Full version: Frostvarningar
Carex
Ville bara tipsa er: var inne på SMHI:s sida där de varnar för frost i princip alla delar av landet, endast kustområden med pålandsvind kommer ha plusgrader.
Fenja
Frosten tog det mesta här natten till idag. Tack och lov att blåste så in i vassen i onsdags att jag plockade in det mesta redan då!! Nu är det bara resten kvar och ska jag bära in nu för att vara på den säkra sidan. Det är precis som om all värme i luften försvann som i en handvändning, isande kalla vindar.
Mvh
Fenja
Gillan
Här är allt inplockat eller täckt med fiber-
duk sen igår. Vi hade lite minus inatt och
de säger att det blir kallare inatt blink.gif ,
men sen kommer sommarvärme igen smile.gif smile.gif
Kajsa
Har just varit ute och slängt över fiberväv över dahliorna, krukorna,
andra natten vi får frost i västerås, annars har jag tagit in allt jag är rädd om, men trist om det nu blir varmt nästa vecka.
Carex
Det är först när allt ska in man inser att plantorna är för många...
Nu är allt känsligt inne och en del krukor står i cykelrummet med lappen "Tillfälliga gäster pga. risk för nattfrost" grannarna kommer skratta.
Hur effektiv är en fiberduk egentligen? Har ingen så de som ska tåla en lätt knäpp har ställts in mot väggen med ett påslakan över.
Storåtjejen
Har fått lära mig att varje lager fiberduk höjer temperaturen med 4 grader.
Mina fuschier och pelargoner klarade frosten i natt finfint med duken över sig tongue.gif Men krassen strök med sad.gif
inga maria
CITAT (Carex @ 16-09-2005, 19:44)
Det är först när allt ska in man inser att plantorna är för många...
Nu är allt känsligt inne och en del krukor står i cykelrummet med lappen "Tillfälliga gäster pga. risk för nattfrost" grannarna kommer skratta.
Hur effektiv är en fiberduk egentligen? Har ingen så de som ska tåla en lätt knäpp har ställts in mot väggen med ett påslakan över.

har just varit ute och" nattat " trumpeter och dalior inser att jag har för lite fiberduk men lakan finns ju fuschior och pellisar står nära huset så de kanske klarar sig huh.gif bra med cykelrum har inget och orkar inte bära allt in och ut igen från garaget är det slut så är det sad.gif
Lady Hamilton
sad.gif Här har jag redan tagit in det mesta pga frost tidigare.
Har endast 4 stora krukor kvar ute + en ampel femtunga.
Krukorna bär jag ut och in. Men resten har fått börja sin övervintring i mitt uterum. Barnen tycker det är mysigt med allt grönt.
Men Physalisarna som nu mäter 1m x 1,7m i varsin kruka kommer jag att "måsta slänga ut" när de slutar ge bär.
Lena
Här utanför Sundsvall har vi inte haft frost ännu, just nu + 7 grader, tror inte det blir frost inatt heller, tar inte in nåt, pelargonior klarar sig och ängeln med, Dahliorna får frysa i så fall

Lena zon 4
wolkenkrabber
det var frost utanför östersund natten tills idag, här var det "bara" +2 som kallast, nu är det inte mycket varmare heller, men det är molnigt och regn i luften så vi kan nog klara oss ifrån minusgrader i Östersund inatt med
Hannele
Jag hörde det i radio, tog in alla 50-60 krukväxter.
Och plockade de sista amerikanska blåbären.

pejori
här är allt intaget eller nergrävt, så nu kan frosten komma om den vill wub.gif
blåsten gjorde att jag tog in det som skulle in smile.gif
Eva i Skåne
Oj, vad ni varit duktiga alla.

Jag som inte gjort något alls får väl leva på hoppet, att frosten inte når Skåne denna gången.
unsure.gif
*Felix matte*
-1.4 hos mig just nu... snön som föll på dan, den försvann på några minuter när solen kom fram. biggrin.gif
Pirum
En del basilika här mötte döden, i övrigt har jag inget frostkänsligt kvar känns det som. Gurkorna har redan lagt av för säsongen.

Ljuvlig luft ute. Fullmåne, stjärnklart, kallt, fan så fint. Ska nog gå ut och ta mig ett daggfriskt äpple.
andreas i uppsala
jag litar på mikroklimat, här blir det ingen frost förän i oktober som vanligt och där med basta sleep.gif

Det ska bli fem månader utan frost i år oxå!!
*Felix matte*
CITAT (andreas i uppsala @ 17-09-2005, 00:15)
jag litar på mikroklimat, här blir det ingen frost förän i oktober som vanligt och där med basta sleep.gif

Vet att ni har fint klimat i Uppsala... syrran sätter små köpekrukrosor på våren och nu är de 70 -80 cm höga "buskar" smile.gif
wolkenkrabber
*andas ut*

+3°C! kommer inte att bli forst inatt!
andreas i uppsala
CITAT (Felix matte @ 17-09-2005, 00:23)
CITAT (andreas i uppsala @ 17-09-2005, 00:15)
jag litar på mikroklimat, här blir det ingen frost förän i oktober som vanligt och där med basta  -_-

Vet att ni har fint klimat i Uppsala... syrran sätter små köpekrukrosor på våren och nu är de 70 -80 cm höga "buskar" smile.gif

klimatet är inget vidare, men mikroklimatet är väl ganska hyggligt.. som sagt blev ingen frost i natt. Som lägst blev det +3.4
Micke
17 september och ingen frost, det är rekord för de fem år jag bott här i Kyrkslätt. Men ikväll smäller det - 22.35 finsk tid och mätarn visar på +3, inatt ryker bladen på Zilgan. Magnolian som fick spatt och började blomma för två veckor sedan har nästan blommat färdigt nu (bara tre knoppar kvar av 20), så det gör inte så mycket. Men det behövs lite kyla nu för att allt ska hinna börja avmogna i tid, allting är för grönt ännu och med den här farten hinner inte ens höstkrokusen blomma innan snön kommer...

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon