Full version: Gladiolus som snitt
netaave
Fick en så härlig bukett med Gladiolus igår, nu undrar jag hur jag bäst ska sköta dom för att dom ska stå fina så länge som möjligt och få alla knoppar att blomma?
*Felix matte*
De är.. vad jag erfarit... lätta att sköta... bara byt vatten varje dag och skär bort en bit på stammen samtidigt... räcker med 0,5 -1 cm.

Jag fick tre vackra röda rosor igår. wub.gif
Eva i Skåne
Gladiolus vil gärna ha näring i vattnet för att alla knopparna ska slå ut.
stina
Jag har fått tipset av en trädgårdsmästare att nypa bort översta knoppen så att blomman slutar växa på höjden och istället lägger all energi på att blomma. Gör alltid så och mina brukar slå ut. Om det sedan beror på knoppavbrytningen eller inte vet jag inte....
netaave
CITAT (stina @ 18-09-2005, 15:45)
Jag har fått tipset av en trädgårdsmästare att nypa bort översta knoppen så att blomman slutar växa på höjden och istället lägger all energi på att blomma. Gör alltid så och mina brukar slå ut. Om det sedan beror på knoppavbrytningen eller inte vet jag inte....

När du satt den i vatten????
stina
Nej, direkt innan jag satt dom i vatten.
*Felix matte*
Jag har aldrig nypt av nån knopp och ändå har blommorna slagit ut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon