Full version: Kronärtskocka
Carex
Idag fyndade jag en planta kronärtskocka, den är helt nyinköpt och står i plantskolornas vanliga minimala krukor. Hur vill den ha det och vad ska jag göra med den nu inför vintern?
Svante, zon 1
Oj, den lär ju vara svår att få att överleva även när den har stått ute hela sommaren (jag har ingen personlig erfarenhet). Plantera ut den genast i lucker mulllrik jord och sköt den väl. När den vissnar ner täcker du den med mycket halm och hoppas på det bästa. Muquet (stavning ?) här på forumet har fått en skocka att överleva genom att täcka med hela halmbalar (i zon 1).
Carex
Att förvara på en inglasad balkong som brukar hålla en sisådär tio- femton grader och i kruka, kunde det vara något?
Jag bor i Göteborg, zon två
Ideskär
Det är bara att gräva ner. Är det många knölar så kan du sprida dom lite så slipper du att gräva upp och plantera om dom i vår.
Jordätsskockan är ju både släkt med potatis och solros och det är med hjälp av knölarna man förökar dom enklast.

Förlåt jag läste fel jag läste jordärtsskocka Förlåt
Carex
ingen fara, tror jag bestämt mig för att det blir frostfritt för den.
UglyCute
Ja, just där sa du något!
Måste vinterbona för våran kornärtskocka planta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon