vilda-tomten
17-09-2005, 14:53
Sådde några popcornsfrön i våras, bara för att testa och det gick hur bra som helst. Jag tror alla tog sig. Nu börjar det vara frost ute vissa nätter, det har gått bra men hur mycket frost tål den? Hur ser man när majsen är klar att skördas, kryper den upp ur sitt lilla bladbo innan?
zaaritha
17-09-2005, 19:14
Yes!!
På mogen majs är all borst mörkbrun och kolven hård. Dom blir oftast inte färdiga ända ut i toppen, så den behöver inte alltid vara rund.
Micke
När majsen kryper ut så är den noglite väl mogen skulle jag tro..
Om man öppnar försiktigt i toppen påkolven och klämmer på ett korn så ska det vara en gulvit vätska...kornen i sig ska vara ordentligt gula...
Men vill du skörda majsen som popcornmajs så får du vänta lite till...då bör kornen ha börjat torka liksom...
Usch vad det är svårt att beskriva i ord sånt man ser framför sig..
vilda-tomten
18-09-2005, 20:56
Tack för svar!
Jag kunde inte låta bli att titta i en. Kornen var vitaktiga, nästan genomskinliga så jag antar att de inte är klara än på ett tag.
Jag hade egentligen ingen plan med min lilla plantering, jag och mellanpojken nallade några korn ur popkornspåsen och de tog sig så lätt. Tycker egentligen mer om att äta dem grillade men det låter spännande att poppa egenodlade popcorn!
UglyCute
20-09-2005, 15:19
Vi har skördat våran redan
Det var bara några stycken majsisar på den men det fick duga
Gott var det i alla fall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.