Norrländskan
Har en balkong i västerläge där det blåser mycket och i ena hörnet har jag hela sommaren haft en smultronkruka med 6 plantor som givit många och goda smultron tongue.gif

Nu undrar jag har vi bäst ska övervintra denna kruka... Kan den stå kvar om man klär in den ordentligt, eller ska vi ställa ner den i matkällaren här i huset? wacko.gif

Tacksam för svar från nån med erfarenhet av detta, tack!
Fenja
Skaffa en rejäl wellpapplartong som du klär med frigolit, den ska även ha frigolit i botten. Ställ sedan i krukan och fyll runtom och på med torra löv, hö, halm eller träull. Slut sedan till kartongen och lägg en gammal matta om den så bör smultronen klara sig fint.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Du kan även fylla kartongen med "frigolit chips". I övrigt gör som Fenja berättade
Norrländskan
Tack så mycket för era svar! biggrin.gif

Alltid skönt att kunna fråga er som vet lite mer när man är en glad amatör som mig *fniss*
Margaretha
Är det en frosttålig kruka? Vi hade dumt nog lämnat en smultronkruka utomhus utan täckning en vinter i zon 1 och den sprängdes. Vi hade bitar av den i hela koloniträdgården. Tur att ingen var i vägen! sad.gif
Lady Hamilton
ohmy.gif TUR att det finns vakna personer!
Naturligtvis bör krukan vara frost tålig!(För mig är det självklart, å då är det det även för ALLA andra laugh.gif )

Alternativet annars är att du tar ut smultronplant(an)(orna) ur krukan och låter de "övervintra" utan kruka
Norrländskan
Hoppsan ohmy.gif ja den är nog inte frosttålig - hade inte tänkt på de själv heller än...
Tur att ni andra är vakna och alerta *S*

Får se hur vi ska göra me dom stackarna här nu då - åt förresten alldeles nyss ett moget smultron, och det smakade underbart...!
Betty
Ställ ner den i matkällaren! smile.gif
Lady Hamilton
Ursäkta Betty unsure.gif .................................

Jag skulle inte använda mig av matkällaren, det är väldigt svårt att få smultronplantan att överleva där. Stor risk att det möglar bort.

Normalt övervintrar smultron i jord under snön, många gräver ner sina på hösten, och ev. täcker över med löv eller gräsklipp.
Fenja
Många lerkrukor klarar sig ute med skydd under förutsättning att de är väldränerade. Det är stående vatten som gör att det fryser och spricker. Att borra några extra hål i botten på krukan kan vara det som gör skillnaden.
Om du är rädd om krukan kan du övervintra jordklumpen i icakasse inpackad som beskrivits här ovan.
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (Hamilton @ 20-09-2005, 13:38)
Ursäkta Betty unsure.gif .................................

Jag skulle inte använda mig av matkällaren, det är väldigt svårt att få smultronplantan att överleva där. Stor risk att det möglar bort.

Normalt övervintrar smultron i jord under snön, många gräver ner sina på hösten, och ev. täcker över med löv eller gräsklipp.

Ja jag vet, mina smultronplantor övervintrar nedgrävda i jord under snön.

Jag föreslog matkällaren för att jag antog att hon bor i lägenhet utan möjlighet att gräva ner dem utomhus. Jag visste inte att de lätt möglar bort i en matkällare - har aldrig provat den metoden själv. Trodde att det skulle funka på samma sätt som man kan övervintra änglatrumpeter, pelargoner, fuchsior m.fl. växter i matkällare.
Lady Hamilton
laugh.gif Nu Betty måste jag ge dig rätt... biggrin.gif biggrin.gif

En matkällare i ett hyreshus är inte på långa vägar lika fuktiga som de vi har "på landet". (Jordkällare)
Är matkällaren sval o torr, då håller jag med dig att det borde gå bra.

Men oftast lämnar man "referenser" utifrån sitt eget "perspektiv"
Här där jag bor är det nog ett fåtal som klarar att övervintra några växter, knölar eller lökar utan att de "möglar bort" = Jordkällaren är för fuktig

Ber härmed om ursäkt Betty wub.gif
Skall hädanefter försöka att "tänka till" innan jag kastar mig över tagenterna
Betty
Det är lugnt! biggrin.gif
Norrländskan
Hahaha biggrin.gif Betty har rätt - jag bor i lägenhet och vi har ett källarförråd som alla använder som matkällare.

Kanske man skulle testa att ställa ner krukan där då istället. Nu är smultronsäsongen över i alla fall!
Funkar det så funkar det - annars får man köpa nya plantor till våren då å börja om på nytt...

tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon