den lilla bladlusen
Hej!

Idag har jag gjort ett fynd! Såg en annons på ett citrusträd i tidningen, och vips var jag ägare till denna skönhet, 500:- biggrin.gif

Ca 1,5 meterhög och en riktigt buskig krona wub.gif
Men de jag köpte den av visste inte vad det var. Har blommat för många år sedan men inte på senare år (vinterförvarats i rumstemperatur). Trädet är köpt, altså inte sått från kärna.

Men av bladen att dömma tror jag att det är Pomerans eller Grape. (Har tydliga vingar). Troligtvis är det väl pomerans men jag hoppas på grape rolleyes.gif

Den har mycket taggar, har grapen det? Någon som vet hur man kan avgöra eller får jag helt enkelt vänta till våren och hoppas att den behagar blomma?
Här är en bild på bladen:

Vissa grenar har någon gulbrun beläggning som skulle kunna vara svamp eller någon lav, trädet stog väldigt mörkt utomhus. Eller är det bara grenarna som börjar bli förvedade?

Bild:

Några av bladen har bruna fläckar under som liknar rost, vad kan det vara? Bör jag ta bort de baden?
Bild:

Tack för att ni finns biggrin.gif
Dan i Nacka
Grattis! Den ser väldigt fin ut och för 500:- biggrin.gif
Jag har kollat lite i mina böcker men inte hittat några bra bilder av blad för identifiering av citrus. Däremot hittade jag en bra sammanställning på nätet Citrusidentifiering - blad
(det är ett Word-dokument)

Vänliga hälsningar

Dan
den lilla bladlusen
Tack! Mycket bra länk smile.gif

Ja, jag hade allt tur där biggrin.gif
Carex
Tror bara det är grenarna som börjar bli förvedade, men håll koll på den. Och något att alltid tänka på när det gäller citrus, har iaf ja erfarit, den angrips väldigt lätt av sköldlöss och då hjälper provadopinnar. Min har haft löss hela sommaren även om den stått ute.
Christer i Falköping
Kommer ihåg min kärnsådda Grape och den hade en kraftig tagg vid varje blad. En stor tagg var det. Om jag minns det skall jag kolla in mina pommeranser i Tråvad och kolla på taggar där.
Christer.
den lilla bladlusen
Tack! Hoppas det är grape rolleyes.gif men pommerans skulle inte heller vara fel biggrin.gif

Äe det någon som vet något om det på bladen då?
kristerh
Citronen har ju väldiga taggar wink.gif har en själv med 2 cm långa taggar
beläggningen under bladen kan vara nån "restprodukt" från löss wink.gif
har du kollat så den inte har sköldlöss wink.gif
släng in den i duschen o tvätta bort beläggningen.
krister
Lady Hamilton
CITAT (kristerh @ 17-09-2005, 15:22)
Citronen har ju väldiga taggar wink.gif har en själv med 2 cm långa taggar...........

Men kristerh ohmy.gif kolla bilden på bladen, inte har min citron sådana blad med "vingar".
den lilla bladlusen
Nej citron är det inte, skulle tippa på grape eller pommerans. Enligt länken jag fick av dan ser det ut att vara en grape tongue.gif

Ja, inga löss harden, bara lite sniglar här och där.

Tack!
Lady Hamilton
Jag har 3 stora citrusar, citron, mandarin o kumqat. Ingen av de har något liknande brunt på några kvistar.
Jag skulle råda dig att ställa din citrus isolerat ett tag, och ta bort de bruna bladet (bladen) och hålla nogrann uppsikt om ev. ohyra + tabort sniglarna

I övrigt har mina barn "mini citrusar" som har blad med vingar, men vad det är för sort är svårt att säga innan de vuxit tillsig, eftersom de plantor av div. olika citrus kärnor.
kristerh
CITAT (Hamilton @ 17-09-2005, 15:34)
Men kristerh ohmy.gif kolla bilden på bladen, inte har min citron sådana blad med "vingar".

Det har du rätt i unsure.gif rolleyes.gif inga vingar på citronen.
krister
den lilla bladlusen
CITAT (Hamilton @ 17-09-2005, 16:46)
Jag har 3 stora citrusar, citron, mandarin o kumqat. Ingen av de har något liknande brunt på några kvistar.
Jag skulle råda dig att ställa din citrus isolerat ett tag, och ta bort de bruna bladet (bladen) och hålla nogrann uppsikt om ev. ohyra + tabort sniglarna

I övrigt har mina barn "mini citrusar" som har blad med vingar, men vad det är för sort är svårt att säga innan de vuxit tillsig,  eftersom de plantor av div. olika citrus kärnor.

Att isolera den blir väl lite svårt, dom ska ju in och vinterförvaras nu blink.gif
Men jag tror inte det är någon fara, trädet ser ju superfriskt ut. Mina andra citrusar tappar lätt några blad när man stöter till krukan men denna har åkt släpkärra utan att tappa ett enda blad biggrin.gif

Tack för all hjälp, får se till att den blommar till våren så får vi se vad det är rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (den lilla bladlusen @ 19-09-2005, 14:14)
....... Mina andra citrusar tappar lätt några blad när man stöter till krukan...........

Pröva med att använda citrusnäring i vattnet som du sprayar bladen med smile.gif Det funkar på mina citrusar. Har nästan inget bladfall på vintern
Ingrid på Västkusten
Bruna på grenarna är förvedning - bladen har jag aldrig sett förrut.

Ja det finns så mkt korsningar så vänta tills den blommat för å se vad det blir :-))
Kraftig näring d v s inte skräpet Weibulls säljer utan gödning med högt NPK såsom Bevattningsgödning ifårn Hasselfors är vad de gilalr mest och bäst. Då skall Du se på blommor :-)) och även frukt!

Hälsar Ingrid som också har en grape - en röd en ;-)
den lilla bladlusen
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-09-2005, 07:43)
Bruna på grenarna är förvedning - bladen har jag aldrig sett förrut.

Ja det finns så mkt korsningar så vänta tills den blommat för å se vad det blir :-))
Kraftig näring d v s inte skräpet Weibulls säljer utan gödning med högt NPK såsom Bevattningsgödning ifårn Hasselfors är vad de gilalr mest och bäst. Då skall Du se på blommor :-)) och även frukt!

Hälsar Ingrid som också har en grape - en röd en ;-)

Wow, har du en röd grape som blommar?! wub.gif
Kanske är du lika sugen som jag på att byta sticklingar till våren? rolleyes.gif

Men det låter lite tråkigt när du säger att du har en grape men inte känner igen bladen... då är ju inte min en grape sad.gif

Nja, tror ändå inte att det är förvedning, har lagt märke till att detta även skett på vissa blads "mittnerv". Men som sagt, det ser inte skadligt ut på något sätt. Kanske är löss eller insekter etc. som "gnagt" lite på tunna grenar och bladnerver, sedan har sav runnit ut och stelnat till någon brun skorpa? Ser ok ut så jag oroar mig inte för det.

P.S. på de grövre grenarna har den tornar som är minst tre cm!

Tack för all hjälp!
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag ger mig itne in på citrus identifiering via blad då jag tycker det är för osäkert - så det kan mycket vara en grape :-) Du har :-)

Min röda grape har både blommat och satt frukt ;-) och har återigen frukt på 'g'g. Kan ju säga efter ha ätit eggenodlat att det är ena skräp vi ahr i butikerna. Minns inte vad min röda grape heter just nu - kan det ha varit Marsh?!?

Har Du sådant brunt runt bladens mittnerver så se upp att det inte är sköldlöss - ser ut som små kladdiga sköldar - har Du kladdiga skorpor är det sköldlöss. En del av det Du visar i ett foto är förvedning men inte i det andra.

Tornar? Är det en ympad citrus Du har eller en frösådd?
den lilla bladlusen
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 21-09-2005, 07:21)
Hej hopp,

Jag ger mig itne in på citrus identifiering via blad då jag tycker det är för osäkert - så det kan mycket vara en grape :-) Du har :-)

Min röda grape har både blommat och satt frukt ;-) och har återigen frukt på 'g'g. Kan ju säga efter ha ätit eggenodlat att det är ena skräp vi ahr i butikerna.  Minns inte vad min röda grape heter just nu - kan det ha varit Marsh?!?

Har Du sådant brunt runt bladens mittnerver så se upp att det inte är sköldlöss - ser ut som små kladdiga sköldar - har Du kladdiga skorpor är det sköldlöss. En del av det Du visar i ett foto är förvedning men inte i det andra.

Tornar? Är det en ympad citrus Du har eller en frösådd?

Nej som sagt ser allt helt friskt utt, ingnting kladdigt någonstans och inte en enda sköldlus (eller annan lus). Det är som hård bark ungefär, skrapar jag bort det så är det öppet sår under, så det är liksom själva barken. Men det sitter lika hårt som riktig bark.

Jag vet faktiskt inte om den är frösådd, sticklingsförökad eller ympad. Men den är köpt i affär en gång i tiden så troligtvis ympad eller sticklingsförökad. Kan dock inte se något förädlingsställe och skott längs hela stammen har likadana blad. Kanske har förädlingstället under jord? Men den har blommat en gång i tiden iaf vilket är huvudsaken smile.gif

Åh... egen blodgrape.... jag är inte alls avundsjuk sleep.gif
den lilla bladlusen
Någon som har en aning nu då? Jag klippte lite grenar och passade på att scanna några blad... jag vet att man inte kan säga säkert, men eftersom att den vad jag vet är köpt i sverige så borde det ju inte kunna finnas så fruktansvärt många alternativ. Ne äldre bladden är mycket stora, säkert 15cm från toppen till skaftet, har pommerans verkligen så stora? Iaf chinotto har väl små blad? blink.gif

Åbo
Jag vågar inte gissa, men de liknar nog lite bladen på mina frösådda grape frukt-trän. Fast de är hemma och det är inte jag, så jag kan inte jämföra.

Fast vad jag egentligen ville är att höra om du har sett det här dokumentet?

CitrusID

Där finns det bilder på blad från en mängd olika citrusar och ofta också lite tips på hur man skiljer dem åt. Intressant bara att bläddra igenom tycker jag.
Ingrid på Västkusten
Hej Du,

Visst kan det bli visst beskärningsmaterial över till våren ;-) å som jag lovat innan, jag skall fota!

Hälsar Ingrid
den lilla bladlusen
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 16:32)
Hej Du,

Visst kan det bli visst beskärningsmaterial över till våren ;-) å som jag lovat innan, jag skall fota!

Hälsar Ingrid

Åh, du är en ängel wub.gif
den lilla bladlusen
CITAT (Åbo @ 03-11-2005, 16:31)
Jag vågar inte gissa, men de liknar nog lite bladen på mina frösådda grape frukt-trän. Fast de är hemma och det är inte jag, så jag kan inte jämföra.

Fast vad jag egentligen ville är att höra om du har sett det här dokumentet?

CitrusID

Där finns det bilder på blad från en mängd olika citrusar och ofta också lite tips på hur man skiljer dem åt. Intressant bara att bläddra igenom tycker jag.

Tack så mycket, Dan i Nacka har redan tipsat mig om den högre upp på sidan. Men den var mycket bra tycker jag. Svårt att bedömma men det skulle kunna vara grape... jag gissar att ingen annan kan säga något säkrare än så heller, men det är alltid kul att spekulera och ha diskussioner igång. biggrin.gif
Åbo
Oj sorry, så går det när man inte läser tråden noggrant innan man kommenterar. Och visst är det kul med diskussioner och spekulationer kring växtidentiteter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon