Full version: Asblomma
zaaritha
Hjälp!! Har jag gett den för mycket vatten?? "grenarna" slokar o är mjuka.......
Har inte haft nå´n förut o kanske gör helt fel??
Ska den ha sandjord??
ejjan
Troligtvis för mycket vatten. Ska vattnas som kaktusar ungefär. Har haft såjord till mina och de har alltid blommat bra. smile.gif
zaaritha
tack för svar!
ÅsaF
Vattna bara lite åt gången när du vattnar. En gång i veckan brukar räcka och ha växten på en ljus plats. Jag har en hemma som blommar för fullt. Tror det är minst 9 knoppar på den. wub.gif Fast varför den kallas asblomma vet jag inte för min luktar ingenting såvida man inte stoppar in näsan i blomman.
ÅsaF
Vanlig krukväxtjord funkar också bra.
GoSatta
den "vanliga" med röda blommor är ganska mild, det finns dom som luktar väldigt mycket starkare =)

Jag kör vanlig jord, men mina nya har jag planterat med sandblandad jord. vanligaste dödsorsaken för asblommor är rotröta så är det inte varmt och solig ska man vattna försiktigt, på sommaren kan man dock vattna mycket efter som den då dricker mycket. och till skillnad från kaktusar dricker den även på dagen.
zaaritha
Tack ska ni ha för svaren!!
Dan i Nacka
Problemet med vanlig krukväxtjord är att den inte torkar upp tillräckligt snabbt. Jag skulle rekommendera att du planterar om i såjord (om den inte redan står i det) och kanske med lite extra sand eller lecakulor (lilla sorten) i jorden för bättre dränering.
Passa då på att kolla rötterna och stammen närmast rötterna så att du inte fått någon röta på plantan.

Vänliga hälsningar

Dan
ÅsaF
Vilken tur att jag har den röda då för annars hade jag nog avlidit för längesen. biggrin.gif Vattna blomman max en gång i veckan och inte så mycket åt gången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon