Psykofarmaka
Min änglatrumpet har stått och sett vacker ut på min till hälften inglasade altan tills för två dagar sedan, då vi hade -2 grader...det gillade den inte. Nu ser den mkt trött och dyster ut.
Tror ni att den har klarat sig ?
Hur gör jag nu..med vinterförvaringen? Hur ska man klippa ner den?
Och ska man ta bort alla bladen?

En annan fråga också. Jag köpte mig en klematis som jag planterade i en kruka. Hur kan man vinterförvara den ?

smile.gif
Blomstersmurfen
Mina tre änglatrumpeter frös ner i våras så att bara en tjock stambit fanns kvar på dem, men nu är de runt 2 meter med många grenar och otroligt många blommor, så det är nog lugnt.

Klipp bara så mycket du behöver för att få plats i vinter (den behöver stå frostfritt, men behöver inte stå ljust). Bladen ramlar av av sig själv.

I vår klipper du så att du får snygg form på den (då, när den ställs ljusare och börjar växa igen kan du också se hur mycket som torkat in i grenarna, dvs dött). Eller också gör du som jag, som inte har plats för dem inne bland alla andra blommor - ställer ut dem när du tycker att våren är här, och låter dem frysa bort lite grand laugh.gif så har frosten bestämt var du skall klippa.

Klematisen vill stå så ljust som möjligt och frostfritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon