kristerh
17-09-2005, 14:32
Jag har en fantastiskt fin heliotrop som är uppstammad, nån som vet hur/om man kan vinterförvara den? känns lite tråkigt att lämna den till kung bore, kan man kanske förvara den under lysrör tillsammans med de övriga övervintrarna
krister
Gör ett försök, men såvitt jag vet är det svart att övervintra ettåriga blommor innomhus.
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-09-2005, 20:09
Jag sparade varje höst några heliotrop och så klart även den uppstammade eftersom det tar ju lite tid att få den så fin.
Jag ställde mina ner i källaren på landet. Nästan inget ljus hade dom och egentligen lite för varmt ofta eftersom pannan var i samma rum.
Jan -Febr. hängde jag upp ett lysrör och lite vatten fick dom hela vintern.
Och dom överlevde. Så det är värd att övervintra
Blomstersmurfen
18-09-2005, 07:15
Heliotropen är inte ettårig, utan flerårig (halv)buske egentligen.
Vill övervintra som alla andra inte helt härdiga saker - svalt, men frostfritt och ljust.
Prova att sätta ut dem på friland på en skyddad solig plats så blir de från frösådd på våren (inomhus) över metern höga och blommar kopiöst tills frosten tar dem. De vill inte ha för mycket näring, till skillnad från många andra växte från söder.
Det kanske är dumt att just låta dem ta utrymme på vintern när de är så snabba från frö, om man har trångt om plats. Men har man utrymme så tjänar man förstås massor på att övervintra dem.
violina
18-09-2005, 10:01
Har läst någongång att man hade heliotrop inne som krukväxt förr. Så det kanske går att ha den i ett ljust fönster. Pelargoner går ju att ha i rumstemp året om.
kristerh
19-09-2005, 10:57
tack för alla svar, kommer att testa med att ställa den under lysröret tillsammans med oliver o andra medelhavare, (det kan ju bara gå åt skogen...
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.