Skatmor
I SVT:s Uppdrag Granskning 30.8-05 anges att EU:s stöd till den feta mjölken i våra svenska skolor skulle bidra till att barn och ungdomar blir så överviktiga att deras hälsa riskeras.
För egen del tror jag inte att det är mjölken som" är den stora boven". Stillasittande och massor av läsk, chips, godis och snabbmat har säkert en negativ inverkan på att barn och ungdomar dras med övervikt.
Vad tror ni?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=39895&a=437336

SVT Uppdrag Granskning
LadyG
Jag tror precis som du att det är överdriven konsumtion av chips, godis och läsk som är boven.

Det, i kombination med att folk idrottar mindre nu av många skäl, gör att vikten stiger.
Gåsis
Värst tycker jag det är att barn ska äta smalmat på skolan för att hålla vikten när det är levnadsvanor och vad dom äter på fritiden som skulle behöva förändras. Det är väl ändå att ge fel signaler? Ät sunt och lev rätt så behöver man inte ömsom hålla igen och ömsom gasa.

/Åsa
Pirum
Tror inte mjölken är så farlig, det är nog värre med all chips osv.

Kan bara tala för egen del, men hade skolmatsalarna lagat mer "enkel" mat så hade jag ätit mer där och mindre i kiosken. När skolorna någon gång serverade pasta eller ris eller mos så åt jag väldigt bra, men när de serverade pastastuvning, risalamalta eller potatismosgratäng (eller vad det var), då åt jag i stort sett ingenting såklart.

Hade jag fått vanlig ren enkel pasta och ketchup och mjölk varje dag så hade jag sett det som ren lyx. Eller vanligt ris, kokt utan krusiduller, med lite grönsaker. Eller köttbullar, det fick vi 2-3 gånger per termin, det hade blivit för dyrt annars.

Går ju inte att bli mätt på purjolökssoppa, potatisbullar, fiskgratäng, och allt vad det var. Jag har nog förträngt vad vi fick för mat på 80-90-talet, men jag kan ärligt talat säga att det blev mer knäckebröd än mat de flesta dagarna.

Bortskämd? Tja. De flesta ungar vill ha mat där de ser vad de äter. Jag äter i stort sett allt som inte innehåller havsodjur, ägg eller mjölk i konstiga blandningar, redningar och stuvningar. Men det var sånt nästan varje dag känns det som sad.gif Idag hade jag utan tvekan valt ett vegetariskt alternativ, sånt fanns ju inte på min tid.
lavendel2
Tror inte heller på det här med mjölken...är uppväxt med den feta mjölken..och matlagning med smör och grädde när det behövdes.. för att få den rätta piffen på den rejäla husmanskosten...kött och fläsk och korv och färsk fisk...rotfrukter,ärtor och bönor...grönsaker fanns inte alltid...sallad ,tomater och färsk gurka var nåt man njöt av på sommaren!
Ändå var dom flesta av oss små smala varelser....fanns ett par flickor i min småskoleklass som var lite rundare...men inte så mycket...tror det var helt genetiskt betingat!!
rolleyes.gif Lavendel
Annlo
Ja herregud! Det är ju bara att titta på vad folk äter idag jämfört med för bara 20 - 30 år sedan!

Nu dricks det läsk till maten hos flertalet familjer...

Godispåsarna har blivit fyrdubbelt så stora! (minns ni godispåsarna förr? vit botten med lila blommor... små påsar...rolleyes.gif )

Förr fanns inget som hette datorspel... (De första nintendospelen som jag minns kom när jag var i övre tonåren!)

Halvfabrikat till lunch o kvällsmat....

Listan kan bli lång!

Och så skyller de på mjölken!

Men vi har lättmjölk även till barnen. De får i sig de nyttiga ämnena från mjölken ändå trots att det är mindre fett! Men att SKYLLA på mjölken är att se det hela från helt fel håll!

Tycker jag sleep.gif
stina
Det här med farlig mjölk har dom säkert hittat på för att det är billigare att servera dom vatten (snålhet)....

mad.gif mad.gif mad.gif
Svante, zon 1
Även om mjölken inte är det största problemet så är det ju onödigt att lägga sten på börda genom att servera standardmjölk när det finns lättmjölk. Ännu onödigare är det att subventionera det sämre alternativet.
LadyG
Men lättmjölk är inte vitaminberikad på samma sätt som standardmjölk. Det är bara att jämföra nästa gång ni går förbi mjölkdisken i affären.

Nog borde man väl kunna servera vettig mat i skolan som är ätbar, så att inte juniorerna kilar till kiosken istället. För problemet ligger inte i mjölken eller i hur nyttig maten är i skolmatsalen, tror jag iaf, utan i att barnen undviker att äta skolmaten alls om de kan, och äter de inte i skolmatsalen får de inte i sig mjölken. De föredrar godis (inget nytt) och det duger inte som skollunch.
Svante, zon 1
CITAT (LadyG @ 15-09-2005, 16:33)
Men lättmjölk är inte vitaminberikad på samma sätt som standardmjölk. Det är bara att jämföra nästa gång ni går förbi mjölkdisken i affären.

Hej LadyG, hoppas att du inte tror att jag är ute efter att hacka på dig men det är tvärtom. Det är lättmjölken som är vitaminberikad. Jag kollade på www.skanemejerier.se och fick följande

Standardmjölk
Fett 3 g
Energivärde 252 kJ
Energivärde 60 kcal
Protein 3.3 g
Kolhydrater- Totalt 4.9 g
Kolhydrat - Laktos, del av total 4.9 g
Vitamin A 27 µg
Vitamin D 0.02 µg
Vitamin B2 - Riboflavin 0.14 mg
Vitamin B12 - Kobalamin 0.42 µg
Kalcium 116 mg

Lättmjölk
Fett 0.5 g
Energivärde 160 kJ
Energivärde 40 kcal
Protein 3.4 g
Kolhydrater- Totalt 5 g
Vitamin A 45 µg
Vitamin D 0.38 µg
Vitamin B2 - Riboflavin 0.14 mg
Vitamin B12 - Kobalamin 0.4 µg
Kalcium 120 mg
Jod 14 µg
LadyG
*småler* Jag tror inte alls du är ute efter mig på något vis. Jag bara läste innantill på två arlapaket. Sätter de inte ut samma saker på mjölkpaketen som hemsidan, så får de skylla sig själva smile.gif

Undrar egentligen vad som är rätt, innehållsförteckningen på paketet eller på hemsidan? Det är ju faktiskt ganska väsentligt, iaf om man förlitar sig på att man får sina vitaminer genom kosten.

Tur att jag och min familj tar kosttillskott! laugh.gif

Edit:
Glömde att tillägga att oavsett vilket är det viktigt att åtminstone få i sig kalcium, i synnerhet för tjejer, om man vill undvika benskörhet. Fast det behövs nog en hel del ost eller något annat för att ersätta mjölken som kalciumkälla.
Reserv
Att påstå att barn och ungdomars övervikt skulle ha nåt med mjölken att göra är juh löjligt. Många barn och ungdomar dricker inte ens mjölk, men likaså förbaskat så är dom feta och kan inte ens va´med på gymnastiken i skolan p.g.a. det, föräldrar skickar med lappar för att barna ska slippa så dom inte blir retade. Däremot så är chipskonsumtionen mycket hög och godis finns för jämnan i fickorna på ungarna, istället för mjölk så kan man juh dricka Coca cola eller liknande drycker, och sen skyller dom på mjölken blink.gif
silos
CITAT (Reserv @ 15-09-2005, 18:07)
Att påstå att barn och ungdomars övervikt skulle ha nåt med mjölken att göra är juh löjligt. Många barn och ungdomar dricker inte ens mjölk, men likaså förbaskat så är dom feta och kan inte ens va´med på gymnastiken i skolan p.g.a. det, föräldrar skickar med lappar för att barna ska slippa så dom inte blir retade. Däremot så är chipskonsumtionen mycket hög och godis finns för jämnan i fickorna på ungarna, istället för mjölk så kan man juh dricka Coca cola eller liknande drycker, och sen skyller dom på mjölken blink.gif

Jag drack MÄNGDER av mjölk under min uppväxt och var smal som en sticka.
Sulawesii
Vilket trams! Varför ger de sig inte på socker- och dataspelsproducenterna istället???
pejori
CITAT (Sulawesii @ 15-09-2005, 18:38)
Vilket trams! Varför ger de sig inte på socker- och dataspelsproducenterna istället???

trams[/SIZE] är ett bra ord.
*Felix matte*
TRAMS! säger också jag mad.gif
Skulle aldrig falla mig in att dricka annat än Standard. Den är vad jag fått sagt, enda som inte är vitaminberikad.

Det har ju nyligt debatterats mycket ang tillsats av vitamin A och D i mellan- och lättmjölk. Tydligen tillsätts inte vitaminerna i andra länder och hör o häpna... Sverige leder ligan i Benskörhet. Det tror man (vetenskapen) beror på just vitaminberikad mjölk som vi är ensamma om.
LadyG
I Spanien eller Italien får man ju naturligt D-vitamin tack vare att det är fler soldagar söderut. Här i mörka norden MÅSTE vi ha tillskott om vi ska må bra och slippa benskörhet. (Det är D-vitamin och kalcium i kombination som bygger upp skelettet.) Dessutom har vi sopiga matvanor, om vi ska vara helt ärliga. Man äter ost och andra mjölkprodukter i andra länder, till exempel yoghurt, samt mycket mer grönsaker än vad vi gör som ersätter mjölken som kalciumkälla.

Fast, det beror ju på hur mycket man är villig tt sitta och äta... Vill du byta ut mjölk och mjölkprodukter mot kalciumrika grönsaker ser ett av alternativen ut så här: Ett glas mjölk (2 dl) = cirka 9 portioner broccoli eller vitkål.

Intressant länk för övrigt, den här siten ska jag läsa mer av.

http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/v...odukter#fraga38
annama
Köper vanlig standardmjölk men använder den bara till matlagning och i kaffet.
*Felix matte*
CITAT (annama @ 15-09-2005, 23:11)
Köper vanlig standardmjölk men använder den bara till matlagning och i kaffet.

och jag dricker ca 1 liter/dag biggrin.gif tack vare det så slipper jag ta Kalcium i tablettform smile.gif -... alltid nyttigare att få i sig vitamin och mineral den vägen. biggrin.gif
liv
ohmy.gif Om jag vågar mig in i denna debatt av mjölkfrälsta , då är min åsikt att mjölk är till för kalvar wub.gif wub.gif
annama
För ett halvår sedan stod jag på huvudet nerför trappan från andra våningen, min högra armbåge slog upp ett stort hål i väggen men armbågen som gick igen gipsplattan klarade sig med ett rejält blåmärke plus att jag var gul och blå på i stort sett hela ryggen. Jag är 72 år och inte särskilt vältränad, så rimligtvis borde armen ha varit skörare än väggen. Alltså inbillar jag mig att jag inte lider av benskörhet, några andra men än blåmärken blev det inte. Tur som en tokig!!! Och jag äter inte kalcium, bara god och nyttig mat. Hålet i väggen är numera lagat biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (liv @ 15-09-2005, 23:24)
ohmy.gif Om jag vågar mig in i denna debatt av mjölkfrälsta , då är min åsikt att mjölk är till för kalvar wub.gif wub.gif

och för oss som behöver Kalcium för att undvika benskörhet biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (annama @ 15-09-2005, 23:26)
För ett halvår sedan stod jag på huvudet nerför trappan från andra våningen, min högra armbåge slog upp ett stort hål i väggen men armbågen som gick igen gipsplattan klarade sig med ett rejält blåmärke plus att jag var gul och blå på i stort sett hela ryggen. Jag är 72 år och inte särskilt vältränad, så rimligtvis borde armen ha varit skörare än väggen. Alltså inbillar jag mig att jag inte lider av benskörhet, några andra men än blåmärken blev det inte. Tur som en tokig!!! Och jag äter inte kalcium, bara god och nyttig mat. Hålet i väggen är numera lagat biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Att äta gott är nog det viktigaste... alltså äta det man tycker om och känner att man mår bra av biggrin.gif wub.gif

Ja nog hade du en jämrans tur. smile.gif
annama
Glömde att tillägga att jag är storrökare sedan tonåren vilket lär ska bidra ill risk för benskörhet, blev för 10 år sedan ordinerad nån form av östrogen vilket jag tackade nej till.
HippieSpellan
CITAT (liv @ 15-09-2005, 23:24)

det är det, det finns inget annat djur som dricker mjölk efter de växt upp. MEN, det är gott och nyttigt i måttliga mängder=)

förut drack jag också som felix matte, 1 l per dag om inte ännu mer, men sen upptäckte jag varför jag också hade väldans ont i magen varje dag så den biten tog stopp=D men det är väl något som säger att man kan bara öka mängden fram tills man är 21 eller något sådant, och sen går det inte få högre halt(om det var kalcium eller vad det var för halt), men behålla samma nivå.
*Felix matte*
CITAT (annama @ 15-09-2005, 23:33)
Glömde att tillägga att jag är storrökare sedan tonåren vilket lär ska bidra ill risk för benskörhet, blev för 10 år sedan ordinerad nån form av östrogen vilket jag tackade nej till.

Sån var jag också till för fyra år sedan... storrökare alltså.
Trodde alltid att jag var odödlig tillls jag fick KOL diagnos...
Nu är jag Dödlig sad.gif rolleyes.gif
annama
Dödliga är vi ju alla, tröstar mig med att min KOL är mycket lindrig. Det vill säga än så länge.....Å andra sidan kan jag ju ramla ur sängen och brya nacken i morgon, där har jag nämligen 3 förstörda kotor. Tur att man inget vet om framtiden. Skulle jag däremot gå och bli farmor tror jag att motivationen att lägga av skulle infinna sig.
liv
rolleyes.gif rolleyes.gif

Tror man kan få i sig mängder med kalcium genom andra födoämnen än just mjölk . Tänk så många mjölkallergiker det finns ...........
Hur klarar de sig ???????
Jag har absolut inga tecken på benskörhet , och jag har aldrig tyckt om mjök unsure.gif
LadyG
Broccoli, kål och en massa andra grönsaker innehåller kalcium. Och yoghurt, ost, smör och andra mejeriprodukter. Och fisk. Hm... Det finns mer men jag orkar inte tänka mer ikväll smile.gif
HippieSpellan
CITAT (liv @ 15-09-2005, 23:56)
rolleyes.gif rolleyes.gif

Tror man kan få i sig mängder med kalcium genom andra födoämnen än just mjölk . Tänk så många mjölkallergiker det finns ...........
Hur klarar de sig ???????
Jag har absolut inga tecken på benskörhet , och jag har aldrig tyckt om mjök unsure.gif

det finns låglactos(mjölksocker)produkter som är suveräna... mjölken smakar dock som vispgrädde med socker, allt är ju lite sötare än vanligt, men tex creme fraischen är bättre än vanlig...
Gillan
CITAT (stina @ 15-09-2005, 16:19)
Det här med farlig mjölk har dom säkert hittat på för att det är billigare att servera dom vatten (snålhet)....

mad.gif mad.gif mad.gif

Tänk att det tror jag med wink.gif
De ändrar rekomendationerna i takt
med att ekonomin förändras. blink.gif

Jag tror fullt och fast på att det är de
sammantagna mat/levnadsvanorna som
är boven i dramat.

Jag har visserligen inte druckit mjölk på
ca 20 år, men det beror enbart på att jag
inte tycker det är gott. wub.gif

Mina två numera vuxna barn har druckit
mjölk i hela sitt liv, och inte har de ens
en gnutta övervikt biggrin.gif
labarradepan
PÅ mitt jobb ( som är en förskola ) så har vi tagit bort söta filer o kex o glass. När barnen fyller så gör vi fruktsallad istället för glassen. Och vecko glassen är utbytt mot frukt.

Varje morgon får de havregryns gröt med lite sylt o massa grönsaker till brödet. biggrin.gif

Så egentligen är mjölken inte boven ( om man inte häller i sig flera liter på dag )

Barnen måste lära sig att röra på sig mer, tycker jag.
kristerh
Måste man verkligen dricka mjölk för vitaminernas skull wink.gif om man äter en bra kost får man väl i sig dessa vitaminer ändå wink.gif
krister
birgitek
Har aldrig druckit mjölk ( annat än till kaffe), kan inte tänka mej att det kan vara bra att hälla i sej litervis av något som är menat för kalvar.
Birgit Ek
HippieSpellan
CITAT (labarradepan @ 16-09-2005, 08:47)
Barnen måste lära sig att röra på sig mer, tycker jag.

O ja! men oftast(absolut inte alltid) så hjälper skolan inte till med något roligt även om det är bra tanke bakom. Vickade tex på en skola några veckor, och där skulle man gå på promenad om det var tre gånger i veckan eller så, men både jag och barnen tyckte det var fullkomligt urtråkigt att gå längs en ganska starkt trafikerad väg och gå på led två och två osv, ni vet..=) så vi slutade gå och lekte springlekar istället som gjorde att de längtade att gå ut, och alla fick springa/röra på sig någon gång, vilket är bättre tycker jag.

fram för mer lekar, skicka Silos till en skola så barnen får en lektant!=)
zaaritha
Har ej druckit mjölk på ca 20 år!
Använder minimjölk i matlagningen.....
Att dricka mjölk, är för mej; äckligt!!
*Felix matte*
Nog tror jag att vi överlever även om vi inte dricker mjölk... likaväl som vi gör det om vi inte dricker öl, vin eller sprit.
Det hela handlar om tycke och smak... en del (inkl jag) gillar mjölk... andra dricker öl el vatten till maten.
Yngsta dottern var mjölkproteinallergiker till nioårsålder... hon dricker aldrig mjölk men mår ändå bra. smile.gif
zaaritha
Jag tycker att mjölk är äckligt--men man "ska" nog inte tycka så??
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 17-09-2005, 00:01)
Jag tycker att mjölk är äckligt--men man "ska" nog inte tycka så??

Det är väl klart att du får tycka så smile.gif det gör minstingen min också laugh.gif
ninnisky
Tycker inte om mjölk numera - fast maken gör så biggrin.gif
men vi tycker fortsatt om varandra wub.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 17-09-2005, 00:34)
Tycker inte om mjölk numera - fast maken gör så biggrin.gif
men vi tycker fortsatt om varandra wub.gif wub.gif

biggrin.gif wub.gif
zaaritha
Stämmer här--också!
ÅsaF
Tja, beror väl på vilken mjölk man dricker. Fetmjölk innehåller ju 3 gram fett per deciliter så det skulle jag aldrig dricka. Snacka om att få i sig onödigt fett. Mellanmjölk innehåller ju hälften men jag tycker ändå det är mycket fett som jag hellre skulle lägga på annat. rolleyes.gif Nä tacka vet jag minimjölk. Det kan man nästan dricka hur mycket som helst av utan att det sätter sig på kranskärlen.
Reserv
Om allt skulle stämma så är Sverige fullt av överviktiga bönder? Tror jag inte en sekund på, en god vän som har en gård med mjölkkor är lika lång som jag fast väger bara 65 kilo, och dricker mjölk som en kalv. Det har bara med anlag att göra och fel mat, inte mjölk.
zaaritha
Glerrk!!!
LadyG
CITAT (Reserv @ 17-09-2005, 23:42)
Om allt skulle stämma så är Sverige fullt av överviktiga bönder? Tror jag inte en sekund på, en god vän som har en gård med mjölkkor är lika lång som jag fast väger bara 65 kilo, och dricker mjölk som en kalv. Det har bara med anlag att göra och fel mat, inte mjölk.

Bönder rör på sig hela dagarna. Det är tungt arbete på en gård, han skulle nog kunna dricka grädde utan att det syntes smile.gif
Magdis
Första tanken som dök upp i huvet när jag hörde om att ta bort mjölken från skolbarnen var ju helt klart att nu vill de spara in pengar! De flesta vet väl hur mycket godis, chips, läsk och skräpmat barnen stoppar i sig idag så hur kan någon misstänka mjölken för att ligga bakom allting?? blink.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon