jag har vanliga Mårbacka som jag tänkt förvara mörkt o kallt (2-5 gr).
Nu undrar jag över Kaskadpelargonen som jag tänkt förvara ljust o lite svalt (10-15 gr) tror ni det blir bra?
Tulpanpelargoner hur vill de stå över vintern, mörkt eller ljust?
Rosenknoppspelargonen har jag samma fundering kring!
(Ok det är ju naturligtvis Pelargon jag menar i titelraden

)
Du kan förvara dem alla på samma sätt!
Mvh
Fenja
Tror av dom erfarenheter jag själv har, ett ljust/svalt rum är bäst.
Själv har jag bara mörka garaget + 2-5 grader och varje år dör en del
oavsett sorter. Dock har jag en del sorter som klarar mörkret varje år, men det kanske är en slump, för det är inte en bestämd grupp.
Ska testa att sätta rotade små sticklingar under min nya växtlampa i år, tog skott i aug. av dom jag gillat i sommar, så får dom stå under lampan den mörkaste tiden, så får man se om det ökar möjligheterna få behålla sina favoriter.
lena:-)
16-09-2005, 13:16
Håller på att klippa ner mina pelargoner för vinterförvaringen..kanske lite tidigt men det börjar allt bli kallt på nätterna och jag har inte plats att ta dem inomhus under nätterna, bäst ut i förrådet direkt tror jag.
Menen liten undring......alla små sticklingar...kan ja ha dem inomhus i vanlig rumstemperatur..hela vintern?
Och vildpellisarna?(antagligen undring 2) De verkar lite klena attt sätta ut i förrådet...ska jag låta dom bo längst upp på hyllan oxå, vid fönster..med stödbelysning av "skrivbordslysrörslampa"?
Nån synsk person som hajjar lite vad jag undrar över...`?
Ibland när jag frågar tror jag att folk kan se precis hur jag tänker och se den gröna hyllan ovanpå byrån med alla pelargonskotten och lampan, så att jag slipper att förklara så luddigt och virrigt......
Lycka till...med svaren
Sticklingarna brukar må bra av att stå framme i ljus och pysslas om första året när det är höststicklingar. När du är säker på att de rotat sog, d v s att de börjar skjuta nya blad, så kan du sätta dem lite svalare om du inte vill ha dem i fönstret.
Vildpellisarna skulle säkert uppskatta ditt "skrivbordslysrörlampa" arrangemang. Men tro inte att de är klena för att de är små och späda, det är de oftast inte!!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.