Full version: FALLNA ÄNGLAR
inga maria
I DAG ÄR DET INTE KUL MIN STORA STORA STORA ohmy.gif ÄNGLATRUMPET HAR BLÅST OMKULL mad.gif BLEV NOG INTE MYCKET KVAR AV DEN INTE I GÅR SATT JAG UNDER DEN OCH TOG KORT rolleyes.gif IDAG LIGGER DEN NER HELT OFATTBART DEN SITTER JU I EN STOR TUNNA unsure.gif DEN SOM VILL SE DEN I SIN PRAKT KAN GÅ IN I MITT ALBUM FÖR JAG KAN INTE SÄTTA IN BILDER DIREKT I INLÄGGET unsure.gif SOM ALLA ANDRA GÖR DE TRUMPETER SOM STÅR OPP BLÅSER ALLA BLOMMOR AV FRÅN SÅ EFTER DET HÄR ÄR DET VÄL BARA ATT SKÄRA NER DEM FÖR VINTERFÖRVARING HADE HOPPETS PÅ ATT FÅ NJUTA AV DEM LITE TILL
renate
Tog mig friheten och hämtade din trompet från albumet.
Carex
Oj, vilken planta! Kan du inte ta in den tillfälligt på något ställe där blåsten är mindre eller obefintlig?
snofsan
Oj, vilken fantastisk planta. Hur många år gammal är den?

Egentligen förstår man att den är ett väldigt vindfång om alla trumpeter fylls.....

Hur mycket tänker du klippa ner?
Eva i Skåne
Oj, det är ju ett helt träd!!

Hoppas du kunnat resa upp den och fått den lite i lä så den kan få pråla lite till. wub.gif
Det är ju inte kul att behöva klippa ner det som är i sin vackraste blomning.

Har du räknat blommorna på den? Det måste vara flera hundra.

wub.gif
Snöflinga
OJ OJ OJ kan de bli så stora ohmy.gif Hur imponerad som helst .....

Hur många år är den ? För det kan väl inte vara en ettåring ????
Hannele
inga maria, SKRIK INTE.. wacko.gif

Wow, renate!
Carex
Nä, änglatrumpet är en av alla dessa växter vi älskar på sommaren, och hatar att övervintra, tål inte frost.
Carex
Hur mycket brukar du klippa av den inför vintern, hur gammal är den, hur stor är krukan, vad gödslar du den med, gödslar du den med kärnavfall för att den ska bli så enorm och underbar?wink.gif
pisanggoreng
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Wow! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Gillan
WOW! Vilka trumpeter du har. ohmy.gif
Förstår om du fick sorg i hjärteroten sad.gif wub.gif
*Felix matte*
Sååå tråkigt! Hoppas att du har kunnat få upp den och att den inte tog alltför mycket skada.

Fantastiskt stort och fint exemplar du har wub.gif
inga maria
CITAT (Carex @ 14-09-2005, 23:40)
Hur mycket brukar du klippa av den inför vintern, hur gammal är den, hur stor är krukan, vad gödslar du den med, gödslar du den med kärnavfall för att den ska bli så enorm och underbar?wink.gif

i dag står den upp igen lite tilltufsad. men fortfarande praktfull
den är ca 10 år, för tre år sedan satte vi om den i en tunna ,mannen uppskattar att den rymmer ca 70 liter,på våren det året kom den inte jag trodde att den hade dött (sommaren innan hade den 350 blommor på en gång )men tll sist dök det upp små gröna skott längst ner på stammen så den hade en omstart då .jag har 2 "barn"efter den plus en rosa .så jag måste kapa dem rejält för att få plats med dem i garaget tillsammans med fuschior och pellisar på våren får den benmjöl sedanf år den blå korn i fast form hela sommaren tack alla för er respons wub.gif wub.gif glad igen
inga maria
CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2005, 23:18)

Hoppas du kunnat resa upp den och fått den lite i lä så den kan få pråla lite till. wub.gif

wub.gif

jag får återkomma till hur många blommor det är vi räknar dem när vi plockar bort de vissna men att det är flera hundra är ju säkert mannen gissar 500 rolleyes.gif
renate
CITAT (inga maria @ 15-09-2005, 10:58)

Hoppas du kunnat resa upp den och fått den lite i lä så den kan få pråla lite till.   wub.gif

wub.gif

jag får återkomma till hur många blommor det är vi räknar dem när vi plockar bort de vissna men att det är flera hundra är ju säkert mannen gissar 500 rolleyes.gif

Så kul att du kunde rädda den,men nu kommer ännu större hot.........nämligen FROSTEN.
inga maria
CITAT (renate @ 16-09-2005, 18:28)
CITAT (inga maria @ 15-09-2005, 10:58)

Hoppas du kunnat resa upp den och fått den lite i lä så den kan få pråla lite till.   wub.gif

wub.gif

Så kul att du kunde rädda den,men nu kommer ännu större hot.........nämligen FROSTEN.

Inatt var det frost och min superduperängel ser lite hängig ut sad.gif men bladen känns fasta och fina huh.gif det är blommorna som hänger lite men det är nog stormskador unsure.gif det är väl risk för frost i natt också den är ju så himla TUNG men det kanske är bäst att försöka dra in den till väggen och hoppas på det bästa det är så synd om alla blommor ska frysa redan det kan ju bli" varmt"igen daliorna har klarat natten i alla fall wub.gif wub.gif
Carex
Tycker det är synd att riskera något med en så fin och gammal planta, du skulle väl kunna slänga över en mirakelduk (läs fiberduk;)) över den?
inga maria
CITAT (Carex @ 16-09-2005, 20:37)
Tycker det är synd att riskera något med en så fin och gammal planta, du skulle väl kunna slänga över en mirakelduk (läs fiberduk;)) över den?

trumpeten sov skönt i natt med kasserade påslakan på sig hade för lite odlingsduk sleep.gif men det var ingen frost i natt smile.gif 300 vissna blommor är bortplockade nu och det återstår lika många med god marginal
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon