Maggan H
Min nästkusin gav mig en påse frö av denna växt och säger att det är Delphinium Bella Donna, men jag trodde att det var en traditionell riddarsporre som hette så? Nu bor han i Usa så där kanske de kallas så. Någon som kan hjälpa mig?
Airamya
Hm, nej, jag kan nog inte hjälpa dig... annat än genom att bekräfta att Praktriddarsporre heter Delphinium Belladonna. Men den där ser lite 'knepig' ut? Är det inga spiror? Den är vacker dock smile.gif Mycket vacker.
Ewa L
Såvitt jag kan påminna mig brukar Delphinium delas in i åtminstone två grupper, varav Belladonna-gruppen är den ena. Det är alltså inte en specifik sort, utan en grupp. Jämför Astilbe arendesii-gruppen resp. chinensis-gruppen...

Naturligtvis kan jag inte komma på vad den andra Delphinium gruppen kallas. Men har för mig att det är den som är mer motståndskraftig mot mjöldagg.

(Sitter på jobbet och har inte tillgång till mina böcker/listor. biggrin.gif )
kerstin z5-6
Det där kan vara kinesisk riddarsporre Delphinium grandiflorum om den är låg -men visst liknar den D belladonna med
DELPHINIUM Belladonna 'Bellamosum' [Blue Papillon
Vetenskapligt namn
Delphinium belladonnagruppen
det finns många olika riddarsporrar

Delphinium tatsienense
Delphinium caucasicum
Delphinium cashmirianum
Delphinium nudicaule
+ namnsorterna
DELPHINIUM Pacific-Serie(s) Pacific-Hybr. tex 'Astolat' mm mm
estet
Det där liknar kinesisk riddarsporre tycker jag också...kinesisk riddarsporre

Här en bild på min Azurriddarsporre (i nederkant av bilden) som blommar mer i "flor" än spiror.
Maggan H
Ja, jag tycker också att den är lik den kinesiska, men jag kan inte se de rosa fläckarna på denna bilden. Kanske finns den som helblå. unsure.gif
estet
CITAT (Margareta Hansson @ 13-09-2005, 13:15)
Ja, jag tycker också att den är lik den kinesiska, men jag kan inte se de rosa fläckarna på denna bilden. Kanske finns den som helblå. unsure.gif

Den jag har är Azurriddarsporre...därav de små fläckarna. smile.gif
Bengt i Särö
Hej.
Jag vill påminna att Delphinium belladonna sorterna ej går att så.
Den vackraste blommrikaste riddarsporren som finns.
Hälsningar
Bengt i Särö
Maggan H
Hej Bengt, menar du med det att den inte är fröäkta? För visst gror dom i alla fall! unsure.gif
kerstin z5-6
av de belladonna" sorter jag beställt frö till från jelitto -som även säljer frö i storportioner till storodlare) har alla grott hur bra som helst

-Antar att du menar att de inte är en ren art som är "absolut fröäkta "....
Det gäller ju fö alla typer av frösådder utom vissa arter -ska man ha exakta kopior är det bara delning , stickling rot eller topp som gäller .....
Maggan H
CITAT (estet @ 13-09-2005, 13:38)
CITAT (Margareta Hansson @ 13-09-2005, 13:15)

Den jag har är Azurriddarsporre...därav de små fläckarna. smile.gif

Nu blir jag förvirrad, jag har köpt två plantor som kinesisk riddarsporre och de har båda de rosa fläckarna. Har jag fått fel namn på mina plantor tro?? blink.gif blink.gif Det gör ju nu inte så mycket, men att inte plantskolorna har bättre koll är lite tradigt. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon