Hej
Jag ska plantera en Måbärshäck till infattning, har ett svagt minne av att jag hört att Måbär inte ska planteras på hösten, vilket kan tänkas vara bäst nu i höst eller vänta till våren, nån som vet?
Lena zon 4
Big Gardener
14-09-2005, 13:22
Det beror lite på vilken typ av plantor man använder och när på hösten man menar samt i vilken växtzon man bor. Är plantorna ordentligt avmognade kan man mycket väl plantera dem sent på hösten. Det beror inte på växten utan snarare på plantskolan där de kommer från. Jag brukar ha som tumregel att försöka plantera det mest känsliga efter den 15:e november, men det gäller mest större träd och buskar.
Barrotade plantor är mer känsliga än krukodlade plantor och är därför mer lämpliga för sen höstplantering eller tidig vårplantering. Krukodlade plantor kan du plantera när som helst på året, men ju mer de är i tillväxt eller bär blad desto mer vatten kräver dom och då får du vattna.
Det är barrotade plantor och jag vet inte hur avmognade de är och jag bor i Sundsvall, zon 4
LenA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.