Huset ligger i Norra Stockholm .
Jag har två fruktträd som jag nu i höst undrar lite över. Bägge fruktträden står i syd-öst och skyddade, men soligt bakom en stor oxel och en stor rönn. Träden står ca 8 meter ifrån varandra.
Det är ett äppelträd "Gravensteiner" och ett plommonträd (okänd sort) men frukterna är gul-rosa-röda, kärnorna är "hudfärgade". Frukterna är jätte söta i smaken, och i storleken är de som små hönsägg.
Så! Nu till mina funderingar över dessa träd.
Förra året (2004) hade jag en gigantisk äppleskörd på detta enda träd. Utsökt smak på äpplena! Jaggjorde pajer och gjorde mos och åt och åt...
Lyckan är att äta sin egen frukt!

I år hade äppelträdet (och jag) den oturen att drabbas av äppelvecklare. Men ändå trotts dessa angrepp på trädet så undrar jag varför skörden blev så pluttig i år. Skörden i år fick plats i en två litershink!
Ändå hade jag myllat ner en femlitershink med kogödsel (iofs köpe-kogödsel på påse) tidigt i våras runt äppelträdet som tack för höstens skörd...
Plommonträdet blommade inte (vad jag han se) ens år 2004 och hade inga frukter därför heller förra hösten. I våras hann jag heller inte se om plommonträdet blommade, var bortrest en vecka i maj, kan ju ha varit då det hände. Men nu denna höst så är det plommonträdet som är drottning på tomten så att säga och grenarna e fulla med söta rosa-röd frukt!
Är lite orolig idag att de fruker jag inte har hunnit plocka ska blåsa ner nu medans jag sitter på jobbet, i årets första höststorm.
Är det så att vissa sorter bara bär frukt vartannat år? Kan man hjälpa träden genom att gödsla dom med något?
Jag är så girig av mig så jag vill ju hellst ha äpplen och plommon VARJE år. Inte vartannat år äpplen och vart annat år plommon...
Genom att vi ska dränera om huset och genom att gräva runt i rabbaterna så har jag kunnat konstatera att vi har ett ganska tunt lager matjord (30-80 cm) på olika ställen. Under markjorden, är det berg. Kan ett så pass tunt jorlager påverka träden? Funderar å om jag ska köpa extra jord och lägga upp runt träden och runt stammarna och i detta mylla ner löv och så nu i höst. Om man fyller på 10-15 cm per år så får ju trädet så småning om mer jord och mer näring att ta av??? Eller?
Vet någon något bra man kan göra med alla plommon?