Letar och letar i alla forum efter om någon har erfarenhet av att tillverka tråg tillverkade av cement och torv. Kommer inte ihåg vad det kallas...turfa, tuffa, nåt i den stilen. En sak till: går det verkligen fortare att få mossa att växa på t.ex tråg om man penslar filmjölk på dem? Tänkte att det kunde vara snyggt att få mossan att växa på stubbarna efter nyss nedsågade träd...
Ingrid på Västkusten
14-04-2003, 10:08
Jag gör tråg i hypertufa :-) och filmjölk är bra till mossa någe annat som är bra för att få mossa det är att spilla Blå Korn - gjorde det av misstag påmin cementrappa och den vart GRÖN på en säsong!
Vad vill Du veta?
Glada hälsningar Ingrid
Cecilia-08
15-04-2003, 10:04
Hej
Jag undrar också hur man ska gjuta. Jag har läst nånstans att man kan gjuta direkt i marken för att få en så verklig form som möjligt. Men fungerar det verkligen. Så jag kan gräva en grop i marken och hälla ner cementet???
Vad ska cementblandningen bestå av?? Kan man använda betong?
Boken Creating and planting troughs av Joyce Fingerut och Reg Murfitt är den boken jag ahr som i detaljs beskriver trågtillverkningen med lite modernare ingredienser :-D rekommenderas!!
Hälsar Ingrid
Wargen
15-04-2003, 10:23
Ok, tack för tipset. Har för mig att jag läst i nån svensk bok om hypertufa oxå, men den lättare varianten är ju att föredra. Alltid kul att experimentera med nya grejer.
Cajo
15-04-2003, 10:26
Och då undrar jag igen........torv/mull/solmull.......... ??
Ibland står det i recept till Hypertufa att man skall använda torvmull.
Jag har lite svårt att fatta vad som är vad!? Jag har solmull hemma, är det OK?
Wargen
15-04-2003, 10:38
Torvmull, solmull...ingen aning. Ingrid - vilka proportioner av perlit och fibrer skall det vara? Var köper man betongfiber? Är det en lös substans eller ....Totalt okunnig som synes.
Ingrid på Västkusten
15-04-2003, 12:13
Köpetorv a la Solmull går bra men man silar den med fördel - jag struntade i ett par tråg att sila den och jag fick små tussar i trågen som vart små hål :-( Betong går bra - och fibrer, då kan man knappa in på en byggmarknad och säga att man vill beställa/köpa betongfibrer 25 mm långa. Finns en firma i Sverige som levererar - ligger i Mölnlycke(surpriiiise!!). Hur mkt - ja en till två knytnävar till en hel tombola - dosering står annars på paketen med fibrer.
Perliten ersätter ju sand - per volym då. Köp en hundraliterssäck :-) kostar ca 130 kr (Weibulls t ex) . Räcker LÄNGE"!!!!
Hälsar Ingrid
Wargen
16-04-2003, 08:27
OK, det får bli ett av sommarens alla projekt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.