Full version: kryddor o örter
lina86
hej alla! jag vill så gärna ha en odling av olika kryddor, örter o medicinalväxter i mitt kök.. men jag lyckas inte riktigt som jag vill... planterade några olika sorter från frön i början på sommaren, men de växer ju så otroligt sakta!! jag skulle gärna vilja ha förslag på olika växter som man kan använda, även kanske ha torkade o göra t ex teer av.. var kan jag hitta färdiga plantor som överlever, t ex lavendel..

hur gör alla ni andra?? KRAMAR/ Lina
noora
Dom bästa färdiga plantorna hittar du i plantskolor. Även t.ex. Bauhaus och vissa stormarknader säljer plantor.

Kryddor som säljs i små krukor i "grönsaksdisken" i mataffären kan man få att överleva om man först toppar dem kraftigt (gäller de som har stjälk och blad, inte t.ex. gräslök) och sedan planterar om dem i större kruka.

På vintern är det lite extra svårt att odla örter inomhus, eftersom många örter vill ha mycket ljus. Förutom brist på ljus är det vanligaste felet att man vattnar för mycket.

Ett annat problem är bladlöss och annan ohyra som gärna angriper vissa örter när de står inne. Man vill ju inte bespruta örter som ska ätas, så det kan vara svårt att få bukt med lössen när de väl sätter sig.

Örter som har fungerat inomhus för mig är bl.a:

Salvia (gott till te och i matlagning, går bra att torka)
Myntor (kan få löss, men annars mycket lättodlade, goda till te och går bra att torka)
Gräslök (ganska lättodlad)
Rosmarin (god i matlagning, går bra att torka)
Citronmeliss (god till te)
lina86
tack! men sådana örter som är mer "medicinalaktiga", typ johannesört, malört, nattljus (har köpt fröer).. finns de att köpa färdiga eller måste de odlas från frö?? gör jag nåt fel när mina plantor växer så sakta..

jag har oxå en olivplanta som tappade nästan alla sina blad i våras.. så jag klippte ner den och nu växer den jättebra, på EN gren.. alla andra verkar totalt döda.. kan jag göra något för att få den att bli fin igen eller är det bara att kasta bort??

Lina
Fenja
Jag tror att det är svårt att odla många av de perenna läkeörterna som inomhusblommor. Du nämner till exempel: johannesört, malört och nattljus. De är perenner som behöver en lång och kall vintervila för att komma igen och det är svårt att erbjuda inomhus kanske. Brist på ljus, värme, torrluft är också ofta problem inne.
En hel del av dem kan du däremot odla och övervintra i krukor ute på balkongen om du har möjlighet till det!
Många av dem växer vilt ute i naturen så där kan du skörda en hel del även om du inte kan odla dem hemma på köksbänken.
Mvh
Fenja
noora
CITAT (lina86 @ 29-09-2005, 17:06)
tack! men sådana örter som är mer "medicinalaktiga", typ johannesört, malört, nattljus (har köpt fröer).. finns de att köpa färdiga eller måste de odlas från frö?? gör jag nåt fel när mina plantor växer så sakta..

Johannesör och malört har jag sett i välsorterade plantskolor. Varför inte åka till närmsta plantskola och ta en titt? wink.gif Men precis som Fenja säger kan det vara svårt att få dessa plantor att trivas inomhus. Sådant som växer vilt i naturen i Sverige är inte rikgit anpassat för inomhusklimat... Medelhavsväxter som salvia, rosmarin och timjan klarar sig bättre, men även dom är svåra att övervintra eftersom det är för mörkt och varmt i en genomsnittlig lägenhet i Sverige på vintern.

Vad är det för örter du har försökt så? En del växter växer långsamt och andra växer snabbt, så det är svårt att säga vad som är "normalt". En del växter vill ha en viss "dygnsrytm" och/eller årstidsvariationer i temperauren för att trivas. De flesta "utomhusväxter" vill ha mycket mer ljus än vad man får i ett fönster. Växter som inte trivs kan också växa sämre. Det bästa är om man försöker ge växterna ett klimat som liknar deras "naturliga" omgivning så mycket som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon