Full version: Lingonplockning
gammelnalle
Körde ca 20 mil idag genom ett vackert (tidigt) höstlandskap i skogig terräng, men hårt trafikerade "riksvägar",...

Många tycks vara ute och plocka av skogens röda guld. Och det är mycket positivt.
Men jag reagerar på att vissa plockar bara 2-3m från vägen.. inte för trafikfaran.... de jag såg höll sig väl på andra sidan diket... men för "besprutningen"...

Hur långt ifrån en trafikerad väg finns det risk för miljöfaror?? Bensinen innehåller väl förvisso MINDRE mängder bly numera...men detfinns ju en hel del andra olämpliga saker i avgaserna ??? samt uppstänk från våta vägbanor..???

Eller är jag överdrivet orolig... ????

björn, som inte bara gillar blåbär.......
*Felix matte*
Efter att ha åkt E4 an och några meter från vägen på fälten sett skyltar... Här växer din frukost.... så tycker jag det är konstigt att vi inte är förgiftade.
Nej jag skulle aldrig plocka bär nära en väg ... vare sig det är en byväg eller en mer trafikerad.
zaaritha
Samma här--jag går helst en bra bit in i skogen--innan jag plockar bär!!
renate
Inga bär eller svamp plockar jag nära en trafikrat väg.En bit in i skogen är ok för mig.Lingon verka vara slut här,jag plockade några liter. Svamp har jag inte hittat några i år.
Lady Hamilton
wink.gif Kan det inte vara så att de plockar för att sälja?
I så fall "bryr" de sig inte om de är fullt med avgaser på dem................
*Felix matte*
CITAT (Hamilton @ 17-09-2005, 20:37)
wink.gif Kan det inte vara så att de plockar för att sälja?
I så fall "bryr" de sig inte om de är fullt med avgaser på dem................

Finns det folk som gör så ohmy.gif sad.gif
ninnisky
Skulle vara intressant att veta om verkligen avstånden från vägen gör skillnad på avfallsrester/nedfall . Skulle aldrig plocka nära en väg - men mina lingon från långt uppe på Mångberget är de verkligen så mycket bättre - inte bara rent känslomässigt utan mätbart jämfört med de nere vid
vägen? biggrin.gif
Tror tyvärr inte det! Benzener, i huvudsak, från bilavgaser och flygbränsle finns överallt unsure.gif och de är jämnt fördelade!
Eva i Skåne
Hmm. Vi har plockat lingon på järnvägsvallen många gånger utan att jag tänkt på detta. unsure.gif

Längs järnvägarna har det ju alltid funnits kolonilotter där det odlas...
(ja, inte lingon förstås laugh.gif)

Men visst känns det fräschare att plocka inne i skogen smile.gif om man bara har något bra ställe.

Sen är det ju som Agneta säger, att längs våra stora vägar odlas säd och annat vi ska äta.
Då gör nog inte den lilla mängden lingon man konsumerar under ett år så stor skillnad... wink.gif wacko.gif

Åh, detta lingonprat har gjort mig så sugen på lingondricka, men sådana mängder lingon hittar man aldrig här i söder att det räcker till att göra lingondricka också
Berit
Jag tror att många människor är rädda för björnar och därför vill ha nära till bilen
Men själv skulle jag inte plocka nära en väg. Jag tar husse med bössa med mig rolleyes.gif
KURT
Enligt Lena Israelsson så ha man gjort undersökningar om giftinnehåll i grönsaker som odlats i sadsmiljö, och man behöver inte komma många meter från trfikerad väg förrän man inte längre kan spåra gifter från bilavgaser. Dessutom äter man inga större mängder lingon.
gammelnalle
CITAT (KURT @ 19-09-2005, 07:21)
Enligt Lena Israelsson så ha man gjort undersökningar om giftinnehåll i grönsaker som odlats i sadsmiljö, och man behöver inte komma många meter från trfikerad väg förrän man inte längre kan spåra gifter från bilavgaser. Dessutom äter man inga större mängder lingon.

HUR LÅNGT???? här snackar vi 1,5m

och LINGON konsumerar iallfall jag i MÄNGDER!!!

Lingonsylt kan man ha till allt.... utom möjligen surströmming...

Jag äter Lingonsylt även till Spagetti!!!!

smile.gif sleep.gif sleep.gif

björn
Betty
CITAT (KURT @ 19-09-2005, 07:21)
Dessutom äter man inga större mängder lingon.

Gör "man" inte??? huh.gif
Jag gör som Björn - äter lingon till det mesta - utom till köttsoppa kanske...! biggrin.gif
*Felix matte*
Vi äter också lingon till det mesta... också småttingarna (barnbarnen) älskar lingonsylt. biggrin.gif
KURT
Även om man tycker att man äter mycket lingon, så är det små mängder jämfört med andra livsmedel. Även om man skulle lyckas äta 50 kg lingon (ca 100 l) på ett år, så är det mycket lite, jämfört med andra livsmedel.
gammelnalle
CITAT (KURT @ 19-09-2005, 10:10)
Även om man tycker att man äter mycket lingon, så är det små mängder jämfört med andra livsmedel. Även om man skulle lyckas äta 50 kg lingon (ca 100 l) på ett år, så är det mycket lite, jämfört med andra livsmedel.

nja... nu måste jag munhuggas lite...

Jag har försökt att googla för att hitta

CITAT
Skickat den 19-09-2005, 07:21
--------------------------------------------------------------------------------
Enligt Lena Israelsson så ha man gjort undersökningar om giftinnehåll i grönsaker som odlats i sadsmiljö, och man behöver inte komma många meter från trfikerad väg förrän man inte längre kan spåra gifter från bilavgaser.

men jag hamnar bara på Aftonbladets (för mig) svårnavigerade sidor,,,

Har du någon referens eller så??

Och inte för att jag äter 50Kg lingon... men knappast någon annan mat heller... (med undantag amöjligen av potatis och DRYCKER)
Inte äter jag tex 1Kg fisk i veckan...
eller
1Kg smör/margarin i veckan
eller....

Kanske har du rätt att det är ofarligt att plocka lingon (och svamp) så nära allmän väg... kanske är jag överdrivet försiktig...
men lite fakta vore bra att ha...
Hannele
Jag sroppar allt i munnen, men i rätt höjd, inte lågväxande saker;
Hundkiss tror jag är betydlig ohälsosammare än avgaser. wacko.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 19-09-2005, 21:26)
Jag sroppar allt i munnen, men i rätt höjd, inte lågväxande saker;
Hundkiss tror jag är betydlig ohälsosammare än avgaser. wacko.gif

Men lingon växer ju lågt laugh.gif

Ja fy för kiss på bären... här plockas aldrig i "bebodda" trakter... man åker ut från stan till de stora skogarna... där är ingen hund rastad.. fast vete sjutton... kanske något av de vilda djuren varit där och skvätt... det har jag aldrig tänkt på. ohmy.gif wink.gif unsure.gif
Nu kommer jag bergis att tänka på kiss varje gång jag äter sylt sad.gif laugh.gif
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 19-09-2005, 22:38)
Nu kommer jag bergis att tänka på kiss varje gång jag äter sylt sad.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det var dagens gapskratt
stugu
Läste för något år sedan att frukt, bär, även trädgårdsland, invid en trafikerad väg med fler än 200 bilar per dygn, skulle klassas som giftig föda. Det var för något år sedan och bilismen har väl knappast minskat sedan dess. Men å andra sidan, vad får vi i oss av allt vi köper i butikerna? "Lite sk.. rensar magen" och frivilligt är det ju åsså. blink.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2005, 14:49)
CITAT (Felix matte @ 19-09-2005, 22:38)
Nu kommer jag bergis att tänka på kiss varje gång jag äter sylt  :(  :lol:

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det var dagens gapskratt

Hade sylt i barnbarnets gröt idag och vad tror du jag kom att tänka på laugh.gif
gammelnalle
Men hur gödslar du resten av dina odlingar då?? Skulle Hästskit elle koskit vara "bättre"???? och man sköljer ju bären innan man KOKAR dem....

Och vi har väl alla smakat på ett blåbär som en bärfis nyss varit på????

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 22-09-2005, 20:06)
Men hur gödslar du resten av dina odlingar då??  Skulle Hästskit elle koskit vara "bättre"????  och man sköljer ju bären innan man KOKAR dem....

Och vi har väl alla smakat på ett blåbär som en bärfis nyss varit på????

smile.gif  :)  :)  :)  :)  :)  :)

Om det är mig du frågar så har jag inga odlingar utomhus... förutom blomster smile.gif

Potatis i hinkar har inte fått någon gödsel och annat vill jag inte tänka på vad man gödslar med och inte heller vilka som kissar på bär och vilka kryp som irrar runt i underjorden där grönsaker och rotsaker växer. tongue.gif jag är helt enkelt typen som inte kan äta om jag börjar fundera på såna saker... likadant om jag ser någon "snora" (karlar som blåser ut genom näsan) då är den dagens matlust borta.
pollenper
Bly finns numera inte i bensinen. Det mesta av avgaserna är hyggligt harmlöst.
Men i bilars däck finns fortfarande cancerogena HA-oljor som sprids över saMHÄLLET
pollenper
Men i bilars däck finns fortfarande cancerogena HA-oljor som sprids över saMHÄLLET pERSONLIGEN SKULLE JAG INTE PLOCKA NÅGRA METER FRTÅN VÄGEN (Jävla capslock) men en bit in?vadå vi nåste ju leva också och Tjernobyl har jukvaddat våra marker på ett annat sätt.
gammelnalle
CITAT (pollenper @ 25-09-2005, 21:46)
Men i bilars däck finns fortfarande cancerogena HA-oljor som sprids över saMHÄLLET  pERSONLIGEN SKULLE JAG INTE PLOCKA NÅGRA METER FRTÅN VÄGEN (Jävla capslock) men en bit in?vadå vi nåste ju leva också och Tjernobyl har jukvaddat våra marker på ett annat sätt.

HARMLÖSA?????

CITAT
Bilar, vedeldning och fartyg är dagens stora problem
Den främsta orsaken till de svenska tätorternas kvarvarande problem med dålig luftkvalitet är biltrafiken, som ökar år för år. Bilarnas andel av de totala föroreningsutsläppen i städerna har stadigt vuxit, och när det gäller kolväten, kolmonoxid och kväveoxider har den blivit helt dominerande.

Stora insatser har likväl gjorts för att reducera biltrafikens utsläpp av hälsofarliga ämnen. Den hittills mest framgångsrika gällde avgasernas innehåll av bly. Genom att bensinen var blyhaltig tillfördes luften i Sverige ännu i slutet av 1970-talet över tusen ton bly årligen, men numera får endast blyfri bensin användas här.

Antal bilar med  och utan katalysator

Den katalytiska avgasreningen har också varit framgångsrik. En katalysatorrenad bil beräknas under sin livstid släppa ut 55–75 procent mindre kväveoxider och 70–90 procent mindre kolmonoxid och kolväten än en bil utan sådan rening. Effekterna av denna avgasrening har dock endast gradvis gjort sig gällande – fortfarande används många äldre bilar utan katalysator.

Dieselavgaser är svårare att rena än avgaser från bensinmotorer. Trots att gränsvärdena efterhand har skärpts även för de dieseldrivna fordonens utsläpp svarar de därför för en ökande andel av tätortsluftens innehåll av hälsofarliga ämnen.

Biltrafiken påverkar också luftkvaliteten på andra sätt än genom utsläpp från avgasröret och vid tankning. Det vägslitage som orsakas av dubbdäck bidrar exempelvis till att partikelhalten kan bli hög i stadsluften. Sandning för halkbekämpning kan få samma effekt.
saxat ur Naturvårdsverkets hemsida. http://www.naturvardsverket.se/index.php3?...ort/tatort.html

även om utsläppen per bil är mindre... så hjälper ju inte detta när biltrafiken ökar...

CITAT
(Jävla capslock)  

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

björn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon