Storåtjejen
Har en liten undran. Hade tänkt så perenner i höst i en pallkrage. Nu har jag läst att man sår i krukor som man sedan gräver ner i t.ex en pallkrage och ställer skuggigt över vintern. Men måste man använda småkrukor? Kan man inte så direkt i jorden man har i "kragen"? unsure.gif
Betty
Det borde man kanske kunna göra... om man nu har jord i kragen vill säga... - Jag har sand i mina kallbänkskragar. smile.gif

Men man har bättre koll på vad man har sått om man har sådderna i krukor - tycker jag.
stina
Tycker också det är bättre med krukor. Pallkragen har jag fylld med "skräpjord" som bara ska skydda krukorna och i krukorna har jag såjord. Det gror alltid allsköns blandning i min pallkrage på vintern och har jag sådderna i krukor är det lättare att se när frösådderna gror.

/Stina
Storåtjejen
Tack för era svar rolleyes.gif Då lägger jag "skräp" i pallkragen och stoppar ner krukor i den. Så får vi se hur det ser ut till våren tongue.gif
Magdis
Har ni börjat med höstsådderna ännu? Här uppe är det så pass kallt nu så jag tycker inte det ska hinna börja gro innan vintern. Men jag ska försöka hålla ut lite till. smile.gif
stina
Jag har inte börjat ännu. Här nere i Sörmland är det varmt ännu. Sår väl i slutet oktober ungefär (precis när vi stänger landet för vintern).

/Stina
Storåtjejen
Jag har inte heller börjat så än. I Bergslagen är det fortfarande för varmt för det. Ville bara vara ute i god tid rolleyes.gif Skulle också kunna tänka mig att runt i kring mitten av oktober blir lagom. Två frostnätter har vi haft, men dagarna är varma.
Annlo
Jag har tänkt göra precis samma sak!
Men jag ska nog fylla pallkragen med jord och så i rader där. Ska täcka det hela med fiberduk...
Vad tror ni, det ska väl funka? unsure.gif

Har förresten fått fröer idag från Impecta! sleep.gif
Fick så klart också reklam på mailen idag därifrån om billiga perenner.... blink.gif

Oj oj det blir dyrt det här biggrin.gif
kerstin z5-6
så enstaka sorter -julros bla -grönlilja -men huvudparten sår jag inte förrän januari
Storåtjejen
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-09-2005, 13:59)
så enstaka sorter -julros bla -grönlilja -men huvudparten sår jag inte förrän januari

Ojdå! Ska jag vänta så länge ohmy.gif fast det talas om höstsådd på påsarna från Impecta. Sen har jag lite frön från trädgården som jag tänkte skulle vara kul att så. Mest för att se hur det blir tongue.gif Hur gör ni andra... sår ni i slutet av hösten eller väntar ni också till mitt i vintern? blink.gif
stina
Jag sår sen höst av den anledningen att jag sår på landet och vi stänger det över vintern. Dessutom tycker jag det är skönare att fixa det på hösten än mitt i smällkalla vintern. Förstår inte heller hur jag ska få ner mina krukor i stelfrusen jord??? Hur gör du med det Kerstin???

Men visst är det väl så att det inte spelar någon roll egentligen om man sår sen höst eller på vintern - bara fröerna inte hinner gro innan kylan kommer???

/Stina
Gåsis
Jag sår också mitt i vintern och ställer ut krukorna en vända under snön. Sen får dom komma in och gro under lysrör. Har provat att så ute på hösten och låta det gro själv när våren kommer, men våren kommer så sent här i zon 7 att det knappt hinner blir nåt att plantera ut då på en sommar. Alltså måste jag dutta och pyssla om dom små ett år till och innan det är klart finns mest bara ogräs i mina krukor.
För mig är det bättre att bara ge fröna den kyla dom behöver, 6v ungefär under snötäcke, och sen gro inne.

/Åsa
Storåtjejen
Förstår att det kan vara lite olika som gäller beroende på var i landet man bor. Jag tror jag kommer att hålla mig till sen höstsådd. Det här blir första gången för mig och man måste ju alltid testa sig till vad som blir bäst. tongue.gif
stina
CITAT (Gåsis @ 15-09-2005, 16:40)
Jag sår också mitt i vintern och ställer ut krukorna en vända under snön. Sen får dom komma in och gro under lysrör. Har provat att så ute på hösten och låta det gro själv när våren kommer, men våren kommer så sent här i zon 7 att det knappt hinner blir nåt att plantera ut då på en sommar. Alltså måste jag dutta och pyssla om dom små ett år till och innan det är klart finns mest bara ogräs i mina krukor.
För mig är det bättre att bara ge fröna den kyla dom behöver, 6v ungefär under snötäcke, och sen gro inne.

/Åsa

Om jag bodde större skulle jag absolut göra som du! Men vi bor i lägenhet med ytterst begränsat utrymme för sådder så det utrymme jag har hemma behöver jag till ettåringarna.... sad.gif

/Stina
Filleville
Tänkte också prova med höstsådd i år. Med krukor i pallkragar.

Men vad använder ni för jord i krukorna? Såjord eller vanlig planteringsjord eller annan jord?
stina
Jag använder såjord

/Stina
kerstin z5-6
Några klargöranden -Jag sår i såjord
(-jag sår hellre i avlagda frigolit askar än i krukor -o skolar ut sen i stället -omskola måste du i alla fall)
Krukorna /byttorna med frö ska stå inne i 24 tim för att suga vatten
Sen sätts de ut -under snö -plastpåsar runt varje sådd o i en plastback
Du behöver INTE gräva ner sådderna oavsett var du bor
Däremot kan en tom pallkrage vara bra att sätta dem i
Detta går alltså att göra oktober -o framåt -huvudsaken att det är nog kallt -så att fröna inte gror
Har du inte snö -kan du täcka sådderna -med nylonstrumpor som träs på o därefter ett lövlager
Se mer om sådd i album frösådder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon