Full version: Vems ägg?
Elisabet A
Under mossan i en grästuva som jag grävde upp igår hittade jag en samling med omkring 40-50 runda vita ägg, kanske 3 mm i diameter. Vilka insektstyper lägger sådana? Eller skulle det kanske kunna vara avkomlingar av det paddpar vi har i trädgården (jag tror inte det, men är å andra sidan inte vidare äggkunnig)?
Reserv
Är det inte snigelägg då?
KURT
Det är definivt inget groddjur, de lägger ägg i vatten och inga vita ägg. Det är inte heller så vanligt att insekter samlar alla ägg i en samling, om inte insektshonan sedan stannar kvar och vaktar. 40-50 st 3 mm stora utgör dessutom av avsevärd samling!
pejori
tippar också på snigelägg smile.gif smile.gif
lägg dom i en burk med mossa, så får du se när dom kläcks smile.gif smile.gif
Elisabet A
Snigelägg låter definitivt inte orimligt, med tanke på den snigelmyriad som huserar hemma hos oss. Borde ha tänkt på det. Mossa i burk låter som en god och pedagogosk idé - min tvååring är väldigt intresserad av äggen och frågar efter dem när vi är ute för att inte glömma var de är någonstans. rolleyes.gif
Gåsis
Jag tror oxå på snigelägg. Du får nog dessutom vara ensam på forumet om att odla sniglar om du lägger dom i burk laugh.gif laugh.gif

/Åsa
Hannele
Så här ser snigelägg ut, vita och genomskinliga.
(Så här ser gödsel ut, som man kan hitta i blomsterkrukor ibland, behövs inte dödas. tongue.gif )

Elisabet A
Så ser de ut! Snigelägg är det alltså. Får se om det blir snigelodling eller inte. Min man väntar nämligen på ett obevakat tillfälle då han kan trampa sönder dem med stöveln. Viljornas kamp kan bli hård, men jag ska nog smyga undan några...
rosita
Precis såna som jag hittade under kökskomposten! Där var ca 1000 st! + ca 7 stora, feta mördarsniglar! Så nu har jag räddat mina grödor från en snigelinvasion nästa år! unsure.gif mad.gif
Reserv
CITAT (rosita @ 16-09-2005, 20:57)
Precis såna som jag hittade under kökskomposten! Där var ca 1000 st! + ca 7 stora, feta mördarsniglar! Så nu har jag räddat mina grödor från en snigelinvasion nästa år! unsure.gif mad.gif

Hmm, kanske inte va´enda gömman dom hade, men ca. 1000 sniglar färre Lär det juh bli rolleyes.gif
zaaritha
Nja--tror inte det!!
pejori
CITAT (Elisabet A @ 16-09-2005, 20:16)
Så ser de ut! Snigelägg är det alltså. Får se om det blir snigelodling eller inte. Min man väntar nämligen på ett obevakat tillfälle då han kan trampa sönder dem med stöveln. Viljornas kamp kan bli hård, men jag ska nog smyga undan några...

ja...spara några smile.gif smile.gif smile.gif
det är rätt kul att se hur dom blir smile.gif smile.gif
dom är jättesmå....och jättesöta wub.gif
indypindy
CITAT (Gåsis @ 15-09-2005, 14:50)
Jag tror oxå på snigelägg. Du får nog dessutom vara ensam på forumet om att odla sniglar om du lägger dom i burk  :lol:  :lol:

/Åsa

inte riktigt ensam... sleep.gif
jag odlar också sniglar... eller snarare afrikanska jättelandsnäckor... fast mina är något större biggrin.gif
UglyCute
Låter som snäck eller snigel ägg wub.gif
dark_angel
snigelägg tror jag för snäckornas ägg brukar vara mer gråa har jag för mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon