stennie
13-09-2005, 08:57
En av mina arbetskamrater berättade att han hade hittat stora spindelägg hemma hos sig....stora som riskorn och gula....
Han hade redan fotat.....så jag tänkte testa era kunskaper...
Någon som vet vilken spindel som lägger så stora ägg.....

Det är inte spindelägg, troligen kokonger (puppor) av någon insekt av något slag.
Gossen Ruda
13-09-2005, 12:56
Med största sannolikhet puppkokonger av någon parasitstekel. När det har varit många larver i samma "värd" spinner dom oftast ihop sig så här med resterna av värden ovanpå som skydd. Jag tycker det ser ut som om parasitsteklarna har lämnat sina kokonger, är det inte hål man ser?
*Felix matte*
13-09-2005, 20:40
CITAT (stennie @ 13-09-2005, 09:57)
En av mina arbetskamrater berättade att han hade hittat stora spindelägg hemma hos sig....stora som riskorn och gula....
Han hade redan fotat.....så jag tänkte testa era kunskaper...
Någon som vet vilken spindel som lägger så stora ägg.....

Hittade hon dem inne i bostaden

.. uiisch... äkliga!
stennie
13-09-2005, 21:03
Tack för svaret...arbetskompisen var också glad...att det inte var en spindel..
Felix Matte....Det är inte en hon utan en han

och nej det var ute i garaget tror jag !!!
*Felix matte*
13-09-2005, 21:15
CITAT (stennie @ 13-09-2005, 22:03)
Tack för svaret...arbetskompisen var också glad...att det inte var en spindel..
Felix Matte....Det är inte en hon utan en han

och nej det var ute i garaget tror jag !!!
Ok
Tack för svaret Gossen Ruda.
En gång förlänge sedan hade jag kålfjärilslarver i burk. När de skulle förpuppa sig, kom parasitstekellarver fram istället, och förpuppade sig på sin nu döda värd.
De puppkokongerna såg precis ut som de på bilden här. Därför kände jag igen dem. Men visste inte om det var fler insikter än de, och andra parasitsteklar, som spinner likadana kokonger.
kanske ... finns det till och med en död, uttorkad kålfjärilslarv där nånstans bland garage-"smutsen"??
Joo, förresten ... jag har några mysko "kokonger" som jag tänkt skicka in till Naturhistoriska för bestämning ... Man jag kanske ska börja här, på Odla?
Kommer en bild så småningom nån dag ...
I Sverige är ju steklar den största insektsordningen, och det finns ju många olika parasitsteklar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.