Hjlp mej! Frra sommaren planterade jag en dyr och vacker yakusimanum "Teddy Bear" med bruna, gulliga, luddiga blad. Efter ngra veckor brjade ngon/ngot mumsa hejvilt p bladen. Jag behandlade med nematoder(?) men det har inte hjlpt. Nu efter vintern r den en sorglig syn. Bladen r fulla med hl och hnger ledset.
Vad gra? Hjlper det att flytta plantan? Fljer eventuell ohyra med i flytten... Ytterligare en rhodendron str strax intill. Den ser rtt pigg ut, men har brjat f hl p bladen ocks...hjlp...?!
Karin i Uppsala
15-04-2003, 08:37
Lter som ronvivel. Det r en liten brun bagge som lever i jorden. Det kan vara svrt att plocka bort dem fr hand, d de r mest aktiva p natten.
Ett stt kan vara att frska hindra dem att komma upp p stammarna.
Ngot klibbigt att linda runt grenarna -typ limring som anvnds p frukttrd- kanske skulle kunna funka p de sm marodrerna.
Mesurol snigelgift r en annan metod som jag lst att man anvnder mot ronvivel men jag vet inte om det fortfarande sljs.
sa, mlardalen zon 2
18-04-2003, 08:20
r det ronvivlar s fljer de med i flytten. Larverna brukar finnas i rotsystemet grna nra rothalsen. Nematoder r nog det man brukar anvnda mot ronvivlar i sverige och de ska anvndas nr marken r varm det br vara varmare n +14-15C i marken fr att de ska vara effektiva + de ska vattnas ut p kvllen. Nematoderna tar dd p larverna inte de vuxna individerna. De vuxna individerna tuggar p bladen, larverna tuggar p rtterna, larverna brukar stlla till den strsta skadan ibland skadar de rotsystemet s mycket att vxten dr.
Mesurol r inte lngre tilltet att slja till hobbyodlare i sverige p.g.a att det r giftigt ven fr barn, husdjur mm. Men det r lagligt sett inte frbjudet att anvnda medlet och man kan kpa medlet i ex. Tyskland, i och med att vi r med i EU r det ganska fritt att handla i andra europeiska lnder.