anne n
Hjälp mej! Förra sommaren planterade jag en dyr och vacker yakusimanum "Teddy Bear" med bruna, gulliga, luddiga blad. Efter några veckor började någon/något mumsa hejvilt på bladen. Jag behandlade med nematoder(?) men det har inte hjälpt. Nu efter vintern är den en sorglig syn. Bladen är fulla med hål och hänger ledset.
Vad göra? Hjälper det att flytta plantan? Följer eventuell ohyra med i flytten... Ytterligare en rhodendron står strax intill. Den ser rätt pigg ut, men har börjat få hål på bladen också...hjälp...?!
Karin i Uppsala
Låter som öronvivel. Det är en liten brun bagge som lever i jorden. Det kan vara svårt att plocka bort dem för hand, då de är mest aktiva på natten.

Ett sätt kan vara att försöka hindra dem att komma upp på stammarna.
Något klibbigt att linda runt grenarna -typ limring som används på fruktträd- kanske skulle kunna funka på de små marodörerna.

Mesurol snigelgift är en annan metod som jag läst att man använder mot öronvivel men jag vet inte om det fortfarande säljs.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det öronvivlar så följer de med i flytten. Larverna brukar finnas i rotsystemet gärna nära rothalsen. Nematoder är nog det man brukar använda mot öronvivlar i sverige och de ska användas när marken är varm det bör vara varmare än +14-15C i marken för att de ska vara effektiva + de ska vattnas ut på kvällen. Nematoderna tar död på larverna inte de vuxna individerna. De vuxna individerna tuggar på bladen, larverna tuggar på rötterna, larverna brukar ställa till den största skadan ibland skadar de rotsystemet så mycket att växten dör.

Mesurol är inte längre tillåtet att sälja till hobbyodlare i sverige p.g.a att det är giftigt även för barn, husdjur mm. Men det är lagligt sett inte förbjudet att använda medlet och man kan köpa medlet i ex. Tyskland, i och med att vi är med i EU är det ganska fritt att handla i andra europeiska länder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon