Full version: klänningsömnad
HippieSpellan
Happ då står man där igen och ska sy, och allt har bara runnit ur huvudet på en...
Trådriktningen, visst är den det man får när man rispar lätt med en nål och den går åt ett visst håll?

och när man har ett spetsliknande tyg finns väl ingen trådriktning alls?
Reserv
CITAT (HippieSpellan @ 17-09-2005, 12:53)
Happ då står man där igen och ska sy, och allt har bara runnit ur huvudet på en...
Trådriktningen, visst är den det man får när man rispar lätt med en nål och den går åt ett visst håll?

Trådriktning? Menar du inte trådrakan? Då är du på rätt spår. Spetstyger är juh en typ av virkning så den går att klippa som man vill ha den. rolleyes.gif
HippieSpellan
CITAT (Reserv @ 17-09-2005, 12:56)
Trådriktning? Menar du inte trådrakan? Då är du på rätt spår. Spetstyger är juh en typ av virkning så den går att klippa som man vill ha den. rolleyes.gif

hm? har alltid fått veta att det heter trådriktining, och det står det i mönster.. men det kanske är samma sak iallafall, bara olika generationer=D jag tappar information på direkten, eller är osäker på om jag kommer ihåg rätt=)

Tack iallafall!=)
Magdis
Trådriktningen, det är väl i den riktningen tyger är vävt? Om man ska sy ett plagg så har jag för mig att man ska foga ihop bitarna så att trådriktningen går lodrätt. spetstyger är jag inte så hemma på tyvärr.
netaave
Trådriktning är nog det som står i mönstret, och det är ju precis det som det låter, hur trådarna går i väven.

Spetsmönstrad stretsch kan du klippa som du vill, men är det inte stretsch får du hålla dig till trådriktningen även här, annars är det lätt att tyget vrider sig vid tvätt.
HippieSpellan
CITAT (netaave @ 17-09-2005, 13:07)
Trådriktning är nog det som står i mönstret, och det är ju precis det som det låter, hur trådarna går i väven.

Spetsmönstrad stretsch kan du klippa som du vill, men är det inte stretsch får du hålla dig till trådriktningen även här, annars är det lätt att tyget vrider sig vid tvätt.

mjo men hur ser jag vad som är riktningen?? i "spetsen" är det bara hål, det finns inget jag ser jag kan gå efter..
Björken
Hej!
Trådriktning på ett tyg ser du lättast om du utgår från stadkanterna på tyget alltså inte där det är klippt. Längs med stadkanterna är trådriktningen. Man ska i princip alltid rätta sig efter trådrikting vare sig man använder spets eller något annat tyg. Och tänk även på om det är ett tyg med ludd tex manchester då ska man lägga alla mönsterna åt samma rikting. Om du funderar över mera så svarar jag gärna eller om jag gjort det obegripligt.
*Felix matte*
Råd vid mönsterutläggning
Kanske hittar du hjälp på den sidan.
Lycka till med klänningen! wub.gif
HippieSpellan
CITAT (Felix matte @ 17-09-2005, 14:06)
Råd vid mönsterutläggning
Kanske hittar du hjälp på den sidan.
Lycka till med klänningen! wub.gif

mja blev nog mer tveksam än säker=DD men jag tror jag gjort rätt, jag visar det färdiga plagget när jag blir klar=D
HippieSpellan
försöker lägga upp bild men det blir bara sidan kan inte visas.

här är nästa problem, har lånat min hyresvärdinnas symaskin från jag vet inte när, men man trär den inte som en ny maskin...

ovanpå finns det ett bläck med två hål på var sin sida om maskinen, sen delen som går upp och ner till vänster, strax till höger om den längst ner finns en trådspännare(antar jag) på en vridknapp, en liten smal pinne som sticker ut från den med en ögla, nedanför dessa båda finns det en tjockare pinne och längst ner finns det en grissvans... försökte beskriva så tydligt som möjligt, är det någon som förstår hur man trär den och kan förklara?

Det är en Husquarna automatic
silos

Reserv;är du verkligen en karl laugh.gif ohmy.gif ;men all heder åt dig som kan så mycket om "kvinnogöra" smile.gif wub.gif smile.gif
Reserv
CITAT (silos @ 18-09-2005, 14:20)

Reserv;är du verkligen en karl laugh.gif ohmy.gif ;men all heder åt dig som kan så mycket om "kvinnogöra" smile.gif wub.gif smile.gif

Vadå kan?? blink.gif det var juh det jag inte kunde verkar det som wacko.gif Men lite utklädningskläder har det nog blivit till ungarna genom åren, och så behöver juh ungdomarna lite handräckning på projektet. rolleyes.gif
silos
CITAT (Reserv @ 18-09-2005, 14:28)
CITAT (silos @ 18-09-2005, 14:20)

Vadå kan?? blink.gif det var juh det jag inte kunde verkar det som wacko.gif Men lite utklädningskläder har det nog blivit till ungarna genom åren, och så behöver juh ungdomarna lite handräckning på projektet. rolleyes.gif

Vet du Reserv:du är UNDERBAR wub.gif
rutis
CITAT (HippieSpellan @ 17-09-2005, 23:06)
Det är en Husquarna automatic

Jag har en grön husqvarna automatic 21E. Har du fortfarande problem med den?

Jag har hela manualen scannad om du vill ha den mailad eller så. Där står hur man trär den tex.

Edit:
Jag la upp sidan på webben, så kan du se hur man gör: Husqvarna manual
HippieSpellan
nej en kompis kom och förklarade.. lilla pinnens krok förvirrade mig, den lilla kroken har ingen funktion alls... Tack så mkt för ert stöd!=)
myskmadra
Hej!
Hoppas att det går bra med sömnaden.
Trådriktningen kan man säga går parallellt med tygets stadkanter.
Därav att pilen som markerar trådriktningen på mönstret ska gå parallellt med stadkanten vid tillklippningen.
Detta gäller vävt tyg (i första hand). Stickat tyg fungerar inte riktigt så.
Om du dubbelviker ett stickat tyg så blir det lite buckligt.
Hoppas att det gick bra med spetsen.

Hälsningar Myskmadra
HippieSpellan
jo men det var inte riktigt längs stadkanten faktiskt, snarare diagonalt... men det var inte stickat... aja sak samma, det går bra, men jag har fastnat på ärmarna, det skulle bli vingarm, men jag ville ha lite längre, och den blev på något sätt för lång*suckar lätt* så det blir till att ssprätta

nevermind, kom på felet, fixade och det blev finare än vad jag trodde.
HippieSpellan
Nu är jag klar!! whiee... den blev rätt lyckad, fast allt är ett tält på mig tyvärr... men imorrn så ska den ut och testköras så då blir det en massa korttagningar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon