Hej har nu ÄNTLIGEN blivit lycklig ägare till ett växthus! Men HJÄLP hur skall jag göra! Har fått överta ett växthus. Det är mest stora förväxta jordgubbsplantor och smultron i det. Hur gör jag för att förnya dessa och vad skall jag göra med jorden. Kan jag ha kvar den gamla jorden eller skall jag förnya den! Vad skall jag göra nu i höst eller skall jag ligga lågt fram till våren.
Dessutom är det så förskräckligt smutsigt! Hur fräschar jag upp det bäst?
Alla tips mottages tacksamt. Vill ha hjälp!!!
/Lozzan
Lena i Torslanda
14-09-2005, 10:24
Att ha jordgubbar och smultron i växthus verkar vara slöseri med utrymme. Om jag vore som du skulle jag ta och gräva bort alla dessa plantor och plantera dem ute i stället. Ta gärna bort det översta jordlagret när du ändå håller på. Gör rent växthuset med högtrycktstvätt och gärna något medel mot mögel. Finns speciellt sådant för växthus. Har du ingen högtryckstätt så tar du en borste och skurar. Det är viktigt att göra rent i alla skrymslen. Lufta ordentligt efteråt så du blir av med all fukt så fort som möjligt.Till våren tillför du ny mumsig jord med bra näringsinnehåll.
Vill du förnya jordgubbarna så tar du de små revplantor som bildats under året och planterar dessa och slänger de stora gamla plantorna. Så bör man göra regelbundet med jordgubbar för att få optimanl skörd.