Full version: Plan för att planera
kicki3
Vilken härlig sight Odla.nu är. Vad mycket tips och svar jag fått på mina frågor jag fått bara genom att söka och läsa!

Jag har gjort den första insatsen på fritidshustomten. 8 stora, stora granar har fällts och kubb ligger spridd (och delvis ihopsamlad) här och där på tomten. Sol och ljus kom in som planerat. Men även ojämnheter, ris och stenar har blivit synligare. Fast även de vackra detaljer i form av klibbor och annat.

Jag har anmält mig till en kurs i trädgårdsplanering. Jag är orolig för att alla andra deltagare ska planera perfekta villaträdgårdar. Jag söker ju inspiration kring hur man planerar en skogstomt där man behåller mycket av skogstomtens karaktär, att skapa insynsskydd och trädgårdsrum.

När jag fått undan kubben och huggit upp veden (grannen lånar ut sin vedmaskin till mig) är nästa steg att beställa jord. En lastbil får räcka till att börja med. Det kommer nog behövas mer. Jag ska börja med att jämna till och bygga ut redan befintlig gräsmatta. Och anlägga någon rabatter, bara för nöjet att få se lite blommande blommor.

Ett annat projekt är att flytta buskar så jag får insiktskydd från vägen. Funderar på hassel eller rönn som redan växer naturligt på tomten.

Jag försöker att ta det lugnt, det är inte bråttom! Fritidshuset är för vila och avkoppling. Trädgårdsarbetet ska vara ett nöje, inte ett stressmoment försöker jag intala mig. Men gud, vad otålig jag är att sätta spaden i jorden.

Kicki
lyckero
Så mycket roligt du har att se fram emot! Att planera sin trädgård utifrån de förutsättningar och den miljö som redan finns brukar ge det allra bästa resultatet tycker jag. Fast ibland kan det vara svårt... Men läs du bara på ordentligt vilka växter som trivs i ditt klimat, jordmån och läge så blir det nog jättebra. Borde vara en bra inspiration för de andra deltagarna i kursen att inte alla trädgårdar är likadana - och det brukar de sällan bli om man gör den så att man själv är riktigt nöjd. Lycka till!
mvh Lyckero
kristerh
Mitt bästa tips är att ta det lugnt, och läsa mycket trädgårdstidningar och annan trädgårdporr, sen är det ju så att man lär sig av sina misstag, ojj vilka misstag man gjort i sina dagar wink.gif rolleyes.gif
lycka till
krister
Hannele
CITAT (kicki3 @ 15-09-2005, 08:00)
Jag har anmält mig till en kurs i trädgårdsplanering. Jag är orolig för att alla andra deltagare ska planera perfekta villaträdgårdar. Jag söker ju inspiration kring hur man planerar en skogstomt där man behåller mycket av skogstomtens karaktär, att skapa insynsskydd och trädgårdsrum.

Låter härligt!
Vi har också velat behålla mycket av naturtomtens karaktär, ta vara på det som finns.
Att gå på kurser är alltid bra, man får inspiration, pratar med andra.
Är läraren duktig, ska ni få se er egen trädgård med alla dess möjligheter.
kerstin z5-6
laugh.gif ta det lugnt -de flesta på kursen kommer att vara som du o bli nya trädgårdsvänner -smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon