Full version: Physalis
*Felix matte*
Jag har tre plantor som börjar nå takhöjd. En av dem blommade och fick små, små början till bär som ramlade av.
Kan jag beskära plantorna nu eller ska jag vattna och sköta som krukväxter fram till våren?
Mina plantor har stått inne mesta tiden.... skulle vara så kul om man kunde lyckas få bär nästa år.
Tacksam för svar wub.gif
renate
Jag vet inte om du kan övervintra Physalis,enklas är att sår nya till våren,för att sätter frukt behöver de vara ute och blir pollinerat,balkong eller terass dugar bra om du ha,min står i växthuset,men frukterna är inte mogna än,jag sådde alledes för sent.Köpte Physalis i Konsum och sådde frön,det funkar.
Att övervintra innomhus verkar jobbigt.
Sulawesii
Jag har övervintrat i vanlig rumsvärmen och det gick bara bra! År två var plantan superstor och bar massor av frukt!
ingrid fuxwall
CITAT (Sulawesii @ 14-09-2005, 11:26)
Jag har övervintrat i vanlig rumsvärmen och det gick bara bra! År två var plantan superstor och bar massor av frukt!

Beskar du den på något sätt från år ett till två och om, när i så fall ?
*Felix matte*
CITAT (renate @ 14-09-2005, 11:16)
Jag vet inte om du kan övervintra Physalis,enklas är att sår nya till våren,för att sätter frukt behöver de vara ute och blir pollinerat,balkong eller terass dugar bra om du ha,min står i växthuset,men frukterna är inte mogna än,jag sådde alledes för sent.Köpte Physalis i Konsum och sådde frön,det funkar.
Att övervintra innomhus verkar jobbigt.

Jag satte också mina från frukter... tänkte bara som kul sak att testa hur de klarar sig inomhus... ska nog testa ändå. smile.gif

Mina får stå i gästrummet där har de gott om plats tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-09-2005, 21:43)
CITAT (Sulawesii @ 14-09-2005, 11:26)

Beskar du den på något sätt från år ett till två och om, när i så fall ?

På Sök hittade jag inlägg där man hade beskurit plantan i februari och framåt under våren.
Bestämmer mig för att mina får stå som de är fram till mars- april då dagsljuset bör räcka till. Ett kul experiment tongue.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon