lillgull
Hejsan! Ännu ett bryderi i min trädgård/skog... Något jag har funderat på och letat i litteratur efter svar...
Söker nu hjälp här på forumet. Kanske finns råd här som inte kan finnas annorstädes...
Jag har hittat en julros (plantans omkrets 50 cm i diameter) i ett skogsparti på min tomt. Det verkar vara en gammal planta och den har ca 12 små-plantor med 2-4 blad per planta.
Såg den blomma i februari-mars men bara för att jag hade grävt bort snö och skyddat den med stora granruskor som jag lyfte undan så att jag inte skulle skada den när jag skottade undan snön..
Den väcker mitt habegär och nyfikenhet! Undrar om denna verkligen läckra planta är ifrån 1920-talet när mitt hus byggdes?? Hade man såna här perenner på den tiden..
Och denna mysteriska placering! Mitt ute bland tallar och lönnar och nästan dold ibland torrt högt fjolårsgräs. Det kändes som att hitta en skatt! Undrar om den står där det engång har varit en grind? eller en rabatt?

Men samtidigt så är jag rädd om den och tycker den är fin där i skogsslänten. Den ser naturlig ut men samtidigt lite speciell och exotisk. I samma skogsslänt blommar senare blåsippor, vitsippor, gullvivor, och på sommaren är det gräs och smultron, och blåklockor. En väldigt vacker liten skogsdunge.

Kan man dela på en sån här gammal planta? Jämnt när man läser om julrosor så sägs det att man inte ska flytta dom. Det står inte att läsa någonstans vad man ska göra om man promt vill flytta en planta, vilken säsong man ska göra detta...
Samtidigt som plantan är vacker där den är så står den så skymd att ingen någonsin får njuta av dess skönhet.

Finns det någon som är vis inom detta område här på forumet?

1. Kan man mot alla odds flytta en julros och lyckas? Hur har ni gjort?

2 Om man inte kan flytta den kan man då ta någon av småplantorna runt omkring? När och hur gör man???

Drömmer om att göra en liten upphöjd cirkelrabatt överfull med julrosor som möter en vid grinden..... *suck*
Dilemma!
Hannele
CITAT (lillgull @ 15-09-2005, 09:38)
2 Om man inte kan flytta den kan man då ta någon av småplantorna runt omkring? När och hur gör man???

Bästa alternativet. Vår och höst är bra tider.
Om jag hittar något i en ödetomt, går jag väldigt varsamt fram,
tar max en lök/planta, täcker hålet.
lillgull
TACK! Har du provat själv eller..? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon