|
Idag har jag grävt ner en hel massa småkrukor i kallbänkarna, närmare bestämt så många som får plats i fem blå champinjonlådor - mitt i blåsten och det täta duggregnet! Jag har även slängt alla utblommade ettåringarna på komposten och sköljt ur deras krukor och amplar och stuvat undan dem i boden. Plockade bort blåa klot och fågelbadet med när jag ändå höll på. Känns som om det börjar bli dax att städa undan utemöblerna med snart, bara kring 10 - 11 grader varmt ute idag, kommer nog inte att sitta och fika utomhus så värst många gånger till i år.  Känns trist att säsongen börjar vara över för den här gången, vemodigt på nåt sätt...
Fialotta
14-09-2005, 17:28
Ja....här åkte trädgårdsmöblerna in i går och tur va väl de..blåser ju storm nu. Pelargonerna får vara ute ett tag till, dom blommar ju som bäst nu... hoppas på lite mer sol o ljummet ännu...hur knäpp är inte jag
Inga från Närke
14-09-2005, 17:44
Har också börjat. Hallonen är klippta och gallrade. Alla perenner som har blommat över är nerklippta. Jordgubbarna rensade från revor m.m. Gubben har fixat mera pallkragar och höjt bäddarna inför nästa år och målat dem. Det som är kvar är klippning av vinbärsbuskar och en björk. Flytta växter som sitter runt huset till annan plats för att vi skall dränera nästa sommar. Har inte bestämt var jag skall ha dem för jag tänkte slippa flytta dem igen nästa år utan de ska få stå kvar där vi nu sätter dem. Men det finns inte så många bra ställen att sätta dem på. Får se om jag kan klura ut det inom de närmaste dagarna.
Jag VÄGRAR! Inget städande före november, det är skönt att sitta ute i höstsolen också! Och sommarblommorna prunkar för fullt! Mulle
Samma här än hr jag inte börjat höststäda,jag har inte så många krukor med sommarblommor,det är fortfarande fint i trädgården.Utemöbler har jag inga de står på den inglasade altanen året runt,bara dynorna tar jag in,men inte än.Satt idag en liten stund på altanen och läste,ute blåste det storm.På uteplatsen har jag en trädgårdssoffa som får vara kvar där,den står under takförsprunget.Det kan kommer fina dagar ,än så länge ger jag inte upp.
Jag har inte nån lust att ge upp ännu jag heller. Men Sverige är långt och här uppe i Norrbotten börjar tyvärr säsongen på att vara slut nu... Dax att tända en brasa i öppna spisen och krypa upp i sköna fåtöljen med en packe olästa trädgårdsböcker och börja planera nästa års trädgårdsprojekt - det har sin tjusning det med.
Har också börjat, klippt ur hallonen, grävt ur komposten, annars får inte alla löven plats. Sorterat i krukorna, slängt och sparat. Har grävt en ny rosenrabatt, väntar på 12 rosor som ska ner, har flyttat rosor. Perenner jag sått och rossticklingar är nergrävda i rabatterna. Älskar hösten, gör allt som bara går innan kylan kommer på riktigt, jag latar mig mer på våren.
Snöflinga
14-09-2005, 22:19
Här blåses det höst-STORM  Parasollet som var tjudrat vid trädgårdsbordet, hittades i eftermiddags, drivande på gärdet Så visst känns det som det är dags, bara den här  blåsten ger sig, kan det vara riktigt mysigt att höst-städa Planerar redan för nästa års fantastiska blomsterhav  Aldrig blir det väl så fint som på pappret ... men drömmen kvarstår Ha de´alla vänner och glöm inte att efter vinter kommer vår
Stopp!!!! Det är bara september! Kommer ni inte ihåg den här tråden... Vad vet vi vad växthuseffekten levererar efter den här första höststormen... Mulle som fortfarande vägrar låta sig tryckas ner av lite blåst och kyla!
Yin o Yang
15-09-2005, 07:40
Började lite smått i söndags att städa bort förväxta petunior, sönderblåsta blommor m m  . Sedan togs dynorna till möblerna in för torkning och dammsugning, grillen storstädades och ställdes undan  . Pallkragarna tömdes på sådant som sett sina bästa dagar  . Men, det finns att glädja sig åt också. Har fortfarande massor av slanggurka i växthuset  . Verkar som de börjat om från början  . Pelargonerna blommar som aldrig förr och vindruvorna mognar allt mer (tjuvsmakat mmmmmmmmmmm). Och för första gången på många år har vi plommon på vårt plommonträd - sagolikt goda  . Och i rabatterna blommar strålrudbeckian för fullt, liksom höstastilben. De japanska lyktblomstren lyser knallorange med sina lyktor.
Karamell
15-09-2005, 07:48
Här blommar solrosor, dorotea, atlasblommor mm. Sena sådden av asiatiska kålsorter börjar bli 10 cm stora och man kan snart provsmaka. Nya tomater mognar varje dag. Begonia och pelargon blommar för fullt. Har ställt krukor med prydnadskål och ljung på trappen och de ser så malplacerade ut  Även om vindarna viner så har vi fortfarande lite sommar kvar i trädgården. Äldsta dottern (4½) tog idag på sig shorts och linne för "det blir varmare frampå dan". Fick övertala henne att dra en tröja och ett par byxor ovanpå *ler* Nej höststädning känns verkligen inte aktuellt ännu. Går här och väntar på att få sätta vitlök, ramslök och smultron, men det är inte läge för höstsådd ännu helt enkelt!
NEJ! Jag tänker inte heller ge upp än. Då skulle min tid i ide bli alldeles för lång. Det är ju massor av blommor fortfarande. - Rosor, clematiser, pelargoner, begonior etc. För att inte tala om de olika kärleksörterna som håller på att slå ut och höstastrarna som blommar ända in i snön. Nej, en skön stol, varm pläd och en bra bok kan man njuta länge av än. De har visserligen varnat för nattfrost kommande natt, men det är bara att plocka in de växter som behöver det ikväll och ta ut dem igen i morgon. Då är den berömda säckakärran bra att ha
LadyAdina
15-09-2005, 17:41
Anki på Öland
15-09-2005, 19:39
En optimist till! Håller på att bygga veranda med tak på för att kunna sitta på när/om det regnar........ Anki
Hannele
17-09-2005, 09:26
CITAT (Inga från Närke @ 14-09-2005, 18:44) Alla perenner som har blommat över är nerklippta. Var på en spännande föreläsning i veckan om LJUS, hur man kan dramatisera sin trädgård på hösten och belysa vissna perenner och få form och spänning med lampor och ljuslingor. (Och oklippta perenner skyddar mot uttorkande vårsol på våren.) Det är spännande tid nu!  Bra höstläsning och inspiration.
Vi har äntligen lyckats bygga ihop murgrillen som vi köpte i början av juni  Ett sista lager färg bara, så är den klar att tas i bruk. Jag hoppas på nån lite varmare helg så att vi kan prova den en gång innan den täcks för vintern (vi tänkte täcka den med plast). Jag har även plockat in flera av chiliplantorna eftersom det har varit nattfrost ett par nätter i rad.
Jag brukar inte höst städa så mycket... fast jag har plockat bort några tomat plantor som inte har några tomater kvar. Sommarblommorna brukar jag dra upp så småningom (fast de blommar ännu) Resten tar jag till våren, jag upplever att perennerna klarar sig bättre om man låter de vissna ner och täcka sej själva. Så jag kör vårstädning i stället
Hallå Har också börjat lite smått, grävt upp lite land och dragit upp mina jordgubbsmajs, nu blir det inte mer där, blev inget alls i år. saknades lite annat väder. Slängde ner allt i drivbänken tillsammans med frostiga gurkrevor. Ska titta igenom jordgubbelandet och hallonhäcken. Klippa ner perenner nu tycker jag är så skönt, att ha det gjort, när det blir vår. Då vill jag sätta igång med vårsådden. Håller på och ska flytta lite jordgubbar till min nya bostad på landet. Tänkte gräva upp lite perenner och flytta men kan man göra det fast det är frostigt ibland på nätterna?
eldhroka
25-09-2005, 15:24
Jag höststädade idag  Vi har visserligen haft minusgrader några nätter men jag har inte kommit mig för att städa tidigare.. Det kändes faktiskt skönt att få klippa ned allt i år eftersom jag inte har skött om trädgården det minsta i somras.. Den här sommaren hände det helt enkelt för mycket.. Jobb, hästförsäljning, höslåtter, hjortronplockning, hinna hälsa på föräldrarna när de var upp, åkte med dem ned till Sthlm en sväng, bala och stapla in hö i höladorna, motionera hundarna osv osv.. Trädgården har sett rent förskräcklig ut och jag har bestämt mig för att gräva upp alla blommor och bara spara några nästa år. Jag är nämligen ingen sån som står på alla fyra och plockar ogräs.. Jag vill gärna men höslåttern tar upp mycket av sommaren..De höga blommorna ska planteras som en häck hitanför slänten ned mot grannen och sen tänkte jag som sagt behålla några andra blommor och plantera i nåt lämpligt hörn.. Annars ska jag bara ha balkonglådor, rosenhäcken och min Brudspirea kvar (om den överlever vintern vill säga)... Funderar på att även gräva upp den befintliga häcken (nåt rönnliknande) sen jag sett hur grannarnas häckar ser ut, ingen vacker syn. Istället funderar jag på att gräva ned rönnar och se vad som händer... Dum idé?? mvh Anna
Jag hade först tänkt städa bort alla sommarblommorna ur rabatterna men nu tror jag att jag ska låta dem stå över vintern och ge lite skydd åt perennerna och rosorna istället. Pallkragen får jag städa ur förstås och sätta ner mina perennsådder istället och så kratta lite löv. Jag krattar in det mesta under buskar och över rabatter.
Sulawesii
25-09-2005, 16:14
Jag kan inte höststäda när det är så varmt! Många av sommarblommorna ser hemska ut, men de blommar ju fortfarande.... går inte.... Har gjort ett försök, så jag vet.
labarradepan
25-09-2005, 17:58
Jag som tänkte börja en tråd med hur man ska göra till hösten i trädgården.. men som tur hade nån annan börjat om typ det,, hhii. Idag tog jag bort mitt land och satte gräs där i stället o klippte övriga gräset.
SKa man gödsla gräset nu eller? Vad ska man mer tänka på?
Jag tror det var sista gången jag klippte gräset för i år..?!?!
Inga från Närke
25-09-2005, 21:19
Hannele med flera
Har alltid klippt ner mina perenner på hösten och har dem kvar fortfarande. Vill inte ha så mycket fröplantor till våren. Till och med pionerna klipper jag ner men sparar klippet och lägger det över. Alla säger att jag har fina pioner så det har inte hänt något med dem.
Nu är björken klippt också och lite på vinbärsbuskarna men inte allt, får se på tisdag om jag orkar göra det sista.
Vi skulle behöva gräva och flytta växter o buskar inför nästa år men jag vet inte om vi orkar och det kanske är för sent redan. Får se hur det blir till helgen.
kryddan
26-09-2005, 17:56
Jag våndas lite eftersom jag ska flytta om en månad. Det innebär att vi får 50 mil till landet och jag kommer inte kunna vara där på samma sätt. Jag brukar inte höststäda - men det blir kanske för sent för vårstädning om vi inte kommer upp förrän i april/maj... Nu har jag bara två helger till som jag kan vara på landet - sedan måste jag tippa ut alla sommarblomskrukor, tomatkrukor osv osv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|