silos
Igår hittade jag en vacker fjäril mitt på trottoaren darrande så jag lyfte den mycket mycket försiktigt till min hand och kupade den ena handen över och fjärilen tittade ut genom ett litet hål mellan händerna smile.gif Sedan gick jag till en rosenbuske och ställde min hand nära en ros men först ville inte fjärilen flytta till rosen utan ville stanna kvar i min hand och var snabbt tillbaka när jag lyckats få den att vara på rosens vackra rosa blad smile.gif
Nå; till slut stannade lilla fjärilen kvar på rosen och fladdrade med sina vinga;kanske för att tacka mig smile.gif wub.gif smile.gif
Och jag kände mig efteråt smile.gif
amaira
De fladdrar så där med vingarna, för att få upp värmen i musklerna, så de kan flyga! De behöver ju värmen från omgivningen för att få kroppsvärme, de har ingen egen. Förutom den de kan "arbeta upp" genom att fladdra/vibrera med vingarna.
Den ville ha din kroppsvärme wub.gif , för att kunna flyga och sätta sig i skydd. Eller för att dö ...

Beroende på vad det var för fjäril, skulle den aningen finna ett vinter-ide, eller dö inför hösten.
silos
CITAT (amaira @ 15-09-2005, 10:16)
De fladdrar så där med vingarna, för att få upp värmen i musklerna, så de kan flyga! De behöver ju värmen från omgivningen för att få kroppsvärme, de har ingen egen. Förutom den de kan "arbeta upp" genom att fladdra/vibrera med vingarna.
Den ville ha din kroppsvärme wub.gif , för att kunna flyga och sätta sig i skydd. Eller för att dö ...

Beroende på vad det var för fjäril, skulle den aningen finna ett vinter-ide, eller dö inför hösten.

Jag tänkte som att jag ville ställa fjärilen på en ros ifall den skulle dö så att den inte behövde bli nertrampad på trottoaren och dö på det viset eller så att fjärilen kunde kanske få kraft ifrån rosen och flyga dit den ville efteråt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon