Lilla Selma
17-09-2005, 15:50
Hej! Förr stod det ett jättebra recept på äppelkaka med havregryn på AXA:s havregrynspåsar - är det någon som har det kvar? Jag har för mig att det inte ingick något vetemjöl...
Undrar Selma
Direkt från påsen:
ÄPPELKAKA
4-5 äpplen
75 g smör eller margarin
0,5 dl socker
1 tsk kanel
3 dl AXA havregryn
Skala. kärna ur och klyfta äpplena.
Lägg dem i en smord ugnssäker form
Blanda samman de torra ingredienserna i en skål.
Fördela matfettet i blandningen med
fingertopparna till en grynig massa.
Strö den över äpplena. Grädda i 225 grader,
ca 20 min. Servera äppelkakan ljummen
med vaniljglass, vaniljsås eller vispad grädde.
Lilla Selma
17-09-2005, 16:30
Tack Berith!
Det var perfekt - var just ute och plockade nerfallna äpplen - nu ska här bakas äppelkaka! På min Krav-havregrynspåse stod bara matbrödsrecept...
Kram från Selma
Tack Berith för receptet. Gjorde pajen igårkväll och åt den med vanlijglass. Supergott!!!!!!!!
Hittade just detta recept på DN:s webbsida. Också mjölfritt, om det var det som var viktigt?!
Nötsmulpaj med äpplen
Portioner: 4
Tid: 35 minuter
Ingredienser:
3 äpplen, gärna svenska
1–2 msk strösocker
1 dl grovkrossade hasselnötter eller valnötter
1/2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
2 msk råsocker eller farinsocker
50 g smör
Nötterna i smuldegen kan varieras lite efter vad man har till hands. Det är också gott att blanda hasselnötter och valnötter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Kärna ur äpplena och skär dem i klyftor. Det är inte nödvändigt att skala dem. Blanda klyftorna med socker, mängden beror på hur syrliga de är. Lägg äppelkyftorna i en ugnsform. Blanda nöthack, havregryn, vetemjöl, farinsocker och smöret skuret i småbitar med fingrarna till en smulig deg. Fördela degen över äpplena och sätt in i ugnen. Grädda cirka 25 minuter eller tills äpplena mjuknat och ytan fått färg. Servera med vaniljsås eller glass.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.