Full version: Nerium Oleander
Thea
Jag har en fin liten nerium som nu börjar barka iväg och växa i vårsolen. Kan jag bara knipsa av sidoskott/toppskott för att få den att grena sig? Ska jag göra något särskilt med sticklingarna / snittytorna?

hmm, och sist men inte minst,. är det löss som sitter som små vita "fibrer" längs topparna? sad.gif

Vore kul att få lite info (allt om nerium alltså! smile.gif ) från nån duktig kännare.

///Thean

Visste ni förresten att Nerium har byggt in sina klyvöppningar i små grottor på undersidan av bladen för att på så vis stå emot den varma medelhavssolen?
Åsa, mälardalen zon 2
Tog mig en liten titt på mitt neriumträd och lite vita fjäll finns längs toppen på några skott som har knoppar och det är inte löss. Men ser det nera ut som bomullstussar är det nog löss.

Och ja, det går att klippa ganska vilt i nerium + toppa såklart, växten grenar sig där man klipper. Tyvärr så börjar det bli lite sent, det är inte säkert att de skott man toppar eller klipper i nu hinner bilda blom under sommaren. Annars så tål nerium ganska mycket. Skotten rotar sig ganska lätt både i vatten och i jord man behöver inte göra någonting med snittytorna. Lagom längd på sticklingar brukar vara 15-20cm. Nerium växer ganska snabbt så den är tacksam att ex. göra sitt eget träd av, Neriumträd brukar inte säljas ute i den svenska handeln men de är mycket lätt att tillverka själv, bara att driva upp en rak stam och sedan toppa, toppa, toppa så man får en förgrenad krona.

Här kan du se en bild på Neriumträd som jag hittat på nätet, mitt träd har jag inte lyckats få sådär tät krona på men det beror nog på att det är tvunget att övervintra inomhus i vanligt bostadsrum på vintern.
http://www.pardeetree.com/images/Product/N...ander%20red.jpg
Thea
Tack ska du ha Åsa.. och hej vilken prestationsångest jag fick av den där bilden! smile.gif Men skam den som ger sig, jag får ta min planta och flytta till grekland helt enkelt.

Glad påsk!
Emser
Hej alla,
Om det är en stickling du är ute efter så ska de vara ca 30 cm långa för att överhuvudtaget kunna ta sig. Du sätter dem i vatten glas men det är inte säkert att de tar sig för det. Dom är lite trixiga.... wink.gif När du har fått rötter på dem sätter du den i vanlig krukväxtjord och låter den stå lagom varmt (min står i ett söderfönster men bakom mina persienner!!!). Neruim vill ha det fuktigt om fötterna så vattna ofta, speciellt om det är varmt inne. Året efter så kan du toppa din stickling för att den ska grena sig och bli buskigare.... och göra samma sak med den toppen du får vid beskärningen! biggrin.gif

Hurvida du har fått ohyra på din Nerium så blir bladen ofta silvriga och lite grådaskiga till färgen...
yla
jag fick just två små plantor med nerium igår o dom är ca 1dm höga
ska jag toppa nu eller vilken tid är bäst för att toppa dom ifall man vill ha blommor,när anlägger den blomanlag????
Inka
Hej
Jag har en fin enkel vit nerium tjuvad i Grekland för några år sedan. I början toppade jag den på våren och då blommade den inte! Förstod sedan att det är strax efter blomningen, på sensommaren alltså, som det är bäst att toppa nerium. Sedan jag började med det blommar den så vackert året efter!
Och de nya sticklingarna kan man rota och ge bort. Den måste övervintra svalt och ljust eftersom alla bladen sitter kvar över vintern, men vattna väldigt väldigt lite.
Nerium är en favorit som får balkongen att kännas som vid medelhavet...
Inka
yla
tackar för svaret
då toppar jag den efter blommningen nästa år
än är dom ju så små
ska bli kul o se om jag lyckas
o bra ide att föröka dom samtidigt
det gör jag med alla mina blommor
vilket gör att jag bor som i en djungel laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon