Tog mig en liten titt på mitt neriumträd och lite vita fjäll finns längs toppen på några skott som har knoppar och det är inte löss. Men ser det nera ut som bomullstussar är det nog löss.
Och ja, det går att klippa ganska vilt i nerium + toppa såklart, växten grenar sig där man klipper. Tyvärr så börjar det bli lite sent, det är inte säkert att de skott man toppar eller klipper i nu hinner bilda blom under sommaren. Annars så tål nerium ganska mycket. Skotten rotar sig ganska lätt både i vatten och i jord man behöver inte göra någonting med snittytorna. Lagom längd på sticklingar brukar vara 15-20cm. Nerium växer ganska snabbt så den är tacksam att ex. göra sitt eget träd av, Neriumträd brukar inte säljas ute i den svenska handeln men de är mycket lätt att tillverka själv, bara att driva upp en rak stam och sedan toppa, toppa, toppa så man får en förgrenad krona.
Här kan du se en bild på Neriumträd som jag hittat på nätet, mitt träd har jag inte lyckats få sådär tät krona på men det beror nog på att det är tvunget att övervintra inomhus i vanligt bostadsrum på vintern.
http://www.pardeetree.com/images/Product/N...ander%20red.jpg