Full version: Tranbär
peppina
Hej!

Igår impulsköpte jag några plantor tranbär, men jag vet ju inte hur de små plantorna vill ha det..Har letat lite på nätet men hittar inte speciellt mycket information..

Tänkte att någon här kanske vet?
mulle
Tranbär är kärrväxter och vill bo i en sumpmarksrabatt eller i den fuktiga zonen vid en damm.
Jag har planterat mina i vitmossa och torv i en stor grop som tack vare dammduk i bottnen alltid är fuktig. Där växer också några köttätande växter.
Mulle
peppina
Ok...tror du det funkar om jag gräver en grop, fyller med torv och planterar där i? Jag har lerjord under?

Ska de står i skugga eller sol?
mulle
Mina har det nog ganska soligt. I naturen hittar man ju tranbär både på öppna kärrmarker och i partier med mera skugga så jag tror inte att det spelar så rysligt stor roll.

Om din torvgrop håller fukten så tror jag säkert att det fungerar.

Det slog mig nu att det kanske finns någon förädlad trädgårdsvariant av tranbär som har helt andra skötselråd? Fick du ingen lapp med?

Här är en länk till tranbär i den virtuella floran.

Mulle
peppina
Nej, ingen lapp sad.gif Eller förresten, kanske en där det stod det latinska namnet...det kanske räcker. Men inga skötselråd alls. Får hem och kolla.

Tack för hjälpen så länge!
Fenja
Peppina, jag undrar var du har köpt dem? Är det den amerikanska storbäriga sorten eller?
Mvh
Fenja
peppina
Fenja:
Jag köpte dem på bauhaus faktiskt. Nu har jag glömt exakt vad de hette på latin men det var Vaccinium macro-nånting. Om du vet något mer om dem får du gärna säga till smile.gif
peppina
Hittade detta på internet:

"In North America, the large-berry variety is V. macrocarpon, from macro which means large, with oval leaves..."

så svaret på din fråga är nog: Ja, det är den amerikanska storbäriga sorten smile.gif Vet du hur dom vill bo?
Fenja
ÅH, vad avis jag blir!! Jag har letat efter dem som en bäver hela sommaren... Vad tar de för dem? Behöver man två olika för att det ska pollinera eller är de självfertila?
Jag tror att det blir bra om du planterar som Mulle föreslår, särskilt viktigt är nog sur- och fuktighetshållande jord.
LOVA att återkomma och berätta om du får bär till sommaren!
Mvh
Fenja
peppina
I helgen har jag grävt för mina tranbärsplantor, så i veckan ska de planteras tillsammans med två blåbärsbuskar smile.gif

De var inte dyra, jag betalade 98 kr för 6 st plantor (jag köpte 12). Angående om de är självförtila...hmm det vet jag fakitskt inte..men jag har inte hittat något om att man skulle behöva två sorter..

Är nybörjare i trädgården så det får gå som det går smile.gif Japp, jag återkommer (och hoppas på att det blir bär ) smile.gif
carita
Hej, undrar hur det har gått med era tranbär?
Herbert Arvidsson
Vi har kollat våra amerikanska tranbär som vi köpte för två år sedan och planterade i ett kärr med gödning av kompost och benmjöl.Idag fann vi mängder av blommor på plantorna och de hade vuxit ut på nästan två kvm.Långa revor, i närheten finns också svenska tranbär.Plantorna står soligt och kommer säkert att ge en bra skörd.
Jan Lindgren
Hej!
Om du vill plantera amerikanska tranbär Vaccinium macrocarpum så sätt kända sorter. Det är mycket riskabelt att köpa plantor på diverse varuhus. Du vet inte om de ger bra med bär eller om de är tillräckligt härdiga. Det gäller naturligtvis alla sorters växter. Alla seriösa plantskolor har ett klonnamn på sina plantor (om det finns). Det finns många olika kloner (sorter) av amerikanska tranbär. Jag håller på och letar efter olika sorter. Jag har varit i Holland, Tyskland och Danmark och sökt. Hittills har jag bara fått ihop fem kloner. På Denningarums gård i norra Skåne håller jag på att göra en demonstrationssamling av bär. Vi har över 100 sorters bärplantor och de ökar stadigt. Alla är välkomna att komma och titta. Det tar lite tid och väldigt mycket pengar att ordna allt och eftersom allt är ideellt arbete och egna pengar så är det inte helt lätt. Det är sorgligt att det inte redan finns ett bra centrum där bärväxter testas och visas.
Välkomna till Denningarum
Jan Lindgren
Herbert Arvidsson
Hej Jan Låter spännande med din samling, vi undrar hur du lyckas med att samla in hallon, som väl bör vara med.Kan du kontakta oss? Mvh Herbert Arvidsson www.hallonplantor.se
Thilda
Hej! En lite äldre tråd men jag hoppas någon svarar ändå. Jag har experimenterat med att ta torkade frukters kärnor/frön och plantera. Jag planterade en tranbärskärna som hade fått en grodd efter att ha spenderat en tid i vatten. Nu undrar jag ifall tranbären är självpollinerande eller ska man hjälpa till med en pensel, finns det några speciella skötselråd utöver de i denna tråd? smile.gif
Tack på förhand!
theseraphim
Se till att plantera dem så du kan vattenfylla hela odlingen så plantorna hamnar under vatten för det är så man skördar dem i staterna, sedan ror man omkring och håvar in dem med nät.
Thilda
?
theseraphim
CITAT (Thilda @ 01-04-2011, 20:42) *
?

tranbär är väl cranberries om jag inte minns fel? Jo i Usa så odlar man alltså bären på fält där man har höga vallar runt om, när bären är färdiga att skörda så pumpar man in vatten så man vattenfyller åkrarna och lägger plantorna helt under vatten. De mogna bären flyter upp till ytan och de som skördar använder små roddbåtar och skopar ihop allt med stora nät. Lustigt sätt att skörda och det finns säkert ställen där det görs maskinellt men den gamla metoden är fortfarande vanlig.
Thilda
Vad intressant! Det har jag aldrig hört om förut, nu blev jag riktigt intresserad! Tack för att du sa smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon