Lars-Olof Arvids
Hej!
Jag är på jakt efter en färdig form att gräva ner till en minidamm. Den ska vara ca 1-1,5 m i diameter. Djupet ska inte vara mer än ca 25-30 cm i ena kanten eftersom berget går ganska högt där jag tänker ha den. På andra kanten får det gärna finnas en lite djupare håla, men det är inte nödvändigt. Färgen ska vara någon mörk neutral - problemet med min nuvarande balja är att den är klarblå, vilket enligt vad jag har förstått skrämmer bort fåglarna. Har någon några tips om var sådana dammformar säljs i Bohuslän eller Göteborgstrakten?

Olle
Hannele
Jag har sett såna i varje stormarknad; plantagen, coop forum och liknande.
(På loppis, typ Myrorna, kan man också hitta zink/plastbaljor, som går att sänka i jorden.)
ÖversottsBolaget har dom massa bra billiga trädgårdsprylar.
astrid.m.s
Det brukar finnas paket med damm och pump för ca 900 kr. Vi köpte våran på Beijers (var in på Beijers hemsida men hittade inget där, kanske för sent på säsongen!?) och jag har sett dem även på Granngården (se hus/uterum/dammar) och handelsträdgårdar.
I era trakter finns det säkert många ställen att få tag i en liten damm.
Kolla på
Blocket, där kan det finnas eller att du vill ha bevakning på dammar som kommer in eller att du lägger in annons på köpes.
Eller på postorder Willab Trädgård
Fontäner och dammar

Du skriver väl här sedan och berättar hur det går! Lycka till!
Lars-Olof Arvids
I lördags köpte jag min nya dammform på Bauhaus i Bäckebol, och igår grävde jag ner den och fyllde den med vatten. Den är betydligt större än jag först hade tänkt, för det visade sig att "berget" som gick ganska högt var ett par stenar som jag grävde upp. Nu har jag en svart damm som är 170 cm lång, 110 cm på bredaste stället och 50 cm djup. Den rymmer 300 liter. Till våren kommer jag nog att sätta en näckros i den. Grodor och paddor som inte har somnat inför vintern är välkomna att ta en titt redan nu! smile.gif

Olle
astrid.m.s
Det ska bli intressant att veta vad du får för gäster i dammen. Då får du komma med en rapport. Kanske du kan visa en bild?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon