|
Full version: FALLNA ÄNGLAR
inga maria
14-09-2005, 21:24
I DAG ÄR DET INTE KUL MIN STORA STORA STORA  ÄNGLATRUMPET HAR BLÅST OMKULL  BLEV NOG INTE MYCKET KVAR AV DEN INTE I GÅR SATT JAG UNDER DEN OCH TOG KORT  IDAG LIGGER DEN NER HELT OFATTBART DEN SITTER JU I EN STOR TUNNA  DEN SOM VILL SE DEN I SIN PRAKT KAN GÅ IN I MITT ALBUM FÖR JAG KAN INTE SÄTTA IN BILDER DIREKT I INLÄGGET  SOM ALLA ANDRA GÖR DE TRUMPETER SOM STÅR OPP BLÅSER ALLA BLOMMOR AV FRÅN SÅ EFTER DET HÄR ÄR DET VÄL BARA ATT SKÄRA NER DEM FÖR VINTERFÖRVARING HADE HOPPETS PÅ ATT FÅ NJUTA AV DEM LITE TILL
Tog mig friheten och hämtade din trompet från albumet.
Oj, vilken planta! Kan du inte ta in den tillfälligt på något ställe där blåsten är mindre eller obefintlig?
snofsan
14-09-2005, 22:11
Oj, vilken fantastisk planta. Hur många år gammal är den?
Egentligen förstår man att den är ett väldigt vindfång om alla trumpeter fylls.....
Hur mycket tänker du klippa ner?
Eva i Skåne
14-09-2005, 22:18
Oj, det är ju ett helt träd!! Hoppas du kunnat resa upp den och fått den lite i lä så den kan få pråla lite till. Det är ju inte kul att behöva klippa ner det som är i sin vackraste blomning. Har du räknat blommorna på den? Det måste vara flera hundra.
Snöflinga
14-09-2005, 22:25
OJ OJ OJ kan de bli så stora  Hur imponerad som helst ..... Hur många år är den ? För det kan väl inte vara en ettåring ????
Hannele
14-09-2005, 22:36
inga maria, SKRIK INTE.. Wow, renate!
Nä, änglatrumpet är en av alla dessa växter vi älskar på sommaren, och hatar att övervintra, tål inte frost.
Hur mycket brukar du klippa av den inför vintern, hur gammal är den, hur stor är krukan, vad gödslar du den med, gödslar du den med kärnavfall för att den ska bli så enorm och underbar?
pisanggoreng
15-09-2005, 05:45
WOW! Vilka trumpeter du har. Förstår om du fick sorg i hjärteroten
*Felix matte*
15-09-2005, 08:08
Sååå tråkigt! Hoppas att du har kunnat få upp den och att den inte tog alltför mycket skada. Fantastiskt stort och fint exemplar du har
inga maria
15-09-2005, 09:54
CITAT (Carex @ 14-09-2005, 23:40) Hur mycket brukar du klippa av den inför vintern, hur gammal är den, hur stor är krukan, vad gödslar du den med, gödslar du den med kärnavfall för att den ska bli så enorm och underbar?  i dag står den upp igen lite tilltufsad. men fortfarande praktfull den är ca 10 år, för tre år sedan satte vi om den i en tunna ,mannen uppskattar att den rymmer ca 70 liter,på våren det året kom den inte jag trodde att den hade dött (sommaren innan hade den 350 blommor på en gång )men tll sist dök det upp små gröna skott längst ner på stammen så den hade en omstart då .jag har 2 "barn"efter den plus en rosa .så jag måste kapa dem rejält för att få plats med dem i garaget tillsammans med fuschior och pellisar på våren får den benmjöl sedanf år den blå korn i fast form hela sommaren tack alla för er respons  glad igen
inga maria
15-09-2005, 09:58
CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2005, 23:18) Oj, det är ju ett helt träd!! Hoppas du kunnat resa upp den och fått den lite i lä så den kan få pråla lite till. Det är ju inte kul att behöva klippa ner det som är i sin vackraste blomning. Har du räknat blommorna på den? Det måste vara flera hundra.  jag får återkomma till hur många blommor det är vi räknar dem när vi plockar bort de vissna men att det är flera hundra är ju säkert mannen gissar 500
CITAT (inga maria @ 15-09-2005, 10:58) CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2005, 23:18) Oj, det är ju ett helt träd!! Hoppas du kunnat resa upp den och fått den lite i lä så den kan få pråla lite till. Det är ju inte kul att behöva klippa ner det som är i sin vackraste blomning. Har du räknat blommorna på den? Det måste vara flera hundra.  jag får återkomma till hur många blommor det är vi räknar dem när vi plockar bort de vissna men att det är flera hundra är ju säkert mannen gissar 500  Så kul att du kunde rädda den,men nu kommer ännu större hot.........nämligen FROSTEN.
inga maria
16-09-2005, 18:19
CITAT (renate @ 16-09-2005, 18:28) CITAT (inga maria @ 15-09-2005, 10:58) CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2005, 23:18) Oj, det är ju ett helt träd!! Hoppas du kunnat resa upp den och fått den lite i lä så den kan få pråla lite till. Det är ju inte kul att behöva klippa ner det som är i sin vackraste blomning. Har du räknat blommorna på den? Det måste vara flera hundra.  jag får återkomma till hur många blommor det är vi räknar dem när vi plockar bort de vissna men att det är flera hundra är ju säkert mannen gissar 500  Så kul att du kunde rädda den,men nu kommer ännu större hot.........nämligen FROSTEN. Inatt var det frost och min superduperängel ser lite hängig ut  men bladen känns fasta och fina  det är blommorna som hänger lite men det är nog stormskador  det är väl risk för frost i natt också den är ju så himla TUNG men det kanske är bäst att försöka dra in den till väggen och hoppas på det bästa det är så synd om alla blommor ska frysa redan det kan ju bli" varmt"igen daliorna har klarat natten i alla fall
Tycker det är synd att riskera något med en så fin och gammal planta, du skulle väl kunna slänga över en mirakelduk (läs fiberduk;)) över den?
inga maria
17-09-2005, 09:26
CITAT (Carex @ 16-09-2005, 20:37) Tycker det är synd att riskera något med en så fin och gammal planta, du skulle väl kunna slänga över en mirakelduk (läs fiberduk;)) över den? trumpeten sov skönt i natt med kasserade påslakan på sig hade för lite odlingsduk  men det var ingen frost i natt  300 vissna blommor är bortplockade nu och det återstår lika många med god marginal
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|