hörnbjörn
hej alla glada.

behöver verkligen hjälp med min gräsmatta.den har fläckar med mossa, fläckar med bara jord, fläckar med klöver och så det allra bästa så har den fläckar av gräs.

Hur ska jag gå tillväga med att bara få gräs i hela gräsmattan?? vilken är bästa årstiden till det?

Snälla hjälp mig. har sökt här på forumet efter svar men inte hittat nåt.

Mvh
stefan
MrNorth
Nu är väl nästan för sent att göra något... men ett sätt är ju att köpa en massa toppdress och hjälpså på de delar där det är som värst. Det brukar bli en jäkla sprutt!

Annars är lite stroller på våren väldigt bra, risken är att du inte har nån "gräsmatta" kvar då wink.gif Dessutom är stroller väldigt dyrt.

Gräset brukar (om det får chansen) konkurrera ut övriga ogräs, om man ger det tid...

/Henrik
hörnbjörn
Tack för svaret.

Jag har 2säckar(ca 100liter) toppdress hemma. Är det bara att strö över det på grässmattan för hand?

Min lilla gräsmatta är bara 9x8 meter, så det borde väl räcka med 2 säckar?

Ska jag strö nåt annat också eller räcker det med doppdress tror du?

Mvh
Stefan den osäkre
MrNorth
Lägg först och främst topdress när gräsmattan är som sämst... bred ut ett tunt lager med räfsa/kratta och räfsa ner det i gräsmattan. Därefter stö ut lite gräfrön på de fläckar där det är sämst och räfsa ner dem i topdressen. Därefter kan du ju platta till med en spade eller nåt och vattna därefter rikligt, låt inte de ställen där du sådde torka ut.

Det låter lite lite med 2 säckar för 72 m2, oftast står de tpå säckarna hur mycket de räcker till. Börja i ett hörn och öppna en säck och sprid sedan ut den som ovan utan att snåla för mycket. Kolla sedan hur stor yta det täckte... Jag skulle gissa på max 3-4 m2. Det försvinner fårvånansvärt snabbt. Jag köpte 10 säckar och de försvann i ett nafs.

/henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon