bandin
Hej på er!

har en Gardenia som är ganska gammal och börjar bli tanig. I mitt blomsterlexikon står att den vill vattnas med järnchelat två gånger per år. Var på Plantagen och frågade efter detta, men de hade ingen aning om vad det var. Är det någon av er som vet var man kan få tag på sånt? Eller någon som har andra tips för Gardenia?

Mvh,

Jessica
Åsa, mälardalen zon 2
Söker man på järnchelat på en sökmotor på internet får man upp en massa akvariesidor så troligtvis kan man hitta järnchelat i en butik som sysslar med akvarier.

Annars är det nog att se till så Gardenian har jord med lågt pH + vattnas med vatten med lågt pH som gäller för gardenian tar upp järn ur växtnäringen bättre vid lågt pH.
bandin
Tack ÅSA!
Kalle Mandelstam
Chelat är en kemisk förening mellan en organisk molekyl och en metall. I detta sammanhang är järnchelat en förening med järn och en lång molekyl (ofta EDTA) som förser växten med den form av järn den kan ta upp (Fe++). Växter kan t.ex. inte använda rost som järnkälla eftersom det består av Fe+++.

Alla järntillskott till växter är med chelaterat järn.

Så fråga efter nåt järntillskott så kanske du får napp. Vet att vi har det på det garden center jag jobbar extra på.

smile.gif
Kalle
KURT
Man kan också hitta organiskt bundet järn som järntillskott på apoteket, men det kanske blir lite dyrt!
bandin
Menar ni alltså att det är järn den behöver? Och att jag skulle kunna peppa den med järntabletter för människor? Det skulle vara en kul tanke, jag har såna hemma. Men hur vet man hur mycket man ska ge?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon