Full version: Vadär detta?
amaira
Ja, här kommer bilderna på mina kokonger som jag inte vet sort på.

Misstänker starkt att det inte är någon trevlig sort att ha i huset!!! Verkar äta trä (mitt hus ohmy.gif ), och kokongerna sitter riktigt hårt fast i träet!!!

Det bruna och vita spånet som syns omkring dem, är "sågspån".

Dessa fann jag på en träbräda i en skrubb. Träbiten som syns på denna bild, är en "flisa" som satt fast så hårt att den följde med när jag tog loss kokongerna.
Gillan
Huamej vad läbbigt det ser ut.
Hoppas du får bra lugnande svar smile.gif
silos
HUUU;jag riktigt ryser när jag tittar på bilderna;hoppas att du snart få reda på vad de är!
wolkenkrabber
Ooooh Cool! öppna en kokong och pilla ut ett odjur! eller lagra dem i en glas burk eller nått, hoppas de fortsätter att utvecklas och att vi får ett svar
Gossen Ruda
Puppkokonger av humlemott med 99 % säkerhet. Humlemottet utvecklas i humlebon vilket ofta innebär att boet går under men jag kommer inte ihåg vad dom lever av i boet. När det är dags för förpuppning kryper larverna iväg i samlad tropp och spinner sina kokonger på lämpligt ställe, ofta en bra bit från humleboet.
yla
jag kom ihåg dom då jag såg dina kokongerhäggspinnarmal är detta
tänka va dom kan de små liven rolleyes.gif
*Felix matte*
Usch vad otäckt! Kan du inte maila över bilderna till SLU... där kanske de har experter som kan tala om ifall det är något som hotar ditt hem eller kanske bara "kryp" som sökt värme. rolleyes.gif ... jag skulle nog ha flytt hemmet och beställt Anticimexbesök tongue.gif ohmy.gif unsure.gif biggrin.gif

Hoppas du får svar på vad det är för nåt.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2005, 10:58)
Puppkokonger av humlemott med 99 % säkerhet. Humlemottet utvecklas i humlebon vilket ofta innebär att boet går under men jag kommer inte ihåg vad dom lever av i boet. När det är dags för förpuppning kryper larverna iväg i samlad tropp och spinner sina kokonger på lämpligt ställe, ofta en bra bit från humleboet.

Åååhhh det låter ju bra wub.gif

I min fantasi var det något mycket värre, träätande...
Fast "träätare" har jag ändå i huset. Har funnits i nåt hundratal år, och än står huset stadigt.
Försäkringsbolaget har tagit sina händer ifrån allt vad trä-ätare heter i mina byggnader, redan innan jag föddes.

Anticimex tillåter jag inte på mina marker i första taget!! De är ju utbildade till att GIFT-döööda ohmy.gif . Det är okej i och för sig, den dagen jag blir hysterisk (om den dagen kommer) men de går fram som marodörer oavsett vad som kryper; ofarligt, lättflyttat, eller kanske t.o.m. "vän", vare sig det behövs eller inte. Jag saknar flexibiltet hos dem.

Men Ruda, hur KAN du allting? Var har du lärt dig?????
amaira
CITAT (oldwolfie @ 15-09-2005, 16:52)
jag kom ihåg dom då jag såg dina kokongerhäggspinnarmal är detta
tänka va dom kan de små liven rolleyes.gif

Vilka bilder Oldwolfie! Som något ur en Hitchkock-film huh.gif .

Häggspinnarmal? Tror det, fast ett extra stort (och "tjusigt") angrepp.

Nu ska jag inte missa något enda program av Mitt-i-Naturen! Det lär alldeles säkert komma med!!! wub.gif
Kul.
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 16-09-2005, 09:17)
Men Ruda, hur KAN du allting? Var har du lärt dig?????

Öppna ögon och öron i ett drygt halvsekel och därtill ett intresse och nyfikenhet för natur och småkryp. Svårare än så är det inte. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon