Vilken härlig sight Odla.nu är. Vad mycket tips och svar jag fått på mina frågor jag fått bara genom att söka och läsa!
Jag har gjort den första insatsen på fritidshustomten. 8 stora, stora granar har fällts och kubb ligger spridd (och delvis ihopsamlad) här och där på tomten. Sol och ljus kom in som planerat. Men även ojämnheter, ris och stenar har blivit synligare. Fast även de vackra detaljer i form av klibbor och annat.
Jag har anmält mig till en kurs i trädgårdsplanering. Jag är orolig för att alla andra deltagare ska planera perfekta villaträdgårdar. Jag söker ju inspiration kring hur man planerar en skogstomt där man behåller mycket av skogstomtens karaktär, att skapa insynsskydd och trädgårdsrum.
När jag fått undan kubben och huggit upp veden (grannen lånar ut sin vedmaskin till mig) är nästa steg att beställa jord. En lastbil får räcka till att börja med. Det kommer nog behövas mer. Jag ska börja med att jämna till och bygga ut redan befintlig gräsmatta. Och anlägga någon rabatter, bara för nöjet att få se lite blommande blommor.
Ett annat projekt är att flytta buskar så jag får insiktskydd från vägen. Funderar på hassel eller rönn som redan växer naturligt på tomten.
Jag försöker att ta det lugnt, det är inte bråttom! Fritidshuset är för vila och avkoppling. Trädgårdsarbetet ska vara ett nöje, inte ett stressmoment försöker jag intala mig. Men gud, vad otålig jag är att sätta spaden i jorden.
Kicki