Full version: Fuchsior
veno
Hej på er!
Jag köpte flera olika Fuchsior i början av sommaren, köpte dom som skott.

Nu ha de vuxit mycket mer än vad jag någonsin trodde. En del planterade jag nämligen två och två i krukor.

För övervintringen ska jag dela på dem eller ska jag göra det i vår?

Jag läste i tidigare inlägg om hur man kunde övervintra dem genom att ta bort alla blad och låta dem få en vinterdvala.

KAN man låta dem vara som de är i rumstemperatur??

Det jag är ute efter är att jag skulle vilja att de blir större och finare för varje år. Det känns som om jag lägger dem i vinterdvala så kommer de inte att växa speciellt mycket utan sätta igång nästa sommar igen.

Jag kanske är helt ute och cyklar.... kom med förslag!

/Anna i Stockholm
Carex
Om du bara har et vanligt fönster så är det väl inte så mycket att välja på, försök at få det så svalt som möjligt och ge lite extrabelysning. Räkna med rangliga och bleka skott, och säkert också blommor. Skär sedan ner dem till våren när de ska ut så blir de nog fina igen. Jag tror att det bara är de förvedade som kan förvaras mörkt och nästan vattenlöst, rätta mig om jag har fel. Mina plantor som jag är lite mer rädd om brukar få övervintra på en inglasad balkong som håller ca. femton grader, det brukar funka finfint!
De andra gamla förvedade brukar få åka upp i det mörka och kalla garaget (fast det är frostfritt) Och få vatten högst varannan månad. Där samsas de med bil, oljor, biltillbehör och änglatrumpeterna.
Christian S
Jag håller med föregående talare: skott som växt i trädgården bara en sommar har jag inte lyckats klara i 'potatiskällare' så som Kenneth Nilsson brukar rekommendera. Dessa unga plantor pysslar även jag om med något mer vatten i ett ljust och svalt (max 10-15 grader) utrymme. De äldre fuchsior som har kraftiga vedartade stammar klarar det mer spartanska mörkutrymmet med cirka 5 grader. Trots mörkret sätter dom oftast igång och skjuter skott på vårkanten och då får även de flytta in i det ljusa fram till de (efter en vårbeskärning och ev omplantering) kan tas ut igen.
Glöm inte Kenneth Nilssons fantastiska kunskapsbank på nätet:
http://www2.dicom.se/fuchsias/menuswe.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon