Full version: Rotat syrenstickling
lyckero
Hurra! Ser att den syrenstickling jag tagit i juni äntligen bildat rötter (är en vi dubbelblommande sort). Men vad gör jag med den nu? Den står inne i köksfönstret i ett litet såhus. Vågar jag plantera ut den, eller ska jag försöka hålla liv i den inomhus över vintern? Förra året tog jag sticklingar på syringa "Oden" som rotade sig lätt. Den fick stå ute i vinter och lever än. Men då var det rötter tidigare på säsongen. Jag bor i zon 1, men snart är ju hösten här. (En magnolia som rotade sig sent fick stå kvar inne, och överlevde om än lite tanig. Den planterades ut tidigt i somras och lever än). Men hur gör jag med syrenen? Jag har ju bara en!
mvh Lyckero
Fenja
Plantera den i kruka som du gräver ner på en skyddad plats så klarar den säkert vintern. Täck med fiberduk så slipper du ogräs i krukan. Tänk bara på att avhärda dem innan du sätter ut dem!
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Om jag skulle få för mig att ta en stickling från dotterns syrenhäck... få den att rota sig och sedan vilja ha den som inomhuskrukväxt.. Skulle det fungera rolleyes.gif
Jag menar.. t.ex fikusar (köpte en igår) växer ju ute i varmare länder... vi har dem som krukväxt. unsure.gif
wolkenkrabber
CITAT (Felix matte @ 20-09-2005, 21:45)
Om jag skulle få för mig att ta en stickling från dotterns syrenhäck... få den att rota sig och sedan vilja ha den som inomhuskrukväxt.. Skulle det fungera rolleyes.gif
Jag menar.. t.ex fikusar (köpte en igår) växer ju ute i varmare länder... vi har dem som krukväxt. unsure.gif

njae. syrener vill ju ha sin vintervila, kan ni ställa dem mörkt och svalt kanske det funkar, men annars borde du testa att sätta ut, ni får ju så mkt snö att det borde kunna isolera?
*Felix matte*
CITAT (wolkenkrabber @ 21-09-2005, 10:29)
CITAT (Felix matte @ 20-09-2005, 21:45)
Jag menar.. t.ex fikusar  (köpte en igår) växer ju ute i varmare länder... vi har dem som krukväxt. unsure.gif

njae. syrener vill ju ha sin vintervila, kan ni ställa dem mörkt och svalt kanske det funkar, men annars borde du testa att sätta ut, ni får ju så mkt snö att det borde kunna isolera?

Ok... då får jag slopa den tanken... ville ha en ovanlig krukväxt tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon