|
Det finns väl ingen anledning att de ska stå kvar över vintern, eller? Jag har några perenner i samma rabatt och de får förstås stå orörda. Nu är ju säsongen snart slut...buhuu!  Det har varit minusgrader på nätterna här men en del av blommorna ser fortfarande fina ut trots det.
I krukorna som står på backen har praktsalvian frysit bort...men i rabatten och på altan har sommarblommorna ännu klarat sig.
Jo, jag brukar ta bort sommarblommande i rabatten.
wolkenkrabber
13-09-2005, 11:32
:(stackars er, det kan ju vara lättare att ta bort dem nu när plantorna är spänstigare,
Nu bor jag ju ganska många mil från Norrbotten (i dag har jag 20 grader och kortärmsväder) men jag brukar ta dem när de har blommat färdigt och skaka ner eventuella fröer i backen.
Ciczi
CITAT (ciczi @ 13-09-2005, 14:06) Nu bor jag ju ganska många mil från Norrbotten (i dag har jag 20 grader och kortärmsväder) Idag är det 8 grader trots sol, hurvas! Landet är verkligen långt...
Jag med tar bort ettåringarna när de har blommat över. Men det är den enda städningen jag gör i rabatterna på hösten, resten får vänta till våren. Ja inte är det varmt idag - fast solen skiner. Var en vända in på stan i snålblåsten, Brrrr så kallt! Pssst estet; hur många av "sörlänningarna tror du förstår vad ordet "hurvas" betyder...?
CITAT (Betty @ 13-09-2005, 15:04) Jag med tar bort ettåringarna när de har blommat över. Men det är den enda städningen jag gör i rabatterna på hösten, resten får vänta till våren. Ja inte är det varmt idag - fast solen skiner. Var en vända in på stan i snålblåsten, Brrrr så kallt! Pssst estet; hur många av "sörlänningarna tror du förstår vad ordet "hurvas" betyder...? 
CITAT (Betty @ 13-09-2005, 15:04) Pssst estet; hur många av "sörlänningarna tror du förstår vad ordet "hurvas" betyder...?  :rolleyes: Jag vet vad det betyder Vilket kanske beror på mitt Norrbottniska ursprung
CITAT (estet @ 13-09-2005, 14:29) CITAT (ciczi @ 13-09-2005, 14:06) Nu bor jag ju ganska många mil från Norrbotten (i dag har jag 20 grader och kortärmsväder) Idag är det 8 grader trots sol, hurvas! Landet är verkligen långt...  Usch ja....he jer huskut!
Jag tycker att så länge växterna är fina och inte hade tänkt att sparas kan de väl stå kvar? Antar att man också skulle kunna använda dem till att täcka känsliga perenner så länge inte obehagliga saker som sjukdomar och ohyra sitter i dem, en tanke bara.
Jag låter dem alltid stå kvar. Dels av lättja, dels av kanske...
De har ju återkommit vid flera tillfällen. Lejongap, Blomstertobak och sådan där lurvig, vit någonting-ek nästan alltid. Men även andra sorter ibland.
Hannele
15-09-2005, 09:19
CITAT (Ewa L @ 15-09-2005, 08:10) De har ju återkommit vid flera tillfällen. Ja, väldigt många fröar av sej, även i krukor jag ställer i garaget. Man ska aldrig vara nitisk och rensa bort allt. Överraskningar är roliga. Fåglarna ska väl också ha sitt.  Till och med höstverbenan hade fröat av sej i en flätad korg ute! Blommar nu.
Ja, man vet inte vad naturen har för överraskningar. Dröm om min förvåning när den vanliga blå hänglobelian började växa upp mellan roserna i våras Men jag var naturligtvis inte ledsen över det
Ja döm om min förvåning när jag hittade tagetes där jag absolut inte planterat dem. De hade fröat av sig och överlevt i backen. Dessutom gjorde kranskragarna, blomstertobaken och astrarna samma sak... Så underhållande det är att se små saker sticka upp ur jorden och sedan inse att de överlevt vintern (fast i Skåne kan man ju inte kalla det vinter längre).
Ciczi
[QUOTE=Betty,13-09-2005, 15:04]
Pssst estet; hur många av "sörlänningarna tror du förstår vad ordet "hurvas" betyder...? QUOTE]
så vad betyder ordet??? /A (08)
CITAT (arnek @ 16-09-2005, 16:53) CITAT (Betty @ 13-09-2005, 15:04)
Pssst estet; hur många av "sörlänningarna tror du förstår vad ordet "hurvas" betyder...? QUOTE]
så vad betyder ordet??? /A (08)
Det betyder huttrar/ryser
Limeblossom
16-09-2005, 17:53
Jag river bort mina ettåringar. Men hur gör ni med perennerna? Min mamma var ju helt nervös på mig förra hösten när jag hävdade att dom skulle stå kvar orörda..  Men lite håller jag ju med henne, det är lättare att göra det nu än på våren.
Perennerna låter jag stå orörda under vintern. De klarar sig bättre då.
Hannele
16-09-2005, 20:44
CITAT (Limeblossom @ 16-09-2005, 18:53) Min mamma var ju helt nervös på mig förra hösten när jag hävdade att dom skulle stå kvar orörda..  Perennerna är mer skyddade mot förruttning på vintern och på våren mot uttorkande sol, om man inte klipper ner dem för tidigt, kanske april är lagom. Berätta det för din mor.
zaaritha
16-09-2005, 21:34
Jag låter diverse perenner stå kvar--fåglar kan gilla frö o dyl.
Jag tar sällan bort sommarblommor. Brukar få bl a fin rosenskära år efter år för att de står kvar på vintern. Zon 2. Även violer får jag lite överallt i trädgården.
Jag hittade hux flux "Jungfrun i det gröna" igår vid komposten!! Synd jag inte hittat dem tidigare. De måste ha fröat av sig när jag slängde dem förra året.
Perenner klipper jag aldrig ner på hösten. Bara om de fröar av sig våldsamt och då bara fröhusen.
Jag har kommit fram till att jag nog ska låta sommarblommorna stå kvar över vintern. Jag började tänka att de kanske var ett bra skydd för perennerna och rosenbuskarna som också står där. Förhoppningsvis ser jag vad som är vad också sen i vår när jag ska börja städa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|