Andreas W
13-09-2005, 14:01
Hej!
Idegran ska ju vara känslig mot salt. Ven någon hurpass känslig den är? Jag skulle vilja plantera en idegranshäck (Hiilli) ca 5 meter från en väg som saltas (men inte är så trafikerad). Ytan mellan vägen och den tänkta häcken är gräsbevuxen. Någon som vet om detta är att rekommendera?
Tacksam för alla evutuella synpunkter.
Mvh Andreas
Big Gardener
13-09-2005, 14:59
Den största faran ligger ju i om smältvatten från vägen kan rinna ned i planteringen, men det beror ju på varåt lutningen ligger. Fem meter mellan vägen och häcken och gräs emellan låter spontant som en ganska god marginal.
En parantes bara när det gäller idegran. Om ni ska ha en klippt idegranshäck och inte bor över zon III, så välj INTE någon annan sort än vanlig frösådd Taxus baccata. De sorter som oftast säljs i handeln av hybrididegran T. media 'Hicksii' och T. media 'Hillii' är rena skämtet när det gäller täthet om man jämför med äkta idegran, Taxus baccata. Ur härdighetssynpunkt är dessutom 'Hilli' mindre härdig än T. baccata.
Andreas W
14-09-2005, 07:39
Tack för utmärkt svar. Jo, vi bor i en nordostförort till Stockholm, så Baccata borde fungera. Betyder bättre härdighet i detta fall även att den kan antas tåla salt mindre dåligt än Hiilli? Förlorar man något i växthastighet genom att välja Baccata istället för Hiilii (tätare växtsätt borde ju kunna betyda ännu långsammare tillväxt)?
Angående avståndet till den saltade ytan så är det tyvärr viss lutning ner mot den tänkta häcken, men inte så mycket. Av de fem meterna gräs hamnar det ju dessutom plogvall (från halva vägbanan, dvs en "normalfilbredd") med salt på den meter eller så av gräset närmast vägen, men det är ju fortfarande tre-fyra meters marginal. Riskerar jag att häcken helt enkelt inte skulle klara sig där, eller handlar det gissningsvis t ex "bara" om viss brunhet vissa år, eller lägre tillväxt (pga saltet)?
Mvh Andreas
Big Gardener
14-09-2005, 08:31
Med härdighet menar jag hur väl växten klarar klimatet, det vill säga längden på somrarna i första hand, längden på vintern samt vintertemperaturen i andra hand.
Nej, du förlorar inget i växthastighet om du sätter baccata istället för Hillii. Däremot så förslår jag att du bygger upp häcken ordentligt från början om du vill ha den ordentligt tät. Men det hade jag föreslagit oavsett vilken sort du valt. Det är slutresultatet som räknas.
Det är svårt för mig att uppskatta hur väl den kommer att klara sig, Jag har sett idegranshäckar som trivts utmärkt utmed saltade vägar just för att vattnet inte rinner in i växtbädden. De metrarna du har som marginal låter bra, men visst kan du få räkna med viss brunhet vissa år.
Andreas W
14-09-2005, 08:52
Återigen tack för utmärkta svar. Jag inser att det är svårt att bedömma hur det kommer att gå, men det är ju skönt att veta att det inte är helt dödsdömt i alla fall.
Tack från Andreas
Big Gardener
14-09-2005, 10:52
Ta gärna och sök lite på häckklippning och/eller liknande så hittar du bra tips om hur du bygger upp en häck från scratch.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.