CITAT (lina86 @ 29-09-2005, 17:06)
tack! men sådana örter som är mer "medicinalaktiga", typ johannesört, malört, nattljus (har köpt fröer).. finns de att köpa färdiga eller måste de odlas från frö?? gör jag nåt fel när mina plantor växer så sakta..
Johannesör och malört har jag sett i välsorterade plantskolor. Varför inte åka till närmsta plantskola och ta en titt?

Men precis som Fenja säger kan det vara svårt att få dessa plantor att trivas inomhus. Sådant som växer vilt i naturen i Sverige är inte rikgit anpassat för inomhusklimat... Medelhavsväxter som salvia, rosmarin och timjan klarar sig bättre, men även dom är svåra att övervintra eftersom det är för mörkt och varmt i en genomsnittlig lägenhet i Sverige på vintern.
Vad är det för örter du har försökt så? En del växter växer långsamt och andra växer snabbt, så det är svårt att säga vad som är "normalt". En del växter vill ha en viss "dygnsrytm" och/eller årstidsvariationer i temperauren för att trivas. De flesta "utomhusväxter" vill ha mycket mer ljus än vad man får i ett fönster. Växter som inte trivs kan också växa sämre. Det bästa är om man försöker ge växterna ett klimat som liknar deras "naturliga" omgivning så mycket som möjligt.