Full version: Ekollon!
Dzad
Var ute tidigare iår o plockade hela, delvis från trädet, men mest från marken.

Två frågor: En del var spetsiga ekollon... liksom mer långsmala. Trädet som hade dem verkade ha mycket ekollon också. Är det nån speciell ek eller?
Någon skrev förra året att jag kunde ha ekollonen i fönstret i solen så de mognade... stämmer det?
Hur ska jag förvara dem för att få dem att mogna lite mer? Efter det, kan jag stoppa ut plastpåsarna utanför huset. Eller är den kylan för mycket?
Har inte möjlighet, och vill inte så dem i jord innan närmare våren.

Har haft mycket att göra med studier o flytt till ny lägenhet ifall folk undrat var jag hållit hus.... har fortfarande det... biggrin.gif
kristerh
lägg dem ute nånstans, i en kruka eller nåt på en balkong eller nåt liknande, tror att de förvaras bäst utomhus wink.gif
krister
Dzad
Okej... om jag har allt välja mellan plastpåse i källare (ouppvärmd) och utomhus på marken i plastpåse... vilket passar bättre?
Liksom, klarar ollenen hur låga temperaturer som helst eller?
Är det torka som gäller?
Inte ska man väl fukta ollonen då man har dem i plastpåse på samma sätt som man fuktar en sådd då det inte är fruset.
kristerh
lägg blomjord i påsen, fukta o lägg den utomhus, de tål en hel del kyla,
fast eken finns väl inte i norrland så någon gräns måste det finnas wink.gif
men här i stockholm kan det ju vara 20 minus o mer ibland, så det tål de minst. Men om du har möjlighet att ha dem utomhus, varför inte lägga dem i en liten kruka? det är nog bättre än att ha dem i plastpåse
krister
Dzad
Hjälp! Har lite problem med ohyra... (och inte så lite heller).

Små larver, eller maskar eller vad jag ska kalla det, kryper ut ur påsarna! Har dem utomhus nu, men de finns nog ännu.
Ekollonen har också blivit fulla med svart smuts... är det larvernas avföring eller vad kan det vara!? Äter dessa saker mina ekollon?

Tog ekollonen ur en påse och tvättade alla ekollonen i varmt vatten.
Är det så jag borde göra med de resterande också?

Konstigt, för jag såg inget av dessa då jag plockade ekollonena.
kristerh
Kolla på ollonen om det finns små hål i dem wink.gif isåfall har maskarna gjort dem ogrobara, bara att hämta nya. Den svarta smutsen är avföring.
hur ser larverna ut? det är inte så att du fått med vanliga daggmaskar med jorden? eller har du dem utan jord?
krister
Eva i Skåne
Ursäkta en dum en, men vad har ni ekollonen till???
Trodde det bara var mat för ekorrar och möss.
Dzad
Hål som går genom skalet då? Nej, inte skulle jag säga det.

Det är larver eller små maskar.. inte daggmaskar.
Jag har dem helt utan jord, så jag förstår inte varifrån de kommer/kommit!

Eva> Vi samlar ekollon för att vi vill så ekträd... Fast blir man hungrig i vinter kanske de duger åt annat också. biggrin.gif
Dzad
En liten update: de jag lämnade längre i påsen o tvättade först några dagar efter att jag såg maskarna, de som var hela alltså, fick maskar igen fastän jag tvättade dem i varmt vatten. Istället för att ha i plastpåse satt jag dem på balkongen i ett hörn, helt utan plastpåse... o efter det har jag inte sett något av dem.

De som jag tog och tvättade samma dag eller dagen efter jag märkte maskarna så tror jag klarade sig rätt bra... finns nu fortfarande i en påse utomhus.

Nu är det väl förresten mest kastanjerna kvar att samla... ska man öppna dem och ta ut kärnan??
Fenja
Behöver du ekollon kan jag posta några kilo!! biggrin.gif Vi har en riktigt stor gammal ek på tomten.
Mvh
Fenja
Dzad
Hehe. ok... tack.
Om inte annat kan du ju ta till vara en del, sen då jag och andra har förstört eller tappat bort våra ekollon eller nåt på våren så kan vi förhandla. smile.gif

Någon som har tillgång till bokollon? I och för sig kanske de inte klarar sig i motsv. zon 5...
Förresten, kan man väl inte så ullungarönn och få en likadan rönn med fina höstfärger?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon