Full version: vartannat år skörd
lillgull
Flyttade in i mitt hus och tillhörande vildvuxna trädgård förra året.
Huset ligger i Norra Stockholm .

Jag har två fruktträd som jag nu i höst undrar lite över. Bägge fruktträden står i syd-öst och skyddade, men soligt bakom en stor oxel och en stor rönn. Träden står ca 8 meter ifrån varandra.

Det är ett äppelträd "Gravensteiner" och ett plommonträd (okänd sort) men frukterna är gul-rosa-röda, kärnorna är "hudfärgade". Frukterna är jätte söta i smaken, och i storleken är de som små hönsägg.

Så! Nu till mina funderingar över dessa träd.
Förra året (2004) hade jag en gigantisk äppleskörd på detta enda träd. Utsökt smak på äpplena! Jag gjorde pajer och gjorde mos och åt och åt...
Lyckan är att äta sin egen frukt!
I år hade äppelträdet (och jag) den oturen att drabbas av äppelvecklare. Men ändå trotts dessa angrepp på trädet så undrar jag varför skörden blev så pluttig i år. Skörden i år fick plats i en två litershink!
Ändå hade jag myllat ner en femlitershink med kogödsel (iofs köpe-kogödsel på påse) tidigt i våras runt äppelträdet som tack för höstens skörd...

Plommonträdet blommade inte (vad jag han se) ens år 2004 och hade inga frukter därför heller förra hösten. I våras hann jag heller inte se om plommonträdet blommade, var bortrest en vecka i maj, kan ju ha varit då det hände. Men nu denna höst så är det plommonträdet som är drottning på tomten så att säga och grenarna e fulla med söta rosa-röd frukt!
Är lite orolig idag att de fruker jag inte har hunnit plocka ska blåsa ner nu medans jag sitter på jobbet, i årets första höststorm.

Är det så att vissa sorter bara bär frukt vartannat år? Kan man hjälpa träden genom att gödsla dom med något?
Jag är så girig av mig så jag vill ju hellst ha äpplen och plommon VARJE år. Inte vartannat år äpplen och vart annat år plommon...

Genom att vi ska dränera om huset och genom att gräva runt i rabbaterna så har jag kunnat konstatera att vi har ett ganska tunt lager matjord (30-80 cm) på olika ställen. Under markjorden, är det berg. Kan ett så pass tunt jorlager påverka träden? Funderar å om jag ska köpa extra jord och lägga upp runt träden och runt stammarna och i detta mylla ner löv och så nu i höst. Om man fyller på 10-15 cm per år så får ju trädet så småning om mer jord och mer näring att ta av??? Eller?
Cilla
Jag känner till viljan att ha äpplen varje år, inte vartannat!
Gravensteiner är inte känt för att vara vartannatårsbärande, men som du skriver så var denna vår och försommar en riktig vecklarperiod. Mycket frostfjäril var det i kronorna också, som åt upp blommen.

Om du hade uppätna blommor och första säsongens blad: Innan första frosten, sätt på limringar!

Att du fått plommon är något att vara tacksam över i Sthlmstrakten, det var inte många andra som fick! På de flesta ställen var det för kallt för pollinerarna, flugorna, bina och humlorna.

Bästa sättet att få jämna skördar är att kartgallra. Man kan till och med på Åkerö få frukt varje år om man kartgallrar hårt varje år. Fast det är lite trist... Kanske bättre plantera ett äppelträd till, eller spaljera upp npogot lite mindre utrymmeskrävande? Eller byta häcken mot en frukthäck.

Jag känner inte till någon vartannatårsbärande plommonsort, men så är jag inte så bra på stenfrukt heller. Däremot ser jag att vårarnas vindar och temperaturer spelar stor roll för fruktsättningen.
lillgull
HJÄLP! Såg inte ditt svar förns nu på morgonen Cilla. Fasen oxå! Det var frost imorse på bilrutan...
Det betyder att det är försent för mig att sätta limringar???
Åh! Elände...
Hoppas det inte är försent nu...

Har fått ett tips av min morfar och har investerat i två fågelholkar.
Jag ska sätta upp småfågelholkarna i närliggande träd och hoppas att fåglarna har mer glädje av äppelvecklarnas larver än jag.

Tack för många bra råd, vilken bra hemsida du hade! Kul att ni finns i Värtan, jag bor ju i Danderyd (Enebyberg).
Funderar faktiskt på att anlägga en ny häck, det finns alltså bra fruktträd som passar som häckträd???
Drar dessa häckar till sig mycket djurliv förståss, rådjur...

Om jag skulle vilja plantera fler fruktträd, o jaaaa... *suck*
Funderar på att önska mig ett med riktigt goda sur-söta frukter till nästa år när jag fyller 30.
Om än världen skulle gå under imorgon, vill jag ändå plantera mitt äppelträd idag...

Angående jordförbättring runt stammarna på fruktträden...
Tror du att det är något problem att lägga på mer jord runt trädstammarna då? Kan man orsaka trädet någon skada genom att (kupa ) upp jord nära stammen.

Ska jag vänta med detta till våren eller ska jag mylla ner jorden nu i höst? (jag har nämligen två skottkärror med Hagbymull (ifrån hagby-tippen i Täby) som blivit över från i somras. Funderar på om dessa skottkärror ligger bäst på komposten eller gör mer nytta under mina frukträd.
lillgull
Hittade en bra sida angående gödsling och hur jorden ska vara runt trädet

http://www.mobackes.se/Produkter/frukttrad.htm

Det mesta går ju att hitta på nätet...
Big Gardener
Gravensteiner är ganska problematiskt eftersom det inte har så bra eget pollen. Den är triploid, d.v.s. har tredubbel kromosonuppsättning. . Gravensteiner blommar relativt tidigt och behöver således ett annat träd i närheten som helst ska blomma ungefär samtidigt och ha bra pollen.

I år fick jag inte någon frukt på mitt gravensteiner även om blomningen var mycket god. Det var helt enkelt för kallt vid blomningen för att bin och humlor skulle vilja flyga runt.

När det gäller plommonträd har jag varit med om att vissa sorter är vartannatårsbärande, och framför allt har jag märkt det hos opal, men jag vill inte bestämt hävda att det är så.
lillgull
Man får be om om en fin solig och varm vår då... Så jag och mina äppelvecklare kan festa : )
Sven Karlsson
CITAT (Cilla @ 15-09-2005, 21:30)
Jag känner till viljan att ha äpplen varje år, inte vartannat!
Gravensteiner är inte känt för att vara vartannatårsbärande, men som du skriver så var denna vår och försommar en riktig vecklarperiod. Mycket frostfjäril var det i kronorna också, som åt upp blommen.

Om du hade uppätna blommor och första säsongens blad: Innan första frosten, sätt på limringar!

Att du fått plommon är något att vara tacksam över i Sthlmstrakten, det var inte många andra som fick! På de flesta ställen var det för kallt för pollinerarna, flugorna, bina och humlorna.

Bästa sättet att få jämna skördar är att kartgallra. Man kan till och med på Åkerö få frukt varje år om man kartgallrar hårt varje år. Fast det är lite trist... Kanske bättre plantera ett äppelträd till, eller spaljera upp npogot lite mindre utrymmeskrävande? Eller byta häcken mot en frukthäck.

Jag känner inte till någon vartannatårsbärande plommonsort, men så är jag inte så bra på stenfrukt heller. Däremot ser jag att vårarnas vindar och temperaturer spelar stor roll för fruktsättningen.

Hur gör man "konstgjorda humlebon" för att få humlerna att trivas, utöver vårlökar Krokusar" m.fl. men just bona. Här tar BJÖRNARNA bina som vårmat och de som har bin får ingen ersättning utan beordras att bygga hinder för björnen och det är inte lätt då han är hungrig och känner vittring av honung på bra håll.
Äpple träd som säter frukt på ringsporre och tål lite vind vad heter de i zon 5-7 även utlänska sorter om få svenska?
Tackar på förhand Sven
Cilla
Naturskyddsföreningen SNF har ritningar för humlebon och de säljer också sådana tror jag. Kolla deras hemsida.

Annars är sälg receptet. När sälgen blommar överlever de först vaknade humlorna med hjälp av den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon