råse-marie
15-09-2005, 09:51
Tjejen ( min 5 åring ) ska börja rida .Vi var och tittade på ridhjälm men oj... 400:-
Ingen som har en beg tillsalu eller var kan man köpa det ?
hur är det med säkerhetsväst ska 6 åringar ha det ??
Det fanns ju inte när jag red så jag är inte hemma på det.
wolkenkrabber
15-09-2005, 09:52
Har inte ridskolan begagnade kläder till salu? När min stora dotter började rida köpte vi allt på ridskolan. Man kunde lämna in kläder till försäljning där.
råse-marie
15-09-2005, 10:15
CITAT (pimpim @ 15-09-2005, 11:01)
Har inte ridskolan begagnade kläder till salu? När min stora dotter började rida köpte vi allt på ridskolan. Man kunde lämna in kläder till försäljning där.
Hon ska rida privat men man kanske kan höra ändå
ooops...såg inte att du redan sagt det pimpim.
birgitek
15-09-2005, 11:52
Det brukar finnas secondhand-butiker för ridutrustning lite överallt. Vi lämnade alltid nin dotterns urvuxna prylar på sådana
Birgit Ek
OBS! Köp gärna begagnat, men
inte gammal hjälm, eftersom en smäll kan vara tillräckligt för att hjälmen ej skyddar fullt ut nästa gång.
Det kan finnas sprickor som inte syns och man vet ju inte vad en begagnad hjälm har för historia.
Säkerhetsväst är jättebra.
Snälla! kompromissa inte med säkerheten = Kosta på henne en ny hjälm.
Absolut säkerhetsväst! Det förhindrar både sprucken mjälte och farliga smällar på ryggraden som kan förlama. Min pappa har jobbat på sjukhus och sett hemska skador för livet som kunde förhindrats med säkerhetsväst. (Gissa hur glad han blev när jag började rida ......)
Och som någon annan skrev: Köp aldrig aldrig eller använd aldrig aldrig begagnad ridhjälm. En tillräckligt hård stöt på den och den är inte till nytta längre.
netaave
15-09-2005, 13:20
Ridhjälm och säkerhetsväst är nödvändigt, som någon annan skrev tulla inte på säkerheten, du förlåter aldrig dig själv om något skulle hända.
Finns det inget hästforum med en begagnatmarknad, men kolla sakerna ordentligt så de verkligen är säkra.
Har för mig att min syster beställt från en sight på nätet till sina barn för att det blev billigare och det var nya saker. Annars finns väl Hööks i Västerås, dom har bra priser.
Bukefalos Begagnad Ryttarutrustning Horsetrading KeflyPå G-kås i Ullared finns det nu en hästavdelning. Där köpte jag en helt ok hjälm under 200:-
Ophelia
15-09-2005, 19:08
CITAT (råse-marie @ 15-09-2005, 10:51)
Tjejen ( min 5 åring ) ska börja rida .Vi var och tittade på ridhjälm men oj... 400:-
Ingen som har en beg tillsalu eller var kan man köpa det ?
hur är det med säkerhetsväst ska 6 åringar ha det ??
Det fanns ju inte när jag red så jag är inte hemma på det.
Helt vansinningt att inte köpa en ny hjälm. Du kan inte veta om den begagnade hjälm du köper inte har varut inblandad i en olycka som kanske därmed ha en spricka som inte syns/märks. Självklart ska ett BARN ha en SÄKERHETSväst. Börjar man tumma på dessa två viktiga saker så bör man nog fundera på om barnet överhuvudtaget ska rida. Dock fungerar det bra att köpa säkerhetsväst begagnat. Ridbyxor finns ingen anledning att köpa nytt, likaså skor om de passar till barnet.
netaave
15-09-2005, 21:26
Pratade med min syster som är styrelsemedlem i en ridklubb som hennes barn ridit i flera år.
Hon sa: Fråga på ridskolan, nästan alla har hjälmar att låna ut! Märker du sen att det här är något din flicka kommer att fortsätta med då rekommenderar hon dig att köpa en egen, och att ni absolut ska investera i en säkerhetsväst.
Ridbyxor är inte nödvändigt, jeans går bra, men skönast är det isf med stretschjeans.
Ridstövlar behöver hon inte ha, huvusdaken det är en stövel eller känga med klack. Du ska dock tänka på nu när det snart är vinter att det ska vara en varm stövel eftersom foten är still på hästen.
Handskar är också nödvändigt, men tänk på att hon måste kunna hålla tygeln och känna.
Prata med ridlärarna, dom talar om vad ni behöver.
*Felix matte*
15-09-2005, 21:59
tog bort... ev. reklam
CITAT (netaave @ 15-09-2005, 22:26)
Ridbyxor är inte nödvändigt, jeans går bra, men skönast är det isf med stretschjeans.
Nja, visst går det med jeans men alla som har ridit vet att sömmarna i jeans inte är speciellt sköna ..... Välj hellre några andra mjuka byxor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.