartorparn
CITAT (ulliss @ 13-09-2005, 18:59)
jo i o f s.. men jag vill inte det, jag vill ha en enhetlig hck och jag undrar hur man gr, rent praktiskt, med att f bort alla gamla risbuskar med tillhrande rtter... r det bst med en jordfrs eller HUR gr man?

Om du vill bli av med befintliga buskage och stta ngot nytt r enklaste sttet att bestlla en grvare som med en liten bobcat grvmaskin grver bort det hela. D fr du frhoppningsvis bort kirsklen p samma gng.

Om hcken redan till strsta delen bestr av liguster s skulle jag skra ned rubb och stubb ca 20 cm frn marken i vr, tcka stubben med torv (hindrar ogrs och hller fukt) och sedan helt enkelt frhindra alla icke-liguster buskar frn att vxa upp. Ligustern kommer att bli tt och frodig s att de stubbar som finns kvar av det andra kommer inte att stra.

PS Jag fryngrade min ligusterhck p detta stt i vras och den blir jttefin. Sedan fr man klippa varje r s att den vxer sakta och blir tt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon