Full version: Skörd av kryddorna
Reserv
Jag brukar inte ta tillvara på några kryddor för vinterbruk annars, men nu vill jag gärna ha in så mycket som möjligt. Jag brukar frysa Persilja och Gräslök, men går det att göra så med flera kryddor? Dom jag tänkte mest på är : Körveln, Dragonen, Timjan och Basilikan. Kan man hacka och frysa alla dom eller passar det bättre att torka, och vilka i såna fall? Purjolöken är också en som jag brukar slanta upp och frysa för grytor, men den kan juh stå kvar i backen ett bra tag till. Är det föresten vanligt att en Dragon blir över två meter och mer än en karltumme tjock?
Karamell
Jag är nybörjare så ta mina svar med en nypa salt. Min dragon blev också sådär kraftig i sommar, så jag tog sonika fram sekatören och klippte ner den. Den har nu grenat sig och blivit buskig och fin. De späda bladen tänkte jag plocka av nu och torka smile.gif

Har också en fråga - kan jag dela alla plantor av kryddörterna? Skulle vilja ha en liten "häck" av kryddväxter runt hela grönsakslandet serni.
Reserv
Klart du kan dela, det är så jag fått kryddor överallt, utom då myntorna som sprider sig alldeles själva. Är det nån som försökt sig på att färskfrysa kryddorna då?
ettenna
Basilika går alldeles utmärkt att hacka ner och frysa. Den blir lite blöt då den tinar så den är inte så bra att dekorera med. Däremot alldeles utmärkt att ha i pastasåser och dyl.
Min erfarenhet är att resten av kryddorna är bäst att torka. Jag gör små buketter som jag hänger på tork och sedan repar av. För att skydda mot damm eller ljus - om man inte kan hänga dem mörkt - kan man göra små strutar runt buketterna. Då håller de sig fräscha ända in i torkningsfasen.
Lycka till.
Annette
noora
Körvel och basilika borde gå att frysa. Timjan brukar jag torka, och likaså dragon. Dragon kan egentligen vara bättre att frysa, den är lite knepig att få att behålla färgen och smaken vid torkning.

Vilken sorts dragon har du? Fransk dragon (den perenna) har aldrig blivit så stor för mig. Rysk dragon (som man kan fröså) brukar däremot bli ganska stor. Om det är rysk dragon du har rekommenderar jag att du skaffar fransk dragon till nästa år. Rysk dragon smakar i princip ingenting.
Reserv
Det är den Franska jag har, vi brukar mest ha den i Bearnaisesåser (hmm, stavningen?) men då går det åt desto mer.
mulle
CITAT (noora @ 15-09-2005, 10:58)
Körvel och basilika borde gå att frysa. Timjan brukar jag torka, och likaså dragon. Dragon kan egentligen vara bättre att frysa, den är lite knepig att få att behålla färgen och smaken vid torkning.

Vilken sorts dragon har du? Fransk dragon (den perenna) har aldrig blivit så stor för mig. Rysk dragon (som man kan fröså) brukar däremot bli ganska stor. Om det är rysk dragon du har rekommenderar jag att du skaffar fransk dragon till nästa år. Rysk dragon smakar i princip ingenting.

Jag har ett bestånd av en gammal perenn rysk dragon som är jättelik och som har kraftig smak. Finns det flera ryska sorter?

Den - och de flesta andra kryddorna - brukar jag torka i apparat eller i ugn.

Jag brukar också förvara kryddor så att jag först kör dem i mixer och sedan täcker det finfördelade med olivolja. Lätt att ta en eller ett par skedar till grytor, såser etc.
I synnerhet persilja´i olja är en så god gegga att vi brukar äta det som pålägg. Lite salt , peppar och kanske någon droppe sesamolja och mums!

Mulle
Gurkan
Det var ju en bra ide med att gör "pesto" med grönt+olja av annat än basilika men hur är det med hållbarheten ? Hur förvarar du ? I kylen helt enkelt ?
Karamell
CITAT (mulle @ 15-09-2005, 12:20)
Den - och de flesta andra kryddorna - brukar jag torka i apparat eller i ugn. --- klipp---Jag brukar också förvara kryddor så att jag först kör dem i mixer och sedan täcker det finfördelade med olivolja. Lätt att ta en eller ett par skedar till grytor, såser etc.

Berätta hur du gör när du torkar i ugn är du snäll!

Det där med olja lät smart - hur länge håller det?
noora
CITAT (mulle @ 15-09-2005, 12:20)
Jag har ett bestånd av en gammal perenn rysk dragon som är jättelik och som har kraftig smak. Finns det flera ryska sorter?

Jag hade nog fel om rysk dragons livslängd, nu när jag kollar efter lite ser jag att den är flerårig. Däremot är smaken inte alls lik fransk dragon. Nu är det några år sedan jag smakade på rysk dragon, så jag kommer inte ihåg exakt hur den smakar, men gott var det i alla fall inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon