|
Jag har köpt några olika gräs under sommaren och hösten, och på skötselråden står det att de ska vintertäckas. Med vad, när och hur??? undrar jag som är nybörjare i trädgården....
isgrannatorp
16-09-2005, 06:58
Vilka gräs är det?
Hannele
17-09-2005, 09:11
Många gräs är känsliga, säkrast att ta in krukorna i frostfritt ställe. Gräs är spännande och vackert, men inte helt lätt.
De gräs jag har köpt är: Japanskt blodgräs ’Imperata cylindrica ’Red Baron’, Bronsstarr ”Bronze Form” ’Carex comans’, Gräskalmus ’Acorus gramineus ’Ogon’, Zebragräs ’Miscanthus sinensis ’Zebrinus’ och Mörkt ormskägg ’Ophiopogon planiscapus. Niger’.
/Helena
Hannele
17-09-2005, 17:11
CITAT (Heleri @ 17-09-2005, 17:39) De gräs jag har köpt är: Japanskt blodgräs ’Imperata cylindrica ’Red Baron’, Bronsstarr ”Bronze Form” ’Carex comans’, Gräskalmus ’Acorus gramineus ’Ogon’, Zebragräs ’Miscanthus sinensis ’Zebrinus’ och Mörkt ormskägg ’Ophiopogon planiscapus. Niger’. Japanskt blodgräs och zebragräs har jag lyckats döda i Göteborg, zon1.. Ophiopogon planiscapus har överlevt, det vill ha "tak", gillar inte höstregn.
isgrannatorp
17-09-2005, 17:24
Gräskalmus och Ormskägg är varken gräs, eller ens halvgräs, men säljs ofta som gräs. Bägge två och Imperatan får betraktas som utanför sin härdighetsgräns i zon III. Jag tror inte att det hjälper hur du än täcker dem. De är på gränsen även här i skånska zon I. Jag hade planterat i kruka och tagit in frostfritt över vintern. Gräskalmusen kräver mycket fukt under växtsäsongen. Zebrinus och Bronsstarren bör klara sig ute om du har dem planterade så att de inte står fuktigt med fötterna under vintern. Klipp inte ner inför vintern, Bronsstarren behöver bara "kammas" till våren, men Zebrinus klipper du ner till ca 10 cm när frostrisken är borta. Zebrinus anses ofta som mindre härdig än Strictus, men jag har aldrig märkt någon skillnad. Lägg på lite löv och kanske några grankvistor inför vintern. Eftersom råden kommer från en skåning så kanske någon längre norröver har andra erfarenheter. Vore kul att få läsa om.
Åsa - Alingsås
18-09-2005, 07:39
Fast Ormskägg (Niger om det gör någon skillnad) har jag här i Alingsås zon III, och den klarade sig alldeles utmärkt ute över vintern, trots det ojämna vädret förra året. Jag hade täckt med löv bara, och den sprider sig så det står härliga till! Några bruna blad i våras, men långt ifrån död... Kanske jag hade tur då? Jag har bara haft den sedan förra året. Lycka till!
Christina i Taxinge~
18-09-2005, 11:47
Något som kallades Ophlopogon planiscapus 'Niger' köpte jag i maj 2003 och det lever och har hälsan fortfarande utan att jag täckt eller gjort nåt alls inför vintrarna. Men det svenska namnet stod som 'Svart Liljegräs'.....så kanske det är nåt annat än Ormskägg? Ser ut som svarta lakritsremmar i tuva Jag bor i zon 3.
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 18-09-2005, 12:47) Något som kallades Ophlopogon planiscapus 'Niger' köpte jag i maj 2003 och det lever och har hälsan fortfarande utan att jag täckt eller gjort nåt alls inför vintrarna. Men det svenska namnet stod som 'Svart Liljegräs'.....så kanske det är nåt annat än Ormskägg? Ser ut som svarta lakritsremmar i tuva Jag bor i zon 3. Det är samma vad jag har förstått...fast min dödde den...
isgrannatorp
18-09-2005, 20:02
"Kärt barn har många namn". Ophiopogon planiscapus "Niger" kallas både Svart Ormskägg och Svart liljegräs. Det första är nog det vanligaste. I England kallas den för Black Mondo Grass. Det har kommit in plantmaterial med bättre härdighet de senaste åren och det är trevligt att höra att de faktiskt överlever eftersom det är en mycket dekorativ växt.
kerstin z5-6
18-09-2005, 20:56
Ophiopogon planiscapus "Niger"Går utmärkt i z5-6 -det gör förresten väldigt många gräs ,eftersom vår vinter är att betrakta som en helt torr" sådan - vinterfukt gillar de ofta inte, - kylan , verkar vara ett mindre problem ... Kolla in tex Helen i Piteås sortiment av gräs
skakar liv i en gammal tråd...
Jag har samma tankar som trådskaparen men är nog aningen mer korkad.
Jag har förstått att jag ska vintertäcka och hoppas på det bästa men hur gör man när man täcker?
Ska man bara lägga löv och grane runt gräset eller ska man även täcka över det? Vissa grässorter blir ju rätt höga så hur gör jag då, en lövhög på upp mot en meter kommer ju blåsa bort rätt fort...
hur får jag löven att stanna kvar? hur tjockt ska man lägga löven? När ska man börja täcka?
Känner att jag ställer rätt korkade frågor men jag har aldrig gjort en vintertäcknng förut...
bor förresten i Kristianstad (zon 1?) om det påverkar och jag har ungefär samma sorter som trådskaparen.
Gunilla T
11-08-2011, 12:58
Generellt behöver inte gräs täckas men vilka gräs har du? Det beror lite på...
kerstin z5-6
11-08-2011, 13:00
Orphiopogon planicapus "Niger" Inga problem i z5-6.Dog i grus ,men frodas numera i min djupa lerjord och vinterregn har vi ju inga här uppe.Täcker aldrig något i trädgården
Jag har bland annat: Japanskt blodgräs "Red Baron" Zebragräs "Strictus" Mörkt ormskägg "Ophiopogon planiscapus. Niger" Elefantgräs "Giganteus Björngräs, Kärleksgräs "Purple Love Grass" Kärleksgräs "Blue Eros" Hirs Pampasgräs
Det kan vara någon mer grässort men just nu står det helt still i hjärnverksamheten...
Behöver jag täcka?
Gunilla T
12-08-2011, 12:01
CITAT (Fippie @ 12-08-2011, 10:58)  Jag har bland annat: Japanskt blodgräs "Red Baron" Zebragräs "Strictus" Mörkt ormskägg "Ophiopogon planiscapus. Niger" Elefantgräs "Giganteus Björngräs, Kärleksgräs "Purple Love Grass" Kärleksgräs "Blue Eros" Hirs Pampasgräs
Det kan vara någon mer grässort men just nu står det helt still i hjärnverksamheten...
Behöver jag täcka? Får många gräs är det inte kylan utan vinterfukten som tar kål på dem så därför är det viktigt hur man planterat dem, väldränerat gäller för de känsliga sorterna. De båda Miscanthus gräs du har - Strictus och Gigantheus behöver ingen täckning. Låt dem vissna ner (de kan vara jättefina på vintern om inte blötsnön bryter av dem) På våren klipper du ner dem precis när de börjar slå nya gröna skott och börjat växa och ta upp vatten. Inte förr och inte senare. Björngräset behöver du inte göra något alls med. `Red Baron ´ är känsligt för vinterfukt, kräver bra dränering (grus runt rötterna) De första åren jag hade gräset öste jag bara över vissna löv och satte en murarhink över som hatt! Fungerade bra, nu klarar de sig utan skydd. Ormskägg har jag satt en glasskiva över som står på stenar så det blir luftigt, gillar inte vinterfukt. Bra dränering krävs. Kärleksgräs har jag ingen erfarenhet av... Hirs finns i många olika varianter men i din zon bör de nog klara sig bra. Och så Pampasgräset som är oerhört känsligt för vinterblöta, rötterna ruttnar lätt. Jag har avstått gräset pga detta men är det väldränerat och det får ett tak som skydd mot blötan kanske det klarar sig i din zon...
toppen! Tack så jättemycket för tips och hjälp.
Det låter ju inte så avancerat som jag trodde...
Tack än en gång!
Alexander-VG-zon3
15-08-2011, 08:01
Alla dom gräsen utom kärleksgräs, Hirs, Pampas har mina föräldrar i Broby. Utan extra pyssel.
Pampas har jag själv haft (både vit(vanlig), rosa och dvärg - pumila) i Västraby, den rosa har klarat sig sämst. Medan dom andra lite bättre. Senaste vintrarna/vintern har gjort att jag inte har någon kvar. Varmt och soligt och skyddat i väldräneradjord har mina stått. Ett sätt att skydda dom är att klippa ner dom på hösten och sedan täcka mot vinterfukt och kyla, som Gunilla skrev ett tak över. Och så mycket snö över, hålls det torrt kan man också täcka mot halm eller löv.
Man kan låta bli att klippa ner den och vira om bladen i en strut form med grön vinterväv eller vassmattor. Dom kommer ibland sent tillbaka.
vilka toppenidéer! Var kan man hitta vinterväv? Dyrt? Kan tänka mig att det kan se rätt kul ut men en massa trattar stående i rabatten...
Alexander-VG-zon3
16-08-2011, 17:56
Grön vinterväv hittar du på växthuset i Kristianstad eller på Solhaga, inte jätte dyrt. Sätt bambupinnar som ett tält ta väv över och toppen viker du ner så det inte samlas vatten i den. Knyt runt om så det hålls på plats.
(Växthuset i Kristianstad hade i slutet av Juli brokbladig pampas väldigt snyggt!, hade bara ett få kvar ångrar mig att jag inte köpte ett, dom brukar ha mycket gräs där under säsong för att vara en ''vanlig plantskola''). Annars Isgrannatorp som svarat i tråden är stället man ska till om man vill handla gräs, och han själv är jätte trevlig att prata med om man får mycket hjälp.
Bladbrokig pampas! Fräckt! Det har jag missat. Jag håller med dig om att de har ett rätt bra sortiment där, dessutom är plantorna ofta stora och fina.
Isgrannatorps handelsträdgård har väl inte öppet längre? Sist jag kontaktade honom hade han ingenstans att hålla till? Eller han har öppnat på nytt?
Alexander-VG-zon3
17-08-2011, 08:35
Ja jag såg det på hans hemsida hade inte sett det innan, väldigt tråkigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|