Full version: Skörd av kryddorna
Reserv
Jag brukar inte ta tillvara på några kryddor för vinterbruk annars, men nu vill jag gärna ha in så mycket som möjligt. Jag brukar frysa Persilja och Gräslök, men går det att göra så med flera kryddor? Dom jag tänkte mest på är : Körveln, Dragonen, Timjan och Basilikan. Kan man hacka och frysa alla dom eller passar det bättre att torka, och vilka i såna fall? Purjolöken är också en som jag brukar slanta upp och frysa för grytor, men den kan juh stå kvar i backen ett bra tag till. Är det föresten vanligt att en Dragon blir över två meter och mer än en karltumme tjock?
Karamell
Jag är nybörjare så ta mina svar med en nypa salt. Min dragon blev också sådär kraftig i sommar, så jag tog sonika fram sekatören och klippte ner den. Den har nu grenat sig och blivit buskig och fin. De späda bladen tänkte jag plocka av nu och torka smile.gif

Har också en fråga - kan jag dela alla plantor av kryddörterna? Skulle vilja ha en liten "häck" av kryddväxter runt hela grönsakslandet serni.
Reserv
Klart du kan dela, det är så jag fått kryddor överallt, utom då myntorna som sprider sig alldeles själva. Är det nån som försökt sig på att färskfrysa kryddorna då?
ettenna
Basilika går alldeles utmärkt att hacka ner och frysa. Den blir lite blöt då den tinar så den är inte så bra att dekorera med. Däremot alldeles utmärkt att ha i pastasåser och dyl.
Min erfarenhet är att resten av kryddorna är bäst att torka. Jag gör små buketter som jag hänger på tork och sedan repar av. För att skydda mot damm eller ljus - om man inte kan hänga dem mörkt - kan man göra små strutar runt buketterna. Då håller de sig fräscha ända in i torkningsfasen.
Lycka till.
Annette
noora
Körvel och basilika borde gå att frysa. Timjan brukar jag torka, och likaså dragon. Dragon kan egentligen vara bättre att frysa, den är lite knepig att få att behålla färgen och smaken vid torkning.