mulle
På amerikanska sajter står det att Ampelopsis brevipedunculata är härdig i deras zon 4 vilket definitivt betyder att den skulle vara härdig hos mig i zon 2-3.
Men på svenska sajter är den bara härdig i Sverige i zon 1.
ohmy.gif
Något stämmer inte.
Odlar någon glaspärlevin högre upp i Sverige?
Mulle
Gåsis
Kerstin odlar, vad trodde du laugh.gif laugh.gif Fråga henne hur det går.

/Åsa
mulle
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det kunde man ju ha gissat.
Hur går det Kerstin? Och om det går - vad är knepet?
Mulle
BjursBerit
Jag har den i Luleå biggrin.gif den har nu haft i 2 år så nog överlever den.Faktiskt har den stått på en presenning denna vinter och det gick oxså bra!!Fast många andra plantor ruttnade bort sad.gif
kerstin z5-6
Det går naturligtvis utmärkt tongue.gif i sommar blev den på sitt tredje år över 2 meter -bladen , som liknar delikatare vinblad-får lönnlövsfärg på hösten -den blommar oansenligt men bären är fantastiska-
Kräver varm sommar o lång höst för att hinna få färg här uppe -Planterad i upphöjd rabatt med vanlig jord vid hög båge på friland-rek mot södervägg för att vara säker på bärmognad:)
Kör mulle !
Bild från vinterträdgård
Klart att man även kan krukodla den .. men det är ju lite fjolligt smile.gif
Har säkert möjlighet att ta ett skott av min om du kommer i vår -det verkar vara en härdig klon -mina frö kom från Garden north Canada -där de har den ute ampelopsis
mulle
Tack Kerstin och Bjurs Berit, trevligt att höra!

Jag vill nämligen ha den här variegerade varianten...

... med i bagaget hem från Amerika! (Bland en massa annat grönt, förstås - jag har just kollat om det finns några införselrestriktioner och det finns det inte! Det kommer att rinna mylla ur flygplanets hatthylla...)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Den variegerade har samma härdighetsnivå som den grönbladiga.
Med era erfarenheter i bakfickan planterar jag den i söderläge mot mitt plank. Om jag förstod er rätt så täcker ni inte heller växten till vintern.?

Jag undrar varför den svenska zongraderingen är så pessimistisk?

Mulle
kerstin z5-6
nej ingen täckning -den är ju örtartad -lite löv kan ma ju kosta på
Den variegerade är lika härdig som de gröna .. tyvärr grävde jag upp just den sad.gif när jag skulle dela med mig av mina plant .. men mottagaren blev nog glad ....
Sylvia
Hmm... den variagata finns ju att köpa här hemma också... har sett den någonstans men för 17 att jag inte kommer ihåg var...
mulle
CITAT (Sylvia @ 18-09-2005, 22:34)
Hmm... den variagata finns ju att köpa här hemma också... har sett den någonstans men för 17 att jag inte kommer ihåg var...

I så fall kanske det är korkat att släpa hem en sådan...
huh.gif
Jag försöker ju naturligtvis i första hand hitta något som inte finns här...
Och om någon har tips tar jag gärna emot! smile.gif
Mulle
kerstin z5-6
Glaspärlevin -det variegerade är nog inte särskilt vanligt i handeln .., kan finnas men det var bra att du tog ett am -de svenska har ju tydligen så dålig härdighet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mulle
Kerstin, finns det någon ros i Amerika som jag absolut bör försöka få tag på hem?
Mulle
oliv
...Är du i Californien, finns det denna skönhet (som inte finns i Europa):

Rosa Centifolia "Laura" rolleyes.gif

(färgen på helpmefind är felaktig).

http://www.vintagegardens.com/cgi-bin/clas...id=2f0c2f2b7j3e

Jag har länge letat efter denna...Man kan beställa därifrån, men det blir jättedyrt.
kerstin z5-6
Basye´s Purple Rose , den måste man ju ha smile.gif tipset kostar en stickling biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
En lila rugosa är det /USA
mulle
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-09-2005, 12:05)
Basye´s Purple Rose , den måste man ju ha smile.gif tipset kostar en stickling  :D  :D  :D
En lila rugosa är det /USA

Stöööön!
Hittar jag den blir det garanterat stickling!
Mulle
mulle
Hittade inte.... sad.gif
Inte heller det variegerade glaspärlevinet... sad.gif
Mulle
kerstin z5-6
Synd . men vi får fortätta jaga .. det vanliga gröna glaspärle har jag frö till när som helst om så önskas smile.gif
wolkenkrabber
jag är intresserad av det vanliga!
kerstin z5-6
pma så skickar jag lite turkosa bär smile.gif
titti49zon6
Kerstin jag har skickat ett meijl till dig wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon